Menü

Andy Warhol egy ritka digitális portréját kínálja eladásra Jeff Bruette, egykori Commodore technikus

24 • 08 • 24Princz Zsófia

A ritka portré – mely a Blondie énekesnőjét, Debbie Harryt ábrázolja – 1985-ben készült a Commodore Amiga 1000 számítógépét bemutató eseményen. Warholt a Commodore hívta meg, hogy bemutassa a számítógép képességeit, és ő az Amiga 1000-et használva készítette el a képet. Évekig elveszettnek hitték ezt az alkotást, de nemrégiben Jeff Bruette, egykori Commodore digitális technikus – aki Warholt a rendezvény során segítette – árverésre bocsátotta a tulajdonában lévő ereklyéket.

A volt Commodore mérnök, miután Warhol 1985 júniusában megállapodott a Commodore Computers-szel egy együttműködésről, többször is ellátogatott Warhol manhattani stúdiójába, hogy megtanítsa neki a számítógép és a grafikai szoftver használatát.

„Amikor először küldtek, hogy Andyvel dolgozzak a Commodore-tól, fogalmam sem volt, ki ő... Egy kollégámnak említettem, hogy nem értem, miért vettek fel valakit, aki nem ért a számítógépekhez, [és] megkérdezte, hogy ki az.”

0103

Copyright Edward Judice (source: petapixel.com)

0103

Photographs and images provided courtesy of Jeff Bruette

– mesélte Bruette, aki néhány héttel később jelen volt a Lincoln Centerben megrendezett nyilvános bemutatón is, ahol Warhol meghívta a Blondie frontemberét, Debbie Harryt, hogy modellként szerepeljen egy portrén. Egy reggeli próba és sajtótájékoztató után Warhol bemutatta a szoftver képességeit azzal, hogy elkészítette Debbie híres portréját, amelynek egyik példánya az énekesnő tulajdonában van.
Az alkotás nem feltétlenül illeszkedik Warhol termékeny és legendás életművének klasszikus struktúrájába, de ez a ritka digitális portré és a hozzá kapcsolódó tárgyak, beleértve egy Warhol által aláírt floppy lemezt és egyéb emléktárgyakat, most 26 millió dollárért cserélhet gazdát, ha az izgalmas háttértörténet felkelti a megfelelő gyűjtő vagy múzeum érdeklődését. Az eladás részeként a digitális portré mellett több más tétel is szerepel: négy fénykép az Amiga eseményről, egy második lemez további digitális képekkel, amelyeket Warhol készített, egy digitális fájl Warhol MTV-s műsorából, az Andy Warhol's Fifteen Minutes-ből, egy USB meghajtó, amely az összes kép biztonsági másolatát tartalmazza, egy eredeti Amiga 1000 számítógép, valamint különböző sajtóanyagok a bemutató eseményről.

A digitális portréról készült nyomatot Bruette az 1990-es évek elején szerezte meg, amikor a Commodore súlyos anyagi nehézségekkel küzdött, és egy vezető tisztségviselő éppen az irodáját pakolta. Bruette megkérdezte, mi az, amire azt a választ kapta: „Ez egy nyomat az Amiga bemutatóról. Szeretnéd?” Bruette boldogan elfogadta az ajánlatot.

Bruette, aki megőrizte az eredeti digitális fájlt, most úgy döntött, hogy az alkotást a piacra dobja, miután tanúja volt a digitális művészet növekvő népszerűségének. Az Artnetnek adott interjújában elmesélte, hogy több képet is készítettek a bemutató során, az egyik végül egy magazin címlapján jelent meg. Bruette gyűjteménye tartalmazza ezt a nyers képet is, és a Warhol által végzett színezéseket, de a végső borítóképet nem.

„Ott voltam, hogy segítsek Andynek a technikai kérdésekben az interjú során, ahol számos kép készült. Néhányat megjelentettek a magazinban, és egyet a borítón használtak fel. Nincsenek meg a borítóképek; nálam csak a nyers képek és a színezés van, amit Andy készített, amikor azt próbálta kitalálni, mi kerülhet a borítóra.”

– mondta Bruette, akinek kérésére Warhol aláírta a floppy lemezt. Az egykori technikus elmondta, hogy felajánlotta Warholnak, hogy elviheti magával a lemezt, de a művész ragaszkodott ahhoz, hogy Bruette tartsa meg magának.

A művész Amiga-alapú munkái már részben kikerültek a piacra 2021-ben, amikor az Andy Warhol Alapítvány eladott öt számítógépes rajzot NFT-ként. A képek, amelyek között szerepel egy banánt és egy Campbell leveskonzervet ábrázoló rajz, összesen 3,3 millió dollárért keltek el a Christie's aukcióján. Bruette 1999-ben megkereste a már megszűnt Warhol hitelesítési bizottságot a lemezzel kapcsolatban. Elmondása szerint arról tájékoztatták, hogy a bizottság nem tekinti az aláírt lemezt Warhol portfóliójának részeként. Álláspontjuk szerint:
„ez csak egy aláírt tárgy, és hogy Andy állandóan aláírt dolgokat… inkább tartsd meg magadnak, mint egy szép emléktárgyat.”