Menü

A kereskedelmi fotográfia első száz évét mutatja be a Metropolitan Museum of Art kiállítása

24 • 07 • 31Kéri Gáspár

A New York-i Metropolitan Museum of Art (The Met) augusztus 4-ig nyitva tartó kiállítása azt vizsgálja, hogy a kereskedelmi fotográfia első száz éve, benne az avantgárd törekvések hogyan járultak hozzá a modernizmus vizuális nyelvezetének kialakulásához és megerősödéséhez. A The Real Thing: Unpacking Product Photography című tárlat sok más mellett August Sander, André Kertész, Margaret Bourke-White, Paul Outerbridge Jr., Edward J. Steichen, Révész Imre és Irving Penn munkáin keresztül világít rá az alkalmazott és az autonóm fotográfia között időről-időre felbukkanó szoros kapcsolódási pontokra.

Hosszú és munkás évtizedeknek kellett eltelni ahhoz, hogy megszületése után a fotográfia a társadalom, de főként a magasművészet gyakorlói szemében lesajnált, sőt megvetett műfajból önálló és elismert művészeti ággá váljon. A változásban óriási szerepe volt annak, hogy idővel a fotográfusok felismerték: nem a művészettörténeti előzményeket, főként a festészetből vett előképeket kell reprodukálniuk, hanem a médiumban rejlő sajátosságokat, az objektív képalkotás számtalan lehetőségét kell kiaknázni és művészi rangra emelni. Ennek a folyamatnak az egyik meghatározó állomása volt a kereskedelmi fotográfia, benne a termékfotózás megjelenése és elterjedése. Az első lépések egyikeként már Henry Fox Talbot megtette azt a szívességet, hogy nem a németalföldi barokk csendéletek beállításait követte, hanem keresetlen objektivitással fotografálta a környezetében fellelhető tárgyakat.

Az első reklámfotográfiákat olyan katalógusokban tették közzé a 19. század közepétől, amelyek a termékek árusítását szolgálták, legyen szó sírkövek, női kosztümök, férfikalapok vagy a legkülönfélébb csavarok lenyűgöző választékáról. A korszak kiskereskedői hamar felismerték, hogy példátlan realizmusával a fotográfia az igazság auráját kínálja, ez pedig megerősítette a potenciális fogyasztót abbéli hitében, hogy az eladók nem árulnak zsákbamacskát.

A következő évtizedekben a tárgy- és csendéletfotózás egyre invenciózusabb megközelítései, majd az avantgárdnak a tradicionális látványt lebontó törekvései a termékfotók világában is elérték, sőt jócskán meghaladták az éppen aktuális ingerküszöböt. Moholy-Nagy László értekezett egy helyen arról az 1920-as évek derekán, hogy a jövőben nem szabad különbséget tenni az alkalmazott és az autonóm fotográfia között. És bár Moholy-Nagy tanácsa a mai napig lehetne megfontolás tárgya számos megrendelő, sőt reklámügynökség számára, a The Met New York-i kiállítása éppen ezekre a meghatározó – a mindenkori társadalom vizuális kultúráját pozitív irányban befolyásoló – törekvésekre hívja fel a figyelmet a kereskedelmi fotográfia első száz évére fókuszálva. A mintegy hatvan műtárgyat felvonultató tárlat teljes egészében a The Met gyűjteményéből származik, és a fotográfiai hordozók széles skáláját reprezentálja. Idetartoznak nemcsak vintázs kópiák – például André Kertész emblematikus villás csendélete –, de próbanagyítások, kollázsok és fotómontázsok, valamint a korai színes fotográfia ritka példái, sőt az egykori utazó ügynökök mintakatalógusai is. Azt pedig már a kiállítás kurátora, a The Met fotográfiai részlegének kutatója, Virginia McBride nyilatkozta, hogy

0103

Fotó: ringl + pit (Grete Stern, Argentinian, born Germany 1904–1999; Ellen Auerbach, German, 1906–2004) Komol 1931 Gelatin silver print 35.9 x 24.4 cm (14 1/8 x 9 5/8 in.) The Metropolitan Museum of Art, New York, Ford Motor Company Collection, Gift of Ford Motor Company and John C. Waddell, 1987 (1987.1100.460). © ringl + pit, Courtesy Robert Mann Gallery

