A női aktivistáké és a bolygó védelméé a főszerep a RE/SISTERS londoni kiállításán
23 • 12 • 19Szabó Benedek
A környezeti és társadalmi igazságosság közötti viszonyt vizsgálja a RE/SISTERS – Lens of Gender and Ecology című tárlat, amelynek a londoni Barbican Art Gallery ad otthont. A kiállítás október 5-től január 14-éig látogatható, a képek ezután a belgiumi Fotomuseum Antwerpenben március 29-től lesznek megtekinthetők. A nagyszabású kiállítás közel 50 nemzetközi művész fotográfiáit, filmjeit és installációit mutatja be. A kurátorok olyan művészeti munkákat válogattak össze, amelyek a jelenlegi ökológiai válsággal foglalkoznak, és felhívják a figyelmet a cselekvés fontosságára.
A RE/SISTERS legfontosabb célkitűzése az, hogy bemutassa a társadalom többségéhez, illetve kisebbségeihez tartozó művészek munkáit. Mivel gyakran éppen a nők és a marginalizált közösségek tagjai állnak a környezetvédelmi törekvések élén, ezért az új kiállítás rájuk figyel. A RE/SISTERS – Lens of Gender and Ecology című tárlat egy olyan természetábrázolási megközelítést kínál, amely képes ellenállni a természeti erőforrások kizsákmányolásának és más romboló emberi tevékenységek pusztításának.
A kiállítás kiemelkedő alkotói közé tartozik Fina Miralles katalán művész, aki az ember és a természet harmóniájának lehetőségeit vizsgálja. Relaction című sorozata a test és a környezet kapcsolatba lépéséről szól. Az 1975-ben készült sorozat kiemelt felvétele a művész egyik legismertebb alkotása, amely a Museu d'Art Contemporani de Barcelona gyűjteményének része. Figyelemre méltó az angol Fern Shaffer Nine Year Ritual című sorozata is, amely egy az Egyesült Államok és Kanada különböző pontjain fényképezett szakrális táncot mutat be. A kilenc éve tartó projekt rendkívüli sorozatot eredményezett, ahol a különböző tájak mellett a különleges öltözék és a mozdulatok dinamikája kapta a főszerepet.
A természethez való kapcsolódás jelentőségét fényképezi az indiai születésű Pamela Singh is. Chipko Tree Huggers of the Himalayas című sorozata 1994-ben készült. A hegyvidék egyforma fái és a hagyományos öltözetet viselő nők alakjai az érintkezés és a kapcsolódás lehetőségeinek sokaságát érzékelteti. Az alkotó másik munkájában ugyanez a téma jelenik meg egy új nézőpontból, amely a fakéreg felületére, és az azt ölelő kezekre koncentrál.
A kiállítás további alkotója szintén a nőiség és a természet kapcsolatát mutatja be. Az angol Maggie Murray Greenham common women's peace camp című képe arra hívja fel a figyelmet, hogy a női aktivizmus képviselői hogyan vállalják fel, és egyúttal lépik át a hagyományos nemi szerepeket. A bolygóért való kiállás és a bolygóról való gondoskodás új perspektíváját mutatja be Laura Aguilar Nature Self-Portrait #5 című képe. A fekete-fehér alkotáson a női test sziluettje és egy kidőlt fa ég felé meredő ágai vezetik a tekintetet. Az alkotás az élet, az élni akarás és a teljesség érzéseit hordozza.
A tematikusan szervezett kiállítás hat szekción, összesen mintegy 250 alkotáson keresztül mutatja be a környezethez való viszonyulás diverzitását, az ökológiával kapcsolatos munkákat, a tiltakozás és az ellenállás lehetőségét, vagy éppen a környezetvédelem és a társadalmi struktúrák viszonyait. Ezek a témakörök együttesen új megközelítési lehetőséget kínálnak, formálva a környezetről és a nemekről folytatott közgondolkodást, egyúttal hangsúlyozzák a közösségek erejének jelentőségét.
RE/SISTERS: A Lens on Gender and Ecology
Barbican Art Gallery, London, UK
5 October 2023 – 14 January 2024
Kiállító alkotók: Laura Aguilar (US); Hélène Aylon (US); Poulomi Basu (India); Mabe Bethônico (Brazil); JEB (Joan E Biren) (US); melanie bonajo (The Netherlands); Carolina Caycedo (Colombia); Judy Chicago (US); Tee Corinne (US); Minerva Cuevas (Mexico); Agnes Denes (US); FLAR (Feminist Land Art Retreat) (Canada); Format Photography (UK); LaToya Ruby Frazier (US); Gauri Gill (India); Simryn Gill (Malaysia); Fay Godwin (UK); Laura Grisi (Italy); Barbara Hammer (US); Taloi Havini (Bougainville / Australia); Nadia Huggins (St Vincent & the Grenadines); Anne Duk Hee Jordan (Korea/Germany); Barbara Kruger (US); Dionne Lee (US); Zoe Leonard (US); Chloe Dewe Mathews (UK); Mary Mattingly (US); Ana Mendieta (Cuba); Fina Miralles (Spain); Mónica de Miranda (Angola/Portugal); Neo Naturists (Christine Binnie / Jennifer Binnie / Wilma Johnson) (UK); Otobong Nkanga (Nigeria); Josèfa Ntjam (France); Ada M. Patterson (Barbados); PARI (People’s Archive of Rural India) (India); Ingrid Pollard (UK); Zina Saro-Wiwa (Nigeria); Sim Chi Yin (Singapore); Susan Schuppli (Canada); Seneca Women’s Encampment for the Future of Peace and Justice (US); Fern Shaffer (US); Xaviera Simmons (US); Pamela Singh (India); Gurminder Sikand (India); Uýra (Brazil); Diana Thater (US); Mierle Laderman Ukeles (US); Andrea Kim Valdez (UK); Francesca Woodman (US)