Válogatás Márkus Barnabás Focikapuk című sorozatából
23 • 07 • 15Punkt
2023. április 13 és 15. között rendezték meg a 36. OTDK versenyt, mely az ország egyik legnagyobb presztízsű művészeti seregszemléje, ahol a magyar (határon innen és túl) művészeti oktatásban résztvevő hallgatók mérhetik össze tudásukat és alkotói szemléletüket. A rendezvény célja, hogy a felsőoktatásban tanuló hallgatók önálló, magas színvonalú művészeti alkotásainak, előadó-művészeti tevékenységeinek és művészetelméleti kutatási eredményeinek bemutatásához és megmérettetésének biztosítson lehetőséget. A Művészeti és Művészettudományi Szekcióban díjazott alkotóknak a következő hetekben itt a Punkton is bemutatkozási lehetőséget biztosítunk.
Márkus Barnabás vagyok, 1997-ben születtem Budapesten. Középiskola után kezdtem el fotográfiával foglalkozni, tanulmányaimat a Práter utcai szakiskolában kezdtem meg 2018 őszén. Szakmai gyakorlatomat a lab4art-ban töltöttem, itt tanultam meg az analóg fényképezés és a laborkidolgozás módszereit. Jelenleg a MATE Rippl-Rónai Művészeti Kar Fotográfia szakán tanulok. – írta a Punktnak küldött levelében Márkus Barnabás.
Márkus Barnabás: Focikapuk
1. helyezett – Fotográfia 1.
MATE
Témavezető: Baki Péter
Sorozatom egy focikapukról készült tipológia. Mindig is érdekeltek a tipológiák, de az igazat megvallva sokáig nem értettem őket. Ezért is kezdett el foglalkoztatni egyrészt az, hogy a fotótörténeti hátterükben jobban elmélyedjek, másrészt, hogy hogyan lehet egy tipológiát felépíteni. Olyan motívumot kerestem, ami kellő számban ismétlődik és bizonyos szabályok szerint rendeződik a térben. Az érdekelt, hogy a foci játékszabályából következően nagyjából azonos terek hogyan viszonyulnak a természetes vagy épített környezethez. Valamint megfigyelhetővé válnak-e azok a különbségek a hasonló motívumok között, amik fölött elsiklana a figyelmünk.
A fotók elkészítéséhez eszközeimnek 6x6-os illetve 6x7-es rendszerkamerákat választottam alapobjektívvel, valamint fekete-fehér negatívfilmmel. Ennek az okai a következők voltak: lévén az alapobjektívek látószögei egyeznek meg az emberi szem látószögével, ezáltal a látvány természetesen hat a befogadóra. A kamerák kiválasztásánál a negatívméret játszott elsődleges szerepet: szerettem volna az általam elérhető legmagasabb fotográfiai minőségben elkészíteni ezen felvételeket, valamint az említett kamerák használata megkövetel egyfajta nyugalmat és statikusságot, amik alapvetően lassítják a munkafolyamatot, ami nálam az elmélyedést és az azonosságra való törekvést segítette.