Menü

„…a kialakuló információs káosz foglalkoztat a legjobban…” – beszélgetés Bognár Benedekkel

23 • 08 • 16Jeneses Ádám

Bognár Benedeket évek óta foglalkoztatja a digitális kor társadalmának egyik alapvető ellentmondása: soha ennyi elérhető információ nem állt az emberiség számára, mindennek ellenére szédítő sebességgel terjednek a hálózatokon a racionális, tényszerű magyarázatokat felrúgó, torzító alternatív tények, összeesküvés-elméletek.  2021-től kezdődően Cui Prodest című sorozatával ezeknek az alternatív világmagyarázatok működésére és azok társadalmi hatására fókuszál.  Sorozatának darabjai augusztus 19-ig láthatóak a Mai Manó Ház  Mint Te és Én – Fiatal Magyar Fotográfia című kiállításán.

0103

Fotó: © Bognár Benedek: Részlet a Cui Prodest című sorozatból

0103

Fotó: © Bognár Benedek: Részlet a Cui Prodest című sorozatból

J. Á.

Számodra kik voltak és jelenleg kik a meghatározó művészek, fotográfusok?

B. B.

Kudász Gábor Arion munkáit mindig is nagyon kedveltem, az egyetemen Szatmári Gergely inspirált. Az előbbiek mellett Gyenis Tibor korai művei nagyon inspiráltak a megrendezettségük, ironikus, szatirikus humoruk miatt, a műfajok közül pedig a staged photography. Nemzetközi szinten nincsenek nagyon példaképeim, de Gregory Crewdson technikai szempontból igencsak hatott rám MOME-s éveim elején.

J. Á.

Hogyan és mikor kezdett el érdekelni a fotográfia? Milyen művészeti képzésekben vettél részt?

B. B.

Középiskolás koromban kezdett érdekelni, ekkoriban az volt a szokásunk, hogy mindenki minden nap behozott valami új eszközt az iskolába, ezzel dobtuk fel a hétköznapokat. Egyik ilyen alkalommal bevittem édesapám otthon álló régi Zenit-jét, ezzel kezdtük el egymást és mindent, ami bent történt fotózni. Aztán az érdeklődés megmaradt, elkezdtem Budapest felfedezésére használni az eszközt, akkoriban hétvégente túrákat szerveztünk a külső kerületekbe, a város peremvidékére, ahol gyárépületeket és környezetét fotóztam. Az egyik inspiráció a Pesti Estből származott, láttam egy gyárról készült fotót, sajnos a fotográfus nevére már nem emlékszem, emiatt is kerestük fel ezeket a helyszíneket.

A képeket analóg technikával, 35 milliméteres tekercsre készítettem, furcsa, hogy rengeteget fotóztam de ezeket a felvételeket még mindig nem hívtam elő.

J. Á.

Tervezed ezeket valamikor előhívni/bemutatni?

B. B.

Gondoltam rá, de még nem találtam meg a megfelelő formát.

Az iskolámban (Berzsenyi Dániel Gimnázium) volt egy használaton kívüli fotólabor. Akkoriban már nem voltak ott foglalkozások, megszereztük a kulcsát és elkezdtük használni az ottani technikát, eszközöket. Ekkor már biztos voltam, hogy a fotográfia irányába fogok tovább haladni. A gimnázium után a Práterbe mentem először fényképész képzésre, ezzel párhuzamosan a Novus Művészeti Iskolában egy OKJ-s fotográfus képzést végeztem. Ott ismerkedtem meg Drégely Imrével, Pfisztner Gáborral, és ott fordult át bennem, hogy mit gondolok a fotóról. Akkoriban a dokumentarista szemlélet vonzott, de az ő hatásukra a konceptuális megközelítés is izgalmassá vált, főleg a Novusban, Pfisztner Gábor fotótörténeti és fotóelméleti órai adtak új löketet, mutatták meg a médiumban rejlő perspektívákat.

Ezt követően a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Fotográfia szakjának alap és mesterképzését végeztem el. Korábban említett oktatóim itt tovább kísértek.

0103

Fotó: © Bognár Benedek: Részlet a Cui Prodest című sorozatból

0103

Fotó: © Bognár Benedek: Részlet a Cui Prodest című sorozatból

0103

Fotó: © Bognár Benedek: Részlet a Cui Prodest című sorozatból

J. Á.

A Mint Te és Én című kiállításon látható Cui Prodest (lat. Kinek az érdeke?) című sorozatod korunk nyilvánosságába, gondolkodásába beszüremkedő összeesküvés-elméletek a témája. Mikor kezdett el érdekelni a konteós logika, mikor találkoztál vele először?

