Man Ray kiállításával ünnepli a Photo Elysée a szürrealizmus születésének századik évfordulóját
24 • 05 • 30Kéri Gáspár
Man Ray magángyűjteményekben fellelhető műveiből rendezték meg Svájc meghatározó fotográfiai központja, a lausanne-i Photo Elysée március végén megnyílt kiállítását. A Man Ray. Liberating Photography című augusztus 4-éig látogatható tárlat a két háború közötti párizsi évek alkotásainak bemutatásával a szürrealista mozgalom születésének századik évfordulóját is ünnepli.
A festészet területéről indult, orosz zsidó bevándorlók gyermekeként Philadelphiában született Man Ray (1890–1976) múlhatatlan érdemeket szerzett az avantgárd – a dada, majd a szürrealizmus – két háború közötti diadalmenetében, s tette mindezt elsősorban a fotográfia formanyelvén. A kezdetektől deklarált célja volt
„teljesen megszabadulni a festészettől és annak esztétikai vonatkozásaitól.”
A kijelentést természetesen érdemes kontextusban értelmezni, mely abban az időszakban hangzott el, amikor a fotográfia modern irányzatai a piktorializmussal szemben határozták meg önmagukat. Az 1920-as évektől a fotográfia vált a modern művészet áttörésének az egyik legfontosabb médiumává, mely idővel a képi ábrázolás fogalmának és gyakorlatának teljes újragondolásához vezetett. Mindez nem is történhetett volna másként az első világháború cenzúrával felérő általános társadalmi kataklizmája után. E művészetet átformáló folyamatban az 1921-ben a párizsi Montparnasse-on letelepedett Man Ray egyértelműen az elsők között járt, sőt munkássága egészére jellemző volt az anyagkísérletek széles tárházának alkalmazása és az a képzőművészeti gondolkodásmód, mely alkalmazott munkáiban, így portré- és divatfotóiban is kristálytisztán megnyilvánul.
„Egyáltalán nem érdekel, hogy festőként, tárgyalkotóként vagy fotográfusként következetes legyek. Többféle technikát tudok alkalmazni, mint a régi mesterek, akik egyszerre voltak mérnökök, zenészek és költők. Soha nem osztottam a festők fotografálás iránt tanúsított megvetését: nincs verseny, a festészet és a fotográfia két különböző úton haladó médium. A kettő között nincs konfliktus.”
A francia ajkú Svájc Plateforme 10 néven múzeumi negyedként működő három intézménye – a Photo Elysée mellett a kortárs dizájnnal foglalkozó mudac (Musée cantonal de design et d’arts appliqués contemporains), valamint Lausanne 1841-ben alapított szépművészeti múzeuma, az MCBA (Musée cantonal des Beaux-Arts) – nemrég úgy döntött, hogy kiállításaikkal közösen ünneplik a szürrealizmus születése, André Breton 1924-ben megjelent első szürrealista kiáltványának századik évfordulóját. A Photo Elysée Man Raynek az 1920-as, 1930-as évek Párizsában keletkezett munkái bemutatásával járul hozzá a centenáriumi megemlékezésekhez. A magángyűjteményekből válogató tárlat Man Ray kiterjedt anyagkísérletei mellett az alkotó két háború közötti párizsi kapcsolatrendszerére is rávilágít, mely sok más mellett André Breton, Lee Miller, Meret Oppenheim, Marcel Duchamp, Pablo Picasso, Robert Delaunay, Georges Braque, Alberto Giacometti, Salvador Dalí, vagy éppen James Joyce portréfotográfiáiban nyilvánul meg.
A kiállításhoz kapcsolódva, azzal azonos címen a Thames & Hudson 226 oldalas, több mint 150 fotográfiát tartalmazó monográfiát jelentetett meg, melynek szerkesztője, Nathalie Herschdorfer kurátor, a Photo Elysée igazgatója.
Man Ray. Liberating Photography
Photo Elysée
2024. március 29. – augusztus 04.