Fotótörténet – Alfred Eisenstaedt: Gyerekek a bábszínházban (1963)
24 • 05 • 26Baki László
A Swann Galleries május 16-i aukcióján 23.750 dollárért kelt el Alfred Eisenstaedt egyik szignált fotója egy párizsi szabadtéri bábelőadás csúcspontján izguló gyerekekről, amelyen jól láthatóak a különböző érzelmeik: csodálkozás, öröm, félelem és izgalom. Eisenstaedt egyike volt az első fotográfusoknak, akik a 25 milliós olvasótáborral rendelkező LIFE magazin fotóriportereinek táborát erősítették. A fotográfus 65 éves korában a LIFE felkérésére utazott Párizsba és készítette el mára már ikonikussá vált felvételét.
Az 1898-ban született Eisenstaedt első fényképezőgépét – egy Eastman Kodak Nr. 3-at – nagybátyjától kapta tizenharmadik születésnapjára. A festői fényképezésről először egy barátja mesélt neki, akinek segítségével megismerte a képkészítés technikai hátterét. Nem sokkal később egy fotóművészeti alkotását megvásárolta a Berliner Tageblatt szerkesztője, aki rengeteg ellesett pillanatot ábrázoló, riportszerű képet mutatott neki, miközben azt javasolta, hogy próbálkozzon inkább ezzel a stílussal. E beszélgetés és a látottak hatására 1929 decemberében (más források szerint 1932-ben) Eisenstaedt vett egy Leica 35 mm-es fényképezőgépet.
Eisenstaedt 1935-ben elhagyta Európát, és november végén érkezett meg New Yorkba. Miután bemutatta néhány friss munkáját Daniel Longwellnek, a LIFE vezető szerkesztőjének, felvették az induló magazinhoz és Margaret Bourke-White, Thomas McAvoy és Peter Stackpole mellett az új magazin négy állandó fotóriporterének egyike lett, és pályafutása alatt több mint 90 fotója került az újság címlapjára.
A Guignol bábszínház Szent György és a sárkány című előadását a párizsi Tuileriák kertjében található Montsouris Parkban mutatták be 1963-ban. Az izgalmat, az ijedtséget és a gonosz legyőzésének közös élményét – amit a gyerekek abban a pillanatban élnek át, amikor Szent György ledöfi a sárkányt – megörökítő Eisenstaedt képe több mint hatvan év elteltével is átélhetővé teszi az élményt és mosolyt csal arcunkra.
Eisenstaedt így emlékezett vissza fotójának történetére:
„Sokáig tartott, amíg a megfelelő látószöget megtaláltam. De a legjobb kép az, amelyet a cselekmény csúcspontján készítettem. Benne van a sikoltozó gyermekek izgalma; a sárkányt leszúrták! Az ilyesmi nagyon gyakran csupán pillanatnyi látomás. Az agyam nem rögzíti, csak a szemem és az ujjaim reagálnak. Katt.”
A LIFE magazinban 1963. szeptember 27-én publikált fotó az emberi érzelmek széles skáláját jeleníti meg, és arról a gyermeki ártatlanságról, a képzelet varázsáról mesél, amely a legérzéketlenebb embereket is arra emlékezteti, hogy milyen volt régen, amikor még komolyan hittünk azokban a történetekben, amelyek a szemünk előtt bontakoztak ki a színpadon, a vásznon vagy a képernyőn.
A fotó-történet rovatunk korábbi cikkei ezen a linken olvashatók el.