Egy fotográfus longitudinális felmérése – Korniss Péter: Hosszú úton: Szék 1967-2022
23 • 10 • 27Rátkai Zsófia
Korniss Péter hosszú útja jelen esetben nem térbeli, hanem idő- és attitűdbeli kiterjedésű. Az 1937-ben Kolozsvárott született és 1949 óta Budapesten élő fotográfus 1967 és 2022 között Szék településen készített felvételei egy albumba rendezve jelentek meg Hosszú úton: Szék 1967-2022 címmel a Bookart Kiadó gondozásában.
A 2023-ban kiadott könyvben 259 számozott oldalon 150 kép kapott helyet, a témát tekintve talán szokatlannak mondható módon nem szigorúan kronológiai sorrendbe, hanem inkább periodizálva és tematikus blokkokba rendezve, mint a munka, az iskola és a templom, a lakodalom és a temetés, illetve kiemelt jelenségként a széki táncház, amely az 1972-ben indult magyarországi Táncház Mozgalom fontos helyszíne volt. Korniss érdeklődése sosem volt tudományos jellegű, a könyvet viszont a néprajzkutató és koreográfus Novák Ferencnek ajánlotta, aki 1967-ben vitte el először őt a faluba. Bár a „Tata” másokat is elhívott magával Székre, de azok a látogatások nem váltak 55 éven keresztül folytatódó projektekké, ezért is egyedülálló Korniss vállalkozása a magyar fotográfia történetében.
A kötet az 1989-es rendszerváltozások időszakában megörökített Sic és Szék feliratú táblák képével kezdődik, majd a sorozat visszatér az 1970-es, illetve 1960-as évekbe. Az 1980-as évekből – amikor a rendszerváltozások és a hozzájuk vezető, illetve általuk megkezdődő és kialakuló változások koráról is aktuális képet mutathatott volna – csupán két kép került a kötetbe. Ez abból is adódhatott, hogy Korniss az 1970-es évek végétől nyolc éven keresztül készítette A vendégmunkás (1988) című kötetének anyagát, és emellett a projektje mellett nem adódott annyi lehetősége Székre látogatni, mint korábban. A kötetben ezután az 1990-es években és a 2000-es években készített képek vezetnek el a jelenig, illetve 2022-ig néha húszéves ide-oda ugrásokkal.
Korniss fotóriporterként évtizedeken keresztül olyan újságoknak és magazinoknak dolgozott, mint a Nők Lapja, a National Geographic, a GEO Magazine és a Forbes. Legtöbbször a dokumentarista fotográfia kategóriájába sorolt pályafutása alatt több, mint húsz önálló kötete jelent meg, köztük az Elindultam világ útján... (1975), a Múlt idő (1979), a Kötődés (2008), a Folyamatos emlékezet (2018) című kiadványok, a Bartis Attila által írt Szék / Sic című előszó szerint mégis ez a kiadvány „élete egyik legfontosabb könyve”. Bár a fotóalbumoknak ez általában nem feladata, de Korniss életének egy ilyen jelentőségű munkájáról lévén szó, talán megfontolandó lett volna annak kicsit elmélyültebb szociológiai, néprajzi, illetve tudományos kontextualizációja, mivel a visszatérő helyszínek és események több évtizedes végig követése és ismételt megfigyelése megteremthetné a lehetőséget többek között például a szociológiában alkalmazott longitudinális kutatásra. A megfelelő szakemberek megtalálására a lehetőség már valószínűleg amiatt is adott lett volna, hogy Korniss 2020-ban a Szépművészeti Múzeumnak adományozta életművének egészét átfogó archívumát, a KEMKI pedig Egy archívum rétegzettsége – A Korniss Péter-életmű megközelítési lehetőségei címmel rendezett tudományos konferenciát.[1]
„Mondom, az egyik legfontosabb fotográfus ennyit lát: Sic, Szék – és ez elég neki.” – írja Bartis a csak magyar nyelvű szövegeket tartalmazó kiadványban, amely hozzáállást aztán a tisztesség kérdésével magyaráz. De ennek elégnek kellene lennie számunkra is? És ha már a hitelesség problémájánál tartunk, fel kell tennünk a kérdést: mennyi maradt Korniss kezdeti dokumentarista attitűdjéből mára? A képeken ugyanis nemcsak a közösség, hanem Korniss stílusának változásait is jól követhetjük: ahogy egy önmagát zárványként megtartó közösség tagjai elmagányosodott emberek lesznek privát tereikbe szorulva otthonaikban, úgy váltják fel az eltűnő paraszti életforma és kultúra többségében fekete-fehér pillanatképeit a kamerákba meredő tekintetek a színes beállított képeken, ahol az élőhely helyett díszletként alkalmazott háttérré válik az élőképek mintájára megmerevedett emberek környezete.
Korniss egy 1973-as képéhez ezt a kommentárt fűzte: „Olyan idilli volt a kép, hogy hosszú ideig nem is mertem publikálni. Magyarázkodnom kellett, hogy ez ott természetes hétköznapi kép, nem a fotósnak eljátszott jelenet beöltöztetett gyerekekkel.” Később ezek a pillanatok valóban a fotográfusnak eljátszott pózzá válnak, a fotográfus megváltozott attitűdjével változik a képiség is és a dokumentarista igényt felváltja a felvett póz. Erre a változásra maga Korniss így emlékezik vissza az 1995-ös „Családi kép” kapcsán: „Ezt a képet Mari kérésére készítettem, aki egy „igazi fényképre” vágyott: régimódi, beállított képre, amilyenek valamikor a fényképészstúdiókban készültek. Amit elképzelt, meg is rendezte nekem a székiszobában, a vetett ágy előtt. Nem gondoltam akkor, hogy új úton indít el a munkámban; ezután kezdtem beállított, megrendezett képeket is készíteni.”
Korniss munkája ezáltal a két világháború közötti, többek között Balogh Rudolf és Dulovits Jenő nevével fémjelzett „magyaros stílusú” fotográfia huszonegyedik századi verziójává válik. Bár a fotográfus 1973-ban még félt, hogy a stílusirányzatnak felrótt vádakat tévesen sütik rá az ő képeire is, az 1990-es évek végétől ezeket a jellemzőket már minden további nélkül magáévá teszi. Mondanivalóját Korniss egyébként nemcsak vizuális formában, hanem szövegként is narratívába rendezi a könyv végén az egyes képekhez fűzött kommentárjaiban. A könyv lapozgatása közben azonban tudatosítanunk kell, hogy mit jelentett régen ezt a közösséget és annak kultúráját fényképezni, és mit jelent ma ilyen beállított, megrendezett képeket készíteni. A múlt - a paraszti kultúra, és a jelen - a globalizált világ közötti feszültségek, illetve a hagyományok nem csak átalakulnak, hanem manapság újra is értelmeződnek, ez figyelmeztet minket arra, hogy ne csak Szék dokumentumaiként tekintsünk erre az összeállításra, hanem mint egy jelenben megkonstruált narratíva albumára.
[1] Egy archívum rétegzettsége – A Korniss Péter-életmű megközelítési lehetőségei. KEMKI, Budapest, 2022.09.29. URL: https://kemki.hu/hu/events/details/10-Egy_archivum_retegzettsege, utolsó letöltés: 2023. 09. 24.
Korniss Péter: Hosszú úton. Szék 1967–2022
Bookart Kiadó, Csíkszereda, 2023.
ISBN 978-606-8994-62-8
296 oldal, 310 x 320 mm, varrott
Az album megvásárolható a Mai Manó Könyvesboltban.