Valóság és fikció között – Gregory Crewdson munkái nyáron az Albertinában láthatók
24 • 04 • 17Ballagó Márton
Gregory Crewdson, az amerikai kortárs fotográfia fontos alakjának képeit mutatja be május 29. és szeptember 8. között a bécsi Albertina. A retrospektív kiállításon láthatóak lesznek a leghíresebb alkotások, illetve a kevésbé ismert képek is.
Gregory Crewdson a hagyományos fotográfia határait átlépő, kísértetiesen szürreális és aprólékosan megrendezett képei miatt vált ismertté. Munkássága, különösen a filmforgatásokon készített fotói a filmes történetmesélés és a fotográfia egyedülálló keverékét tükrözik. Crewdson képei a rejtély, a melankólia és a pszichológiai mélység érzetét keltik, és a nézőt olyan rejtélyes elbeszélésekbe vonzzák, amelyek elmossák a valóság és a fikció közötti határt. Crewdson megközelítése olyan, mintha egy filmrendező készítene egy jelenetet. Aprólékosan megtervezi és megszervezi képei minden aspektusát, a helyszíntől és a díszlettervezéstől kezdve a világításon át a kompozícióig. Minden egyes fotó aprólékosan van megrendezve, gyakran hetek, sőt hónapokig tartó előkészületeket igényel a kívánt hatás elérése. E fáradságos folyamat révén Crewdson magával ragadó vizuális narratívákat és atmoszférákat hoz létre. Crewdson saját szavaival élve úgy jellemzi munkáját, hogy „megpróbál egy olyan világot teremteni, amely a valóság és a fikció között létezik". Ez az idézet összefoglalja művészi látásmódját, amelyet az ismerős és a hátborzongató fogalmak közötti határterületek iránti vonzalom jellemez. Crewdson fotói gyakran ábrázolnak hétköznapi külvárosi környezetet, amelyet a valószerűtlenség hátborzongató érzése hat át, arra invitálva a nézőt, hogy kérdőjelezze meg az őt körülvevő világ természetét.
Crewdson egyik legismertebb sorozata, a Beneath the Roses (2003–2008) jól példázza a filmfelvételeken való fényképezés mesteri tudását. Ezekben az aprólékosan megrendezett tablóképekben Crewdson olyan filmszerű jeleneteket hoz létre, amelyek egy izgalmas dráma vagy pszichológiai thriller állóképeihez hasonlítanak. A sejtelmes megvilágítás, az aprólékos díszlettervezés és a gondosan megkoreografált kompozíciók használata minden egyes képet a titokzatosság és a nyugtalanság érzésével ruház fel.
A kiállításon látható lesz a Twilight (1998–2002) című sorozata is, amelyben az elszigeteltség, az elidegenedés és a vágyakozás témáit vizsgálja szürreális és álomszerű jeleneteken keresztül. A sorozat fotóin keresztül Crewdson az egzisztenciális bizonytalanság és az érzelmi összetettség világába invitálja a nézőket. Képei a vágyakozás és a nosztalgia érzését keltik, a mindennapi élet banalitása közepette a csendes önvizsgálat pillanatait örökítik meg.
A legutóbb készült Eveningside (2021–2022) című sorozata is látható lesz az Albertinában megrendezett kiállításon, melyben Crewdson ugyancsak egy fiktív kisváros kevésbé hősies, átlagos képét, hangulatát, hozzá nem szokványos módon, fekete-fehér képeken mutatja meg.
Gregory Crewdson: Retrospective
Albertina
2024. május 29. – szeptember 8.
A 2023-ban megjelent Lepkefelhő (An Eclipse of Moths) című albuma egy beszélgetés leiratát is tartalmazza Cate Blanchett és Gregory Crewdson között, melynek egy részét – a Gagosian Gallery és az Aperture engedélyével – magyar nyelven kizárólag a Punkt olvasói ismerhettek meg.