Menü

„A képeket nem te keresed. A képeid keresnek meg téged.” – Harold Feinstein derűs világa a francia Riviérán kelt újra életre

23 • 08 • 18Kéri Gáspár

Október 8-ig látogatható a Cannes melletti kisváros, Mougins fotográfiai központjában az a kiállítás, amely az évtizedekig méltatlanul elfeledett amerikai fotográfus, Harold Feinstein (1931–2015) életművét hivatott bemutatni. Az eredeti nagyítások a hagyatékot kezelő Harold Feinstein Photography Trust jóvoltából láthatók.

A világ egyik legrégebbi, 1920-as átadása óta folyamatosan működő óriáskereke New York Brooklyn városrészében, Coney Island-en található. A története során számtalan viszontagságon átesett negyvenhat méter magas Wonder Wheel bő évszázada hívogatja a tengerparti sétány felől nyaranta erre özönlők sokaságát, állja az óceánról érkező viharos szeleket, de rezignáltan viseli a sirályok olykor felettébb idegesítő vinnyogását is. A mára a keleti parti metropolisz ikonikus szerkezetévé vált Wonder Wheel emberöltők óta ugyanazt jelenti a New York-iak számára: határozott identitásképző szimbólum, mely a kollektív élmények nyomán köti össze a múltat és a jelent. Nem véletlen, hogy az Arles-i fotófesztivál programjai között a dél-franciaországi Centre de la photographies de Mougins-ban Harold Feinstein eredeti nagyításaiból rendezett kiállításnak Wonder Wheel: Harold Feinstein a címe. A Coney Islanden, az „árnyék nélküli földön” született fotográfus humanizmussal átitatott életműve ugyanis elválaszthatatlan a félszigettől, de New York egészétől is.

„Coney Island az emberek játszótere, és mindig az is fog maradni. Ez egy olyan hely, ahová bármilyen származású ember azért jön el, hogy jól érezze magát.”

0103

Fotó: © Harold Feinstein: Draftee in Photo Booth, 1952
Gelatin silver print
50.8 x 40.6 cm (20 x 16 in)
Harold Feinstein Photography Trust

0103

Fotó: © Harold Feinstein: Bad Luck Tattoo, 1957
Gelatin silver print
50,8 x 40,6 cm / 20 x 16 in
Harold Feinstein Photography Trust

0103

Fotó: © Harold Feinstein: Beauty Parlor Window 1964
Gelatin silver print (vintage)
27,9 cm x 35,6 / 11 x 14 in
Harold Feinstein Photography Trust

0103

Fotó: © Harold Feinstein: Boy on Dad’s Shoulders, 1951
Gelatin silver print (vintage)
35.6 x 27.9 cm (14 x 11 in)
Harold Feinstein Photography Trust

0103

Fotó: © Harold Feinstein: Boy With Chalk Numbers, 1955
Gelatin silver print
50,8 x 40,6 cm / 20 x 16 in
Harold Feinstein Photography Trust

0103

Fotó: © Harold Feinstein: Coney Island Teenagers, 1949
Gelatin silver print
40,6 x 50,8 cm / 16 x 20 in
Harold Feinstein Photography Trust

0103

Fotó: © Harold Feinstein: Boardwalk Sheet Music Montage, 1952
Harold Feinstein Photography Trust

0103

Fotó: © Harold Feinstein: Viva Puerto Rico, 1978
Gelatin silver print
50,8 x 40,6 cm / 20 x 16 in
Harold Feinstein Photography Trust

Feinstein karrierje tizenöt évesen kezdődött, miután egy szomszédjától kölcsönkapott Rolleiflex Automat Model 3 fényképezőgépbe befűzte első tekercs filmjét. A kezdeti passzió négy évvel később vett egészen komoly fordulatot, miután Edward Steichen négy fényképet vásárolt meg a manhattani Museum of Modern Art számára, s ezzel Feinstein a mai napig a legfiatalabb fotográfus, aki bekerült a MoMA állandó fotográfiai gyűjteményébe. Már tagja volt a Photo League nevű progresszív fotográfus közösségnek, amikor a gyalogsághoz sorozott bakaként és hadifotográfusként megjárta Koreát, hogy a hivatalosan elvárt képanyagok elkészítése helyett inkább katonatársai háborús hétköznapjaira fókuszáljon. Ha mindezekhez hozzávesszük, hogy New York induló street fotó színterébe Saul Leiter és Garry Winogrand mellett Harold Feinstein hagyta ott az egyik leghatározottabban a kézjegyét, sőt, a felettébb nehéz ember hírében álló W. Eugene Smith ugyancsak a huszonéves Feinsteint kérte fel a Pittsburgh Project képszerkesztőjének, akkor értetlenül állunk a tény előtt, hogy Harold Feinsten kimagasló munkássága csak 2015-ben bekövetkezett halála előtt nem sokkal kezdte méltó helyét elfoglalni úgy a fotográfia történetében, mint a szélesebb közvéleményben. Feinstein ugyanakkor soha nem távolodott el a szakmától, de kétségtelen tény, hogy a már tizenévesen csodagyerekként szamon tartott fotográfus harmincas éveihez közeledve az árnyékba húzódott. Egyrészt a New York-i Jazz Loftban letelepedve a Blue Note Records vizuális kreatívjaként évtizedekre elkötelezte magát a jazz mellett; másrészt neves keleti parti művészeti oktatási intézmények oktatójaként többek közt olyan fotográfusokat indított el pályájukon, mint Mary Ellen Mark. Feinstein ugyanakkor soha nem hagyott fel a fotózással, élete végéig járta New York, benne Brooklyn utcáit és az általa „kincses szigetként” illetett Coney Island tengerparti sétányait, hogy megkérdőjelezhetetlen optimizmussal közvetítse személyes véleményét a világról, valamint meséljen arról a rendkívül heterogén nagyvárosi társadalomról, melynek egész életében aktív tagja maradt.

„Imádom ezt az életet. (…) A fotózás volt a saját utam, hogy tanúskodjak arról az örömről, ahogy a hétköznapi életben megláttam a rendkívülit. A képeket nem te keresed. A képeid keresnek meg téged.”

0103

Fotó: © Harold Feinstein: Blanket Toss, 1955
Gelatin silver print
40,6 x 50,8 cm / 16 x 20 in
Harold Feinstein Photography Trust

Jegyzetek

La roue des merveilles: Harold Feinstein
Centre de la photographie de Mougins
2023. július 1. – október 8.
Kurátorok: François Cheval és Yasmine Chemali