A test ábrázolása áll a Cortona On The Move fotográfiai fesztivál fókuszában
24 • 08 • 30Szabó Benedek
A Cortona On The Move az egyik legnagyobb olasz rendezésű nemzetközi fotográfiai fesztivál, az eseményt 2011 óta minden évben a toszkániai Cortona városában rendezik meg. Az idei, 14. fesztivál középpontjában a testábrázolás áll, amely már a fotográfia kezdeti időszakától kezdve kiemelt jelentőségű téma volt. A kiállított munkák egyaránt reflektálnak a test sebezhetőségére, vagy éppen erejére, illetve a testábrázolások sokféleségére, számos alkotó a test esztétikáját és megfigyelhetőségét, mások enigmatikus, rejtett, aspektusait tárják fel. A Cortona On The Move – Body Of Evidence kiállításai november 3-ig várják a látgatókat.
Az egyik legnevesebb kiállító idén a bolgár Valery Poshtarov, aki korábban nyert már SWPA-díjat portré kategóriában. A most látható, Father and Son című sorozatában olyan apákat és fiaikat fényképezett, akik egymás kezét fogják. A művészi projekt hamar kinőtte magát, és végül kilenc különböző országban készített felvételeket. A fényképek az apák és a fiaik közötti mély szeretetről tanúskodnak, miközben rávilágítanak a család, vagy éppen a helyi viseletek és szokások sokszínűségére és jelentőségére.
A fesztivállal szoros együttműködésben dolgozik az olasz Niccolò Rastrelli. A most látható They Don’t Look Like Me című sorozatának középpontjában az egyik legfiatalabb generáció, a digitális bennszülöttek állnak, fényképein ezen csoporton belül a cosplay szubkultúráját mutatja be. A kifejezés a costume és a play (jelmez és játék) rövidítéséből származik. A művész Olaszországtól kezdve Kenyán keresztül egészen Japánig fényképezte a cosplayeseket, akiket saját otthoni környezetükben, gyakran családjukkal együtt jelenített meg. A gyakran ironikus képek a polgári értékrend, és egy elképzelt élet ellentmondásosