Címke: fotó- és képzőművészet

Karambol tizenkilenc képen – Rekordáron kelt el a Fehér szerencsétlenség

Andy Warhol egyik legfigyelemreméltóbb alkotása a Fehér szerencsétlenség (Fehér autóbaleset 19-szer) című kép, amely az 1960-as években készült Halál és katasztrófa sorozat része. Az alkotást a XX. század egyik legprovokatívabb művészi teljesítményeként tartják számon, ami Warhol karrierjének csúcspontja is lehet.

Tovább

Dobokay Máté munkái Párizsban kerültek kiállításra

A Revelation(s) című kiállítás Dobokay Máté munkáit mutatja be a párizsi Bigaignon Galériában, akinek konceptuális művészeti gyakorlata folytatja a fotográfia határait feszegető, a fotográfiai médium belső struktúráit, nyersanyagait, kémiai és fizikai összetevőit feltáró, sokszor kamera nélküli, hosszas kutatói kísérletezés eredményeképpen kialakult művészeti praxisát.

„Sokáig nem gondoltam fotográfusként magamra” – Beszélgetés Gábor Enikővel

Gábor Enikő harmincéves pályafutását felölelő retrospektív kiállítás nyílt – a Fotóhónap2022 programsorozat keretében – november 4-én a budapesti Hegyvidék Galériában Fényfogások címmel. A festészet és fotográfia határán mozgó képzőművészt a kiállítási anyagról és jövőbeli terveiről is kérdeztük.

„A fotográfia a festészet kishúga” – Picasso múzsájának szürrealista képeiből nyílt kiállítás Londonban

A Huxley-Parlour által bemutatott Dora Maar. Contact Prints című kiállításon látható művek az 1930-as években készültek, és intim betekintést nyújtanak Maar korai fotográfiai munkásságába, valamint a titokzatos és nyugtalanító témák iránti érdeklődésébe. Ezek a képek arról tanúskodnak, hogy Maar egyszerre volt innovatív fotográfus és a huszadik századi modernizmus fontos alakja.

Szürreális önportrék – Válogatás Teun Hocks életművéből

Hocks a kézzel festett nagyméretű fényképein ábrázolt tragikomikus világoknak egyszerre szereplője és alkotója is, ahol a saját maga által létrehozott beállításokban a szinte szürreális feladatokkal és környezetekkel szembekerülő középkorú férfi szerepét tölti be.

Határok nélküli szürrealizmus a Tate Modernben

Legtöbbünk fejében egy néhány francia művészből álló szűk csoport jelenik meg, ha a szürrealistákra gondolunk. A valóság azonban az, hogy André Breton Szürrealista kiáltványában megfogalmazott gondolatairól a világ különböző pontjain más művészek, írók, értelmiségiek azonos időben hasonlóan gondolkodtak, így a szürrealizmus sokkal inkább egy egész világra kiterjedő hálózatnak tekinthető.

„Én a dalszövegeimet is képekben látom” – Ujj Zsuzsi: Első füzet

Számtalan apró érdekesség teszi a füzetet elgondolkodtatóan hitelessé. A papírminőség, a tipográfia és a képek fénymásolt-kitört keménysége az összhangzatot már az első fellapozáskor az 1980-as évek szamizdat-hangulatába sodorja, és ezt az egyfajta tiltottság-érzést pedig később a tartalom is képes tovább árnyalni.

Tovább

Identitás és önazonosság – Válogatás Robitz Anikó Fonott tükör című sorozatából

Új munkáim az identitás és önazonosság kérdésével foglalkoznak. 2019 végén kezdtem készíteni a Woven Mirror (Fonott tükör) képeket, melyek vászonra nyomtatott fotók és tükrös felületű műbőr felhasználásával készülnek. A képekhez felhasznált anyagokat különböző szélességű csíkokra vágom és összefonom őket, majd vakrámára rögzítem. A formanyelv továbbra is geometrikus, de korábbi munkáimhoz képest, több réteget alkotva a síkból, kilépnek a térbe.

Kézzel faragott különleges arcképek – Nerhol: Misunderstanding Focus (2012)

A Nerhol egy két főből álló japán művészeti csoport, amely a 2012-es Misunderstanding Focus projektjével robbant be az európai művészeti fesztiválokra. Yoshihisa Tanaka és Ryuta Iida nem a Daido Moriyama vagy Shomei Tomatsu képein át ismert japán stílust követik, még csak nem is rendelkeznek fotós háttérrel.