B. B.

A dolog magja a menekültválsághoz kapcsolódó politikai kommunikáció és az abban megjelenő és felszaporodó háborús képek volt. Kezdetben csak hétköznapi tárgyakat akartam fegyverszerűvé alakítani és sorozatot készíteni róluk. A másik fontos elem, hogy a lakhelyemhez közel gyakran találkozom olyan emberekkel, akik az utcán magukban vagy hangosan beszélnek “prédikálnak”. Elkezdtem figyelni őket, felvenni beszédüket.

Volt is egy különleges aurájú, kiemelkedő pillanat a Gellért Szálló előtti díszkútnál, aminek eleve van egyfajta szakralitása nyár közepén. Szép időben a Redbull Air Race ideje alatt egy „prédikátor” különböző összeesküvés-elméletekből származó foszlányokat ötvözött és mondott mantraszerűen a kútból vizet vevő turistáknak, akik csak nézték, hogy mit beszél ez az ember. Ennek a szövegnek egy részét csak telefonommal tudtam rögzíteni.

Azon kezdtem el gondolkozni, hogy ezt a zavaros mantrát hogyan lehetne képbe, fotóba átültetni, illetve, hogy ez milyen kapcsolatban áll a populista, háborús metaforákból építkező politikai kommunikációval, ami az utóbbi években a mindennapjaink részé vált.

0103

Fotó: © Bognár Benedek: Részlet a Cui Prodest című sorozatból

0103

Fotó: © Bognár Benedek: Részlet a Cui Prodest című sorozatból

0103

Fotó: © Bognár Benedek: Részlet a Cui Prodest című sorozatból

J. Á.

Saját munkásságodban van-e előzménye ennek a témának, ábrázolásmódnak?

B. B.

Igen, abszolút ugyanolyan megközelítéssel dolgozom; társadalmi problémát próbálok úgy feldolgozni, hogy közben a médiumot is magát igyekszem szimbolikusan használni, átalakítok elemeket benne, mint a Genezis című sorozatomban, én hozok létre vagy belepiszkálok meglévő szituációkba, mint Dignity – Execution of moment képeinél.

0103

Fotó: © Bognár Benedek: Genesis Nr. 1

0103

Fotó: © Bognár Benedek: Genesis Nr. 3

0103

Fotó: © Bognár Benedek: Genesis Nr. 2

0103

Fotó: © Bognár Benedek: Részlet a Dignity – Execution of moment című sorozatból

0103

Fotó: © Bognár Benedek: Részlet a Dignity – Execution of moment című sorozatból

0103

Fotó: © Bognár Benedek: Részlet a Dignity – Execution of moment című sorozatból

0103

Fotó: © Bognár Benedek: Részlet a Dignity – Execution of moment című sorozatból

0103

Fotó: © Bognár Benedek: Talált képek

0103

Fotó: © Bognár Benedek: Talált képek

J. Á.

Mesélnél a kiállításon látható két kép keletkezéséről, hogyan gyűjtötted, válogattad a konteókat, mi volt a munkafolyamat? Lezártnak tekinted ezt a témát vizsgáló alkotásaidat? Miért ezekre esett a választás?

B. B.

Ha a sorozat egészére gondolok a következő alappillérekből tevődik össze: emberábrázolás, militarizál vagy valamilyen módon fenyegetővé tett portrék, családi képek, a másik, a talált utcai jelenetek, ahol apró beavatkozásokat hajtottam végre, ezek főleg az építőipari vagy építés metaforára épülnek, illetve a filmes VFX technológiának a kelléktára. Elképzelésem szerint egyfajta zavaros, az értelmezést megnehezítő szituációt hozok létre azáltal, hogy különböző metaforarendszereket rakok egymás mellé vagy keverek. A felvételeket analóg nyersanyagra készítettem, szkennelést követően még módosítottam rajtuk.

A kiállításon szereplő két kép szerintem valóban jól ragadja meg a sorozat lényegét, ebben egyetértettünk a kiállítás kurátorával, Sárvári Zitával. Én különösen szeretem az építési területet ábrázoló képeit a sorozatnak.

Az egyiken egy sebhelyes arcú alak látható; itt is a túldramatizálás eszközét használtam, mellesleg a kép szereplője is szeret elméleteket gyártani, úgyhogy lehet ezért is működik ennyire ez a portré.

A másik képnél egy beazonosíthatatlan funkciójú tárgy, fekete kesztyű szerepel, ami inkább az érzetek szintjén hat, egyfajta fenyegetést sugall.

A sorozatot egy jóval hosszabb folyamatként terveztem: minden eszembe jutó variációt, képet lefotózok függetlenül attól, hogy később milyennek találom, ezeket a felvételeket egy kiállítás alkalmából újból előveszem, átválogatom, és megnézem hogyan tudnak (együtt)működni.

