A természet evolúciója – Claudia Fuggetti: Metamorphosis (2024)
24 • 08 • 12Baki László
A nemzetközi kortárs fotóművészet alkotóit bemutató sorozatunkban a következő hetekben azokból a legfrissebb nemzetközi fotóprojektekből válogatunk, melyeket elismert szakértők, kurátorok, művészeti igazgatók, képszerkesztők, valamint kiadók és galériák vezetői emeltek ki a LensCulture idei Critics’ Choice pályázatán.
Claudia Fuggetti (1993) olasz fotográfus alkotásai gyakran vizuális naplóként szolgálnak, amelyeken keresztül felfedi az emberek és helyek rejtett történeteit. Metamorphosis című sorozatában a változás, az átalakulás és az emberi identitás komplex kérdéseit vizsgálja. A sorozat központi témája az emberi test és a természet közötti kapcsolat. A képek gyakran álomszerűek, misztikusak, és a valóság határain túlmutatnak, ezzel is kiemelve az átalakulás folyamatának titokzatos természetét. A képek szimbólumrendszere arra utal, hogy az identitás folyamatosan változik, és hogy az emberi létezés szoros kapcsolatban áll az őt környező világgal. Fuggetti a Punkt megkeresésére az alábbi kérdéseinkre is válaszolt:
Mely fotográfusok inspirálták, és hogyan befolyásolták az alkotói folyamatokat?
Richard Mosse, Ryan McGinley, Maria Lax, John Divola és sokan mások jelentősen befolyásolták művészi gyakorlatomat. Richard Mosse konfliktusövezeteket ábrázoló munkáiban az infravörös film használatával megmutatta nekem, hogy a szokatlan technikák milyen erőteljes üzeneteket közvetítenek. Ryan McGinley a fiatalságot és a szabadságot megjelenítő, vibráló, spontán képein keresztül inspirálja az átalakulás és az önfelfedezés pillanatainak megörökítésére irányuló megközelítésemet. Maria Lax munkái az álomszerűségükkel, valamint az emlékezet és a hely feltárásával befolyásolták a fény és a narratíva használatát munkáimban. John Divola elhagyott tájképei a valóság és a képzelet határának feltárása közben mélyen rezonálnak a változásra és a metamorfózisra összpontosító tematikámmal.
Ez csak néhány példa az engem inspiráló művészek közül, de mindig keresek valami újat és ösztönzőt.
Melyik fotóalbum vagy kiállítás volt a legmeghatározóbb az életében?
Mint említettem, sok forrásból merítek ihletet. Az egyik fotóalbum, amelyet különösen csodálok, Quentin Lacombe Event Horizon című könyve. Esztétikai és konceptuális megközelítése szintén mélyen rezonál a munkámmal. Hasonló esztétikájú könyvek még Mårten Lange Another Language és Guy Archard Terraforming című művei, amelyek szintén az átalakulás és a szürreális tájak témáját járják körül.
Egy másik nagyhatású album Ryan McGinley Moonmilk című könyve, különösen a barlangok ábrázolása miatt.
Joel Sternfeld American Prospects című műve zseniális, és örökös inspirációs forrás számomra. Folytathatnám a sort, hiszen a munkák széles skáláját értékelem. Ami a kiállításokat illeti, nemrégiben részt vettem az idei Rencontres d'Arles fotófesztiválon. Sok érdekes kiállítást láttam, különösen a Transcendence-t, amely hat japán fotográfus munkáját mutatta be, és hihetetlenül megható volt. A Cristina de Middel által rendezett Journey to the Center című tárlatot is lenyűgözőnek találtam a maga teljességében és projektkonstrukciójában, valamint az All in the Name of the Name: The Sensitive Surfaces of Graffiti is lenyűgöző volt.
Mikor és hol volt az első egyéni kiállítása?
Tizenévesen kezdtem el fényképezni, és 2010-ben, 17 évesen volt az első önálló kiállításom szülővárosomban, Tarantóban, a Palazzo Galeottában. Ez az élmény átformáló volt, mivel megmutatta, hogy a fotográfiának milyen ereje van, mely által a valóságról alkotott képemet hogyan tudom közvetíteni a közönség felé.
Ami a kiállításokat illeti, a legutóbbi önálló kiállításom az amszterdami Futures Hubban volt, amely egy sikeres művészeti rezidenciaprogram csúcspontja volt, mely szakmailag és emberileg is jelentősen gazdagított.
Claudia Fuggetti: Metamorphosis (2024)
A metamorfózis azt a történelmi időszakot jelképezi, amelyben élünk, az átmenet és a változás szakaszát, amely nemcsak minket, hanem mindenekelőtt a természetet is érinti. David Abram ökológiai filozófust idézve:
„Úgy gondolom, hogy hasznos az ökológiai válság kérdését az érzékelés válságaként megközelíteni, annak válságaként, ahogyan a testünkkel, a hangokkal, a szagokkal a körülöttünk lévő világot megtapasztaljuk. Úgy tűnik, hogy az erdőket, hegyeket, folyókat már nem úgy érzékeljük, mintha élnének.”
A projekt arra hívja fel a nézőket, hogy a természetet, mint élő egységet gondolják újra. A fotókon megjelenő kromatikus beavatkozások az élet jelenlétét szimbolizálják, amely még a kedvezőtlen környezeti körülmények között is fennmarad. A mesterséges színek azonban egyúttal a természeti erőforrások fogyasztására is rávilágítanak: a valóságot sokrétűnek és változékonynak, töredezettnek és korlátozottnak érzékelik. Az emberi jelenlét felfüggesztett, szemlélődő és meditatív a természeti elemekkel való új kapcsolat megteremtésére tett kísérletként.
A színek szimbolikája kifejezi a Föld szívében rejlő regeneráló és lüktető potenciált, ezzel új képi világot teremtve. Az antropocén kihívásai közepette a természet veleszületett képességet mutat az evolúcióra és a metamorfózisra.
„Tetszik, ahogy Claudia más szemszögből néz szembe a környezeti válsággal. Fényképein a természet egyfajta elidegenítő erővé válik, valami megfoghatatlanná, titokzatossá, de egyben megbabonázóvá és misztikussá is. A Metamorfózisnak megvan az ereje, hogy túllépjen a természeti elemekről alkotott elképzelésen, és arra kéri a nézőket, hogy elmélkedjenek el arról, ami körülveszi őket. Fuggetti gyakorlata a fotográfia határait feszegeti a grafikai, festészeti és színes elemek vegyítésével, és fotói egyszerre nyújtanak erőteljes és meditatív látomást.” Giada De Agostinis, The New Yorker
Claudia Fuggetti további képei Instagram oldalán is megtekinthetők.