Fotótörténet – Weegee: A kritikus (1943)
24 • 03 • 30Baki László
A párizsi Fondation Henri Cartier-Bresson új megvilágításban tárja látogatói elé az amerikai fotóriport két világháború közötti fenegyereke, Weegee (1899–1968) munkásságát. A május 19-ig nyitva tartó Weegee. Autopsy of the Spectacle című kiállításon látható A kritikus című felvétele, melyet a Time magazin szerkesztői 2016-ban a világ 100 legmeghatározóbb fotójának listájára is beválasztottak.
A kritikus című fotó 1943. november 22-én készült Washingtonban. A fekete-fehér kép középpontjában két jómódú, idősebb nő látható, akikhez oldalról egy részegnek tűnő nő kiabál valamit. Mrs. George Washington Kavanaugh és Lady Decies éppen a Metropolitan Operaház hatvanadik évadának nyitóestjére tartott, mikor Weegee lefényképezte őket.
Szeretek változatos felvételeket készíteni, és nem szeretem ugyanazt a néhány kompozíciót megcsinálni, amit a többi idióta fényképez... ezért kimentem az utcára. (...) Egy szép Rolls Royce állt meg... megvártam, amíg a benne ülők kiszállnak és lefényképeztem őket. Nem láttam, hogy mit fotózok, de szinte éreztem az önelégültséget. Követtem a nőket az előcsarnokba, ahol a többi fotográfus is lefényképezte őket. Ekkor már tudtam, hogy valódi előkelőségeket fotóztam, ezért megkérdeztem a két nőtől a nevüket, és rávettem őket, hogy betűzzék is le azt. A riporterek köréjük gyűltek, és megkérdezték tőlük, hogy ezekben a kritikus időkben helyénvaló-e ennyi ékszert viselni. Az idősebb nő először bocsánatot kért, amiért már tavaly is ezeket az ékszereket viselt, és hozzátette, hogy azért tette, hogy ezzel segítse a morált...
– írta Weegee az 1945-ben megjelent Naked City című könyvében a fotóról. Némileg árnyalja a képet egy 1945-ben a WEAF nevű New York-i rádióban elhangzott interjú, melyből kiderül, hogy a történéseket Weegee igencsak befolyásolta. Az interjú Weegee asszisztensével, Louie Liottával készült, aki elmesélte, Weegee megkérte, hozzon valakit a Bowery környékén található bárokból. Olyan személyt akart, akinek társadalmi státusza alacsonyabb az Opera közönségénél. Liotta végül egy részeg nőt talált, akit a vörös szőnyeg mellé állítottak. Weegee csak ezután kezdett el fényképezni. Három-négyszer is vakuzott, az asszisztens a beszámolója alapján „majdnem megvakult, olyan volt az egész, mint egy robbanás."
Weegee védjegyévé vált vakuja, amely lehetővé tette számára, hogy éjszaka is fényképezzen. Az expozíció megvilágította, kifehérítette a bőr tónusait, és éles kontrasztot hozott létre a fehérbe öltözött gazdagok és a koszos szegények között. Hogy tovább fokozza a mesterségesen előállított konfrontációt, a képet úgy vágta meg, hogy eltüntette az annak szélén álló nézőket. Amikor az Acme Newspictures publikálta a fényképet, egy feliratot tett hozzá, amely a hivalkodó gazdagság szarkasztikus kommentárját erkölcsi felháborodássá változtatta:
„A nő szörnyülködik a háborús idők alatti Met megnyitóján látható gyémántok mennyiségén, de a drágakövekkel büszkélkedő hölgyek csak Weegee kattogó kamerájával vannak elfoglalva".
A fotó először a LIFE magazin 1943. december 6-i számában jelent meg. A képaláírás így szólt: „A módosabb emberek tele voltak ékszerekkel. A legtöbb ékszert George W. Kavanaugh asszony és Lady Decies viselte, akiknek bevonulását a nézelődők rosszallóan szemlélték". Weegee eredetileg a Fashionable People címet adta a képnek, ám az végül a The Critic címen vált ismertté. Az, hogy utólag kiderült, hogy a The Critic megrendezett volt, nem sokat rontott a hatásán. A párizsi Fondation Henri Cartier-Bresson 2024. május 19-ig nyitva tartó Weegee. Autopsy of the Spectacle című kiállításán látható fotót a Time magazin szerkesztői 2016-ban a világ 100 legmeghatározóbb fotójának listájára is beválasztották.
A Fotó-történet rovatunk korábbi cikkei ezen a linken tekinthetők meg.