Menü

„Megpróbálom a hazugságot saját maga ellen fordítani” – Richard Prince korai fotográfiái a Gagosian Galleryben

24 • 04 • 03Kéri Gáspár

A New York-i Gagosian Gallery április 13-ig nyitva tartó kiállítása a máig komoly vitákat kiváltó appropriation art, a kisajátító művészet egyik első képviselője, Richard Prince több mint nyolcvan korai munkáját mutatja be. A Richard Prince. Early Photography, 1977–87 címen látható tárlat anyaga talán soha nem volt annyira aktuális, mint napjainkban.

Az amerikai képzőművész, Richard Prince (1949) azzal robbant be a hetvenes évek művészeti életébe és a kereskedelmi galériák világába, azzal vált híressé – sokak számára pedig hírhedtté –, hogy a tömegmédiában fellelhető képeket; reklámfotókat, életmódmagazinok éterinek szánt felvételeit, valamint azok újraértelmezett részleteit nemes egyszerűséggel lefotografálta, hogy zömmel nagyméretű printjeit és nagyításait már saját művészeteként reprezentálja.

0103

Fotó: © Richard Prince: Early Photography, 1977–87

0103

Fotó: © Richard Prince: Early Photography, 1977–87

0103

Fotó: © Richard Prince: Early Photography, 1977–87

„A legtöbb jelenleg átadott információ totális fikció. Megpróbálom a hazugságot saját maga ellen fordítani.”

Richard Prince a vélt vagy valós öncélúságon túl egyértelműen kritikai attitűddel lépett fel, célkeresztjébe pedig az amerikai identitás, az amerikai álom glamúrosra hangolt mainstream világát helyezte. Máig az egyik legismertebb anyaga a Marlboro reklámok középnyugati naplementékben fürdőző cowboy figuráinak újradefiniálása, melyeket a New York Times lapjairól örökített meg. Ezen a ponton érdemes kiemelni, hogy Prince Untitled (Cowboy) (1986) című fotográfiája a Sotheby’s egyik 2008-as aukcióján 3,4 millió dollárért kelt el. A leütési ár nem elírás, Prince inkriminált munkáját jelenleg a világ tíz legdrágább fotográfiája között tartják számon.

A Gagosian kiállítása Richard Prince katalogizálás és kategorizálás eszköze iránti vonzalmáról is árulkodik. Szociológiai és antropológiai szempontból figyelemre méltó tipológiái között a férfiasság tömegmédiában évtizedekkel ezelőtt megjelenő archetípusai, például az Untitled (Couple) (1977) és az Untitled (Man Looking to the Left) (1978) esetében ugyanúgy megjelennek, mint a korszak nőideáljai az Untitled (Three Women Looking in the Same Direction) (1980) című fotográfiát látva. Máskor arcukat eltakaró bűnözők és hírességek sajtóképeit csoportosítja Criminals and Celebrities (1986) sorozatában, vagy luxusórák és tollak reklámfotóinak professzionális, de jellegtelen képi világának katalogizálásával hívja fel a figyelmet a képzőművész perspektívájából szemlélve unalmas alkalmazott fotográfiákra.

0103

Fotó: © Richard Prince: Early Photography, 1977–87

0103

Fotó: © Richard Prince: Early Photography, 1977–87

0103

Fotó: © Richard Prince: Early Photography, 1977–87

„A művészettel az a gond, hogy nem olyan, mint a golfjáték, amikor a labdát a lyukba helyezzük. Nincs játékvezető; nincs bíró. Nincsenek szabályok. Ez az egyik probléma vele. Ugyanakkor ez az egyik legnagyszerűbb dolog is a művészetben. A kérdés az, hogy mi marad fenn belőle.”

0103

0103

Fotó: © Richard Prince: Early Photography, 1977–87

0103

Fotó: Enteriőrkép Richard Prince: Early Photography, 1977–87 című kiállításáról, Gagosian, 2024

0103

Fotó: Enteriőrkép Richard Prince: Early Photography, 1977–87 című kiállításáról, Gagosian, 2024

0103

Fotó: Enteriőrkép Richard Prince: Early Photography, 1977–87 című kiállításáról, Gagosian, 2024

0103

Fotó: © Richard Prince: Early Photography, 1977–87

Richard Prince sokak által máig megkérdőjelezett művészete vitán felül hasznos párbeszédet indított az eredetiség fogalma kapcsán; nem véletlen, hogy korábbi gyakorlatát már évekkel ezelőtt kiterjesztette a közösségi média képekkel, valamint azok felhasználásával kapcsolatos jelenségeire. Mindeközben a Gagosian Prince-tárlata talán soha nem lehetne aktuálisabb, mint éppen napjainkban, amikor a mesterséges intelligencia térhódítása számos tisztázatlan kérdés megválaszolását teszi szükségessé.

Jegyzetek

Richard Prince. Early Photography, 1977–87
Gagosian Gallery
2024. március 9. – április 13.