Címke: fotó- és képzőművészet

„Egyáltalán művészet ez?” – Gyurmából készíti el a világhírű fotók 3D verzióit Eleanor Macnair

Az RRB Photobooks gondozásában 2024 márciusában jelent meg Macnair legújabb albuma Whilst The World Sleeps (Míg a világ alszik) címmel. Az album képei késő éjjel készültek Play-Doh, egy üres borosüveg, mint rögtönzött sodrófa, egy kés és egy vágódeszka segítségével. Macnair – többek között – Cindy Sherman, Nan Goldin, William Eggleston, Robert Frank és Man Ray ikonikus képeit készítette el gyurmából.

Tovább

Válogatás Komár Sabrina: „…de hát annyi jó dolog történt veled!” című sorozatából

A LensCulture idei Art Photography Awards pályázatának finalistái között egy magyar fotográfus neve is szerepelt. Komár Sabrina …de hát annyi jó dolog történt veled! című sorozata a gyermek- és felnőttkori emlékek természetére reflektál, és arra keresi a választ, hogy a jó emlékekre miért emlékszünk kevésbé, mint a rosszakra. ikkünkben a LensCulture pályázatán kiemelt sorozatának képeit, illetve az alkotót egy rövid interjún keresztül mutatjuk be.

Humor, bizonytalanság és másolás – szlovén fotókiállítás nyílt Frankfurtban

A társadalmi szerepek szatirikus ábrázolása, a környezetünk megfigyelése, az ismétlés jelensége: a PARADISE, PERFORMANCE, REPLICA. SLOVENIAN PHOTOGRAPHIC ART (Paradicsom, előadás, másolat. Szlovén fotóművészet) című kiállítással a Fotografie Forum Frankfurt (FFF) a kortárs szlovén fotográfia három alkotóját mutatja be.

Vizuális és érzéki utazásra invitál Maya Rochat A Föld költészete című kiállításával

Nagyszabású kiállítás keretein belül mutatja be a MEP Maya Rochat svájci művész munkásságát. A kísérletező fotográfus egyedi formanyelvet fejlesztett ki, amely több tudományágat is érint: fotográfia, festészet, videó, installáció és performansz. Rochat vizuális montázsokat kreál családjáról, barátairól vagy környezetéről készített fényképek, illetve festmények, nyomatok vagy kollázsok segítségével, és olyan anyagokat használ, mint a vegyszerek, fehérítő, festékszóró spray vagy ragasztó.

„Nem a fotográfián keresztül vizsgálom a világot” – beszélgetés Bolla Szilviával

Bolla Szilvia tanulmányait a londoni Camberwell College of Arts Fine Art Photography majd a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Fotográfia, valamint a berlini Universitat der Kunste Spatial and Object Design szakán végezte, fényképezőgépet nélkülöző művészeti praxisára, mint kriptofotográfiára hivatkozik, melyben a fotográfiát kémiai és digitális alapelemeire bontva hoz létre az installáció és szobrászat határterületein mozgó tárgyakat. Írásban feltett kérdéseinkre meghatározó generációs élményeiről, a technikai képalkotásról, fotográfiai eljárásokkal való viszonyáról, illetve jövőbeli terveiről válaszolt.

Pert nyert Michelangelo Dávid szobra egy olasz lapkiadóval szemben

A firenzei múzeum azért perelte be a kiadót, mert az általuk kiadott GQ Italia 2020 augusztusában jogszerűtlenül használta fel Michelangelo Dávid szobrát, amikor azt engedély nélkül jelenítette meg a címlapon. A kérdéses borító lentikuláris technikával készült, ami azt jelenti, hogy ránézeti szögből különböző képeket láthatunk a lapot mozgatva.

Frida Kahlo öt évtizedig elzárt fotógyűjteménye látható Stockholmban

A Frida Kahlo – Az ő fotói című kiállítás a stockholmi Kulturhuset Stadsteaternben látható, ahol 241 fotó mutatja be a híres mexikói művész életének különböző korszakait. A gyűjtemény nagy része évtizedekig rejtve maradt a nyilvánosság előtt. A tárlat 2009 óta járja a világot, és húsz városban közel egymillió látogatót vonzott.

Tovább

A vizuális művészetek úttörője – Válogatás VALIE EXPORT kiállításának képeiből

VALIE EXPORT – Die Fotografien címmel nyílt meg februárban az első olyan kiállítás, amely Valie Export fotóművész életművét állítja a középpontba. A művész provokatív performanszai, illetve kísérleti installációi számos vitát váltottak ki, a mostani kiállítás azt vizsgálja, hogy Export hogyan alkalmazza a fotográfiát az ábrázolási folyamatok kritikájaként.

Le lehet festeni egy fotót? – A Miller kontra Ladson per története

Cheryl Miller fotográfus 1980-ban készített fekete-fehér felvételén a Sunglass Corner című ikonikus képen négy férfi szerepel Manhattanben, és a képen szereplő társaság a címet adó üzlet előtt várakozik. De ugyanez a jelenet ismétlődik egy visszafogott fekete-fehér-szürke árnyalatokkal dolgozó, évtizedekkel később festett vásznon is. A kísérteties hasonlóságra, és az abból kibontakozó ügyre a New York Daily News hívta fel a figyelmet, értesülésük szerint Miller döbbenten tapasztalta, hogy életművének meghatározó darabját másolták.

„Mindig is a képek belső tartalma érdekelt” – beszélgetés Barta Zsolt Péterrel

Barta Zsolt Péter Balogh Rudolf-díjas fotográfus a fotográfia és a képzőművészet határterületén készíti alkotásait, munkásságából eddig két albumban (CodeX 2007, Csarnok 2009) publikálta képeit. Az alkotóval a kortárs magyar fotóművészet problémáiról és eredményeiről, valamint a hazai és a nemzetközi intézményrendszer szerepéről is beszélgettünk.

Párizsban az olasz arte povera: Reversing the Eye 1960–75

A Reversing the Eye az olasz avantgárd ’60-as és ’70-es évek eleji szegmense és a mechanikusan előállított (analóg) fénykép-film-videó között keresi a kapcsolatot. A korabeli európai kontextusban gyümölcsöző kapcsolat kifejezhető az olasz társadalomban mindenütt jelenlévő médiára kritikusan reagáló avantgárd hangjaival.

Több mint 200 magyar műalkotás látható a német főváros egyik legfontosabb kiállítóhelyén

A tárlat a még mindig többnyire nyugat-európai orientációjú kánont kibővíti a közép-kelet-európai művészeti eredményekkel, mivel a weimari köztársaság kozmopolita Berlinje meghatározó szerepet játszottak e többnyire érkezésükkor még alkotói fejlődésük kora szakaszában lévő fiatal magyar művészek, akik – a város egyik legnagyobb emigráns csoportjaként – újszerű és progresszív látásmódjukkal jelentősen gazdagították a berlini avantgárdot.

A személyes felkutatása – Melanie Issaka kiállításajánló

Issaka munkáiban gyakran alkalmazza a kamera nélküli fényképezést. Életnagyságú színes fotogramokat használva saját testét rögzíti a fotópapíron. Issaka az egyrészről általa teremtett és az egyszerre el/visszafoglalt terek felfedezésével, hajának és testének anyagiasságával foglalkozva olyan képeket készít, amelyek elmossák a határokat én és a másik között, felülírva létező társadalmi dinamikákat.