Menü

Karambol tizenkilenc képen – Rekordáron kelt el a Fehér szerencsétlenség

22 • 12 • 13Szabó Benedek

Andy Warhol egyik legfigyelemreméltóbb alkotása a Fehér szerencsétlenség (Fehér autóbaleset 19-szer) című kép, amely az 1960-as években készült Halál és katasztrófa sorozat része. Az alkotást a XX. század egyik legprovokatívabb művészi teljesítményeként tartják számon, ami Warhol karrierjének csúcspontja is lehet. Ezt bizonyítja, hogy a képet a Sotheby’s New York-i aukciójának kiemelt tételeként mutatta be.

0103

Fotó: Andy Warhol: White Disaster [White Car Crash 19 Times] © Sotheby's

A kornak ugyanígy sajátja volt a tömegmédia gyors ütemű terjedése is. Erre reflektálva Warhol elkezdett szitanyomás technikával festeni újságokban található, és valamilyen tragédiát dokumentáló fotókat. Ez a kísérlet – ma már tudjuk – a Halál és katasztrófa sorozatának első lépését jelentette. Az alkotásokban Warhol a médiában hétköznapinak feltüntetett tragédiákról készült felvételekre támaszkodva dolgozott, és talán éppen ez tette lehetővé, hogy olyan műveket hozzon létre, amelyek a tömegmédia modern allegóriájaként is szolgálhatnak.

Napjainkban ezek az alkotások korlenyomatként is értelmezhetőek, azonban a dokumentációs jelentésnél többről szólnak. Ezek a munkák olyan egyetemes létproblémákra reflektálnak, mint az élet és a halál enigmája vagy a kettő közötti jelenben való eligazodás szükségessége.

Az ismert amerikai pop-art művészt, Andy Warholt a halál lehetősége és gondolata mélyen foglalkoztatta. Idén novemberben New Yorkban a Sotheby's egy olyan Warhol-művet vitt aukcióra, amely ezt a témát igen drámai módon jeleníti meg. Emellett azonban a művész sajátos, megosztónak tartott pop-art stílusa is megjelenik az alkotáson.

A Fehér szerencsétlenség, amely egy fehér autó falnak csapódásának pillanatait mutatja be, tizenkilenc egymás mellé állított képkockából áll. A fekete-fehér, filmkockaszerűen ismétlődő képek a tragédia pillanatának állítanak emléket. A hol éles, hol életlen képekből készült hatalmas méretű, 3,6 méter magas kompozíció már az elkészülés évében, 1963-ban is nagy erővel hathatott, hiszen az akkori jelen általános problémáira reflektált.

A kép készítésének évében az amerikaiak 44 százalékának volt autója, ami a tengerentúlon a szabadság és a függetlenség szimbóluma volt, míg Európában az amerikai álom fizikai megtestesítője. Ugyanakkor Amerikában évente átlagosan több mint 40.000 ember halt meg autóbalesetben, ami kiugróan magas szám.

 

0103

Fotó: Andy Warhol photographed in 1965 by John D. (Ph) Shiff. image © Leo Baeck Institute

Nem csoda, hogy egy igen közismert és meghatározó alkotó emblematikussá vált sorozata nagy érdeklődésre tart számot. A Fehér szerencsétlenség (Fehér autóbaleset 19-szer) című alkotást november 16-án árverezték el. A New York-i eseményen az aukció nyertese 85 millió dollárért vásárolta meg a képet, ami hatalmas összeg, ám még így is távol áll a legmagasabb áron elkelt Warhol-kép árától. A művész Marilyn Monroe-portréja májusban 195 millió dollárért kelt el, amivel a legmagasabb áron eladott 20. századi műalkotás lett.