J. Á.

A fotográfia a legfőbb médium, amit ennek a témának a vizsgálatára használsz. Gondolkoztál azon, hogy más eszközöket, műfajokat is bevetsz?

B. B.

Igen, a hang részét szeretném folytatni, gyűjteni, jobb minőségben felvenni.  Keresnék még jobban elkapott utcai helyzeteket, ezeket rögzíteni. Ez különösen nehéz mert az emberek, akiket megörökítenék, mint a tücskök, ha közelükbe érek, elhallgatnak.

J. Á.

Az összeesküvéseket elhagyva számodra mik voltak azok a generációs, hazai vagy globális élmények, amik formálták a gondolkodásmódodat, látásmódodat?

B. B.

A digitális forradalommal kialakult információs helyzet, az internetre áttevődő kommunikáció, közösségi élet. Fiatalkoromban ezek még nem léteztek, a fotográfiában az átállás analógról digitálisra, de a kialakuló információs káosz foglalkoztat a legjobban, legtöbb sorozatom is kapcsolódik a dezinformációhoz, alternatív tényekhez, párhuzamosan futó valóság narratívákhoz, illetve ezeknek társadalomlélektani hátteréhez.

J. Á.

Autonóm és alkalmazott művészeti tevékenységed milyen viszonyban van egymással? Hatott-e egyik a másikra bármilyen módon?

B. B.

Többféle alkalmazott területen dolgozom, egyrészt nagy produkciós filmekben, másrészt kisebb produkciókban, itt interjúkat, riportokat készítünk, ez utóbbi segít abban, hogy jobban megismerjem a képzőművészeti élet szereplőit és gondolkodásmódjukat, ezeken kívül az építőipari fotográfiában sokat foglalkoztatnak.

A Cui Prodest sorozatban mindez jól látszik, VFX területén voltam data wrangler, itt vizuálisan nagyon szép, absztrakt tárgyak fordulnak elő. Ezek nagyon speciális szakmai funkció alapján létrejövő tárgyak, amit hétköznapi szemmel nem lehet dekódolni. Forgatásokon gondolkoztam is, hogy mennyire szívesen fotóznám a díszletelemeket, kellékeket, meg hogy milyen szimbolikus értelmezést lehetne adni ezeknek a forgatási eszközökből összeálló felvételeknek, képeknek.

Hasonlóan hatott rám az épületfotózás is, mindig szerettem az építkezési területeket, illetve azok metaforikus értelmezési lehetőségeit és az ott előálló tárgyegyütteseket.

0103

Fotó: © Bognár Benedek: Genesis Nr. 4

J. Á.

Milyen műveken, alkotásokon dolgozol jelenleg?

B. B.

Mint már említettem, a Cui Prodes-t szeretném videóművészeti irányba kibontani.

Jelenleg a sorozat térbeli verzióján dolgozok, ahol egy asztal installációban kis betonkeretekben vannak beágyazva, ezzel hoznám be az építkezős atmoszférát a kiállítótérbe. Ez a műtárgy már kész van, csak a konkrét formaját, a dizájnt csiszolgatom még.

Emellett elkezdtem gyűjteni a szövegeket, szeretném ezt az anyagot könyv formájában összeállítani. A lakóhelyem melletti MaHir oszlopokra hónapok óta, apró betűkkel elkezdett írni egy ember. Az írásokban az ellenségképállítás motívuma elég gyakran visszatér, az összes szövegből sugárzik, hogy kap információs impulzusokat és ezeket megpróbálja összerakni maga és mások számára.

Van, hogy ezek nagyon jól találkoznak a plakátokkal, jól tudnak egy ilyen társadalomlélektani állapotot is tükrözni. Azon gondolkoztam, hogy esetleg a könyvprojektbe ezt tudom használni, illetve az installációval kapcsolatban is így próbáltam vele beszélni, hátha teleírná az asztalt.

0103

Fotó: © Bognár Benedek: Genesis Nr. 5

J. Á.

Ez a személy föl lenne tüntetve társalkotóként?

B. B.

Feltettem neki a kérdést, hogy saját nevén szeretne részt venni, vagy csak a háttérbe maradva dekoratőrként, de nem mondta melyik verziót szeretné.

Egyszer hagyott üzenetet: találtam egy olyan szöveget az oszlopon, ami arra utalt, hogy tisztában van azzal, hogy fotózzák a szövegeit, ezért most nem hasábokban, hanem körbe írja az oszlopon: „szétrobbanjon a fejed merthogy nem tudod lefotózni“.

0103

Fotó: © Bognár Benedek: Részlet a Cui Prodest című sorozatból

0103

Fotó: © Bognár Benedek: Részlet a Cui Prodest című sorozatból