Menü

„A világ alkotja a képeimet, nem én.” – Válogatás Lee Friedlander Workers című anyagából

24 • 01 • 09Jeneses Ádám

Lee Friedlander amerikai fotográfus The Human Clay sorozatának legújabb Workers alcímet viselő darabja jelent meg a Steidl kiadó gondozásában. A kötet 250 fényképet tartalmaz a művész hat évtizede gyarapodó archívumából, köztük számtalan eddig publikálatlan felvételt. 2017-től kezdődően a művész és a Yale University Press egy nagyratörő több kötetes sorozat kiadásába kezdett The Human Clay címmel, mely régebbi és legújabb fényképeit egy-egy munkásságának meghatározó témája köré szervezi.

Az eddig megjelent kötetek Friedlander portré- (Portraits) gyermek- (Children), utca- (Street) és eseményfotográfiáit (Parties) tartalmazták, a legújabb kötet lapjain a legkülönfélébb szellemi hivatást, fizikai munkát végző emberek láthatóak.

„Mindig is fotográfus akartam lenni. Lenyűgöztek az anyagok. De álmomban sem gondoltam volna, hogy ennyire jól fogom érezni magam. Valami sokkal kevésbé megfoghatatlant, sokkal hétköznapibbat képzeltem el."

– nyilatkozta Lee Friedlander 1989-ben.

0103

Fotó: Lee Friedlander –The Human Clay - Workers
Steidl, 2023
196 pages, 253 images
ISBN 978-3-95829-500-1

Friedlander 1934-ben született a Washington állambeli Aberdeenben, 14 éves korától fordult a fotográfia felé. Tanulmányait Pasadenában található Art Center College of Designban végezte, ezután szabadúszóként dolgozott, munkái olyan periodikákban jelentek meg mint, az Esquire, az Art in America, valamint a Sports Illustrated. Korai munkásságára Eugène Atget, Robert Frank és Walker Evans volt hatással, fotográfiai főleg az utcára és a város látványára összpontosított: embereket, épületeket reklám és kirakatok tükörképeit, kerítésekkel keretezett építményeket, plakátokat és táblákat örökített meg, nem egyszer saját árnyékát, tükörképét is a kompozícióba szőve.

1956-ban New Yorkba költözött, ahol jazz-zenészeket fotózott lemezborítókhoz. 1960-as évekre portréfotói széles körben elismertté tették. 1960-ban a Guggenheim Emlékalapítvány ösztöndíja révén teljes idejét alkotói tevékenységére fordíthatta. 1963-as és 1966-os önálló kiállításai után (George Eastman House) meghatározó alkotója volt a John Szarkowski által a Museum of Modern Art-ban rendezett New Documents című kiállításnak.

Művészeti tevékenységét sok rangos díjjal jutalmazták: háromszor részesült Guggenheim-ösztöndíjban, ötször National Endowment for the Arts ösztöndíjban, 1990-ben MacArthur Foundation, 2005-ben Hasselblad Award díj nyertese lett. Művei többek között az Art Institute of Chicago, a George Eastman Museum (Rochester, New York), a Metropolitan Museum of Art (New York), a Museum of Modern Art (New York), a National Gallery of Art (Washington, D.C.), a San Francisco Museum of Modern Art és a Whitney Museum of American Art gyűjteményeiben találhatók.

0103

Fotó: Lee Friedlander: Cray computer workers, Chippewa Falls, Wisconsin, 1986
© 2022 Lee Friedlander

0103

Fotó: Lee Friedlander: Factory workers, Akron, Ohio, 1980
© 2022 Lee Friedlander

0103

Fotó: Lee Friedlander: Computer workers, Boston, 1985–1986
© 2022 Lee Friedlander

0103

Fotó: Lee Friedlander: Factory workers, Canton, Ohio, 1980
© 2022 Lee Friedlander

0103

Fotó: Lee Friedlander: Dog walker, New York City, 1959
© 2022 Lee Friedlander

0103

Fotó: Lee Friedlander: New York City, 1986
© 2022 Lee Friedlander

0103

Fotó: Lee Friedlander: Truck Driver, Mobile, Alabama, 1961
© 2022 Lee Friedlander

0103

Fotó: Lee Friedlander: Farmer, New England, 1966
© 2022 Lee Friedlander

Jegyzetek

Lee Friedlander –The Human Clay - Workers
Steidl, 2023
196 pages, 253 images
27.9 x 24.4 cm, Hardcover
ISBN 978-3-95829-500-1

Az album megrendelhető a Mai Manó Könyvesboltban.