0103

Fotó: Fay Sturtevant Lincoln (American, 1894– 1975) Pass & Seymour Switch Plate ca. 1949 Gelatin silver print 9 3/8 x 7 1/16 in. (23.8 x 17.9 cm) The Metropolitan Museum of Art, New York, Ford Motor Company Collection, Gift of Ford Motor Company and John C. Waddell, 1987 (1987.1100.308)

„A kiállításon szereplő fotográfusok közül nem sokan azonosították volna magukat képzőművészként, de ötletes reklámmunkáikkal kihasználták a fényképezőgép adta alkotói potenciált, hogy meggyőzzenek és elbűvöljenek. Most, hogy a fotográfia múzeumokban elfoglalt helyét már nem kell megvédeni, a The Real Thing azt vizsgálja, hogy a reklámstúdiókban és ipari raktárakban dolgozó fotográfusok hogyan segítették elő a modern művészet vizuális forradalmát.”

0103

Fotó: F.D. Hampson (American, 1871–1947) Panama Hats, from a Sloan-Force Co. Catalogue ca. 1916 Gelatin silver print 7 5/16 x 9 3/16 in. (18.5 x 23.4 cm) The Metropolitan Museum of Art, New York, Purchase, The Horace W. Goldsmith Foundation Gift, through Joyce and Robert Menschel, 2001 (2001.380.6)

0103

Fotó: August Sander (German, 1876–1964) Osram Light Bulbs ca. 1930 Gelatin silver print 11 5/8 x 9 in. (29.5 x 22.9 cm) The Metropolitan Museum of Art, New York, Ford Motor Company Collection, Gift of Ford Motor Company and John C. Waddell, 1987 (1987.1100.45) © Die Photographische Sammlung / SK Stiftung Kultur – August Sander Archiv, Cologne / ARS, NY 2024

0103

Fotó: Unknown maker (American) Montage for Packard Super Eight ca. 1940 Gelatin silver print 9 x 7 5/16 in. (22.9 x 18.6 cm) The Metropolitan Museum of Art, New York, Ford Motor Company Collection, Gift of Ford Motor Company and John C. Waddell, 1987 (1987.1100.352)

0103

Fotó: Anton Bruehl (American, born Australia, 1900–1982) Four Roses Whiskey: Worth Reaching For 1949 Laminated photomechanical printer’s proof 26.1 x 27.4 cm (10 1/4 x 10 13/16 in.) The Metropolitan Museum of Art, New York, Ford Motor Company Collection, Gift of Ford Motor Company and John C. Waddell, 1987 (1987.1100.437) © Estate of Anton Bruehl

0103

Fotó: Ralph Bartholomew, Jr. (American, 1907–1936) Soap Packaging 1936 Carbro print 32.8 x 25.7 cm (12 15/16 x 10 1/8 in.) The Metropolitan Museum of Art, New York, Ford Motor Company Collection, Gift of Ford Motor Company and John C. Waddell, 1987 (1987.1100.344) © Estate of Ralph Bartholomew, Courtesy Keith de Lellis Gallery, NY

0103

Fotó: Murray Duitz (American, 1917–2010) A.S. Beck “Executive” Shoe 1957 Gelatin silver print12 1/2 x 9 1/2 in. (31.8 x 22.9 cm) The Metropolitan Museum of Art, New York, Gift of the artist, 1975 (1975.601.2.1) © Estate of Murray Duitz

0103

Fotó: H. Raymond Ball (American, 1903–1983) Pocket Comb 1930s Gelatin silver print 9 15/16 x 7 13/16 in. (25.2 x 19.8 cm) The Metropolitan Museum of Art, New York, Ford Motor Company Collection, Gift of Ford Motor Company and John C. Waddell, 1987 (1987.1100.340)

0103

Fotó: Grancel Fitz (American, 1894–1963) Ipana Toothpaste ca. 1937 Gelatin silver print 5 1/16 x 12 13/16 in. (12.9 x 32.5 cm) The Metropolitan Museum of Art, New York, Ford Motor Company Collection, Gift of Ford Motor Company and John C. Waddell, 1987 (1987.1100.326)

Jegyzetek

The Real Thing: Unpackaging Product Photography
The Met Fifth Avenue. Gallery 852
Megtekinthető 2024. augusztus 4-ig