Túl a fénykép határain – válogatás a Beyond Photography gyűjteményéből
23 • 06 • 18Szabó Benedek
A bemutatkozási lehetőséget kapott művészek rengeteg különböző témát dolgoztak fel munkáikon. Megjelennek a természeti, illetve társadalmi problémákat vizsgáló képek, ahogyan láthatunk az alkotás objektivitását és szubjektivitását körüljáró alkotásokat is. Több kísérleti fénykép is szerepel ebben a gyűjteményben, amelyek a klasszikus fotográfia lehetőségeinek határait keresik, míg mások hagyományos, analóg eljárásokkal dolgoznak. A változatos alkotói megoldások, illetve eszközök mellett azonban a legnagyobb hangsúlyt az egyéni megközelítések kapják. A kurátorok arra is figyelmet fordítottak, hogy a Beyond Photography eredeti célkitűzése – a fotográfia határainak keresése – kiemelt szerephez jusson, így a legtöbb kép ezt a problémakört járja körül.
Gabriel Dia önarcképeken, táncon és kémiai kísérleteken keresztül egy egyedi vizuális nyelvet keres, amely lehetővé teszi számára, hogy saját történeteiről meséljen. Különleges képeit több díjjal is jutalmazták. Más művészek, mint például az ukrán Viktor és Sergiy Kochetov fekete-fehér felvételek utólagos kézi színezésével dolgoznak, amellyel egy, a fotográfia hajnalán bevett eljárást elevenítenek fel. Módszerük ugyanakkor a szovjet időszak képi világát is megidézi, miközben megmutatja a hétköznapi témák lírai oldalát.
Figyelemre méltóak a jelenleg Svájcban élő Bill Claps munkái is. Egyedi technikájának lényege, hogy egy speciális festéket használva nyomtatja ki képeit. Ezt a festéket aztán hőhatásnak teszi ki, és így ad hozzá új színpigmenteket, illetve más textúrákat. Hasonló eljárást talált fel a Hollandiából érkező Jannemarein Renout, aki módosított síkágyas szkennerekkel dolgozik. Ezek fényforrását kikapcsolta, és csak természetes fénnyel dolgozott, hogy teret adjon a véletleneknek, és az alkotói szabadságnak. Szintén az egyedi képi megoldásokat keresi Rero, a francia konceptuális művész. Az alkotó az ellentmondás művészetének tökéletesítésén dolgozik, képein áthúzott betűkkel, szakadt képhordozókkal, és más rongált képi részletekkel találkozhatunk, amelyek a művész védjegyévé váltak.
A német Werner Bommer munkái a festészet és a fotográfia közötti területen helyezkednek el, mivel fotográfiai motívumokkal – valós, hétköznapi helyzetek, építészeti töredékek –, és digitális eljárással is dolgozik, ugyanakkor képeit a színek és a kontúrok uralják. Hasonló képrendezési elv látható Marleen Sleeuwits, a multidiszciplináris művész képein is. Ezeknek a felvételeknek a középpontjában a személytelen tárgyak vizsgálata áll. A művész olyan helyeken alkot, amelyek egyszerre lehetnek mindenhol és sehol, ezzel a fotográfia síkját, és a térbeliséget állítja ellentétbe egymással.
A francia Lée Habourdin erdőrészleteket ábrázoló sorozatának készítésekor a művész szándéka az volt, hogy a fotográfiái biológiai lábnyomát csökkentse. Szitanyomataihoz természetes pigmenteket használ, például indigót, hogy kevesebb vegyszerre legyen szüksége. Egy másik művész, Douglas Mandry, szintén a természeti erőforrásokat, és a környezetvédelem lehetőségeit vizsgálja. Művészetében a legváltozatosabb ökoszisztémákból – például korallzátonyokból – ragad ki részleteket, és helyezi őket új kontextusba. Metehan Özcan, a török alkotó munkásságában az archív anyagok és mesterséges intelligencia által generált képek kerülnek középpontba. Ezek felhasználásával a hagyományos fotográfia határait igyekszik átlépni, miközben a nyilvános és a privát tér összetettségét is megpróbálja az alkotásain ábrázolni.
Margaret Lansink A Súrlódás című sorozatában olyan hivatásos balett-táncosokat fényképezett, akiknek nyugdíjba kellett vonulniuk. Képein az idő szubjektivitásának fogalma kap hangsúlyt, ami a technikában is megjelenik, mivel a művész ezüstzselatinos nagyításokkal dolgozik. Oleksandr Suprun ukrán fotográfus munkáin megjelennek a személyes történetek, a kiszolgáltatott társadalmi csoportok és a természeti képek is. Ezeknél a fotográfiáknál a drámai, nagy kontrasztú égbolt vagy a statikus képrendezés tesz érzelmi benyomásokat a nézőre. Fading Landscapes című sorozatában a francia Juliette-Andréa Elie az utazási emlékek szubjektivitásáról mesél, arról, hogy az emberi emlékezet hogyan torzíthat el tájakat, egy látképet vagy egy kilátást. A fotográfiákon az átfedések finom játékával formál ilyen szubjektív megfejtéseket.
photo basel
Volkshaus Basel
2023. június 13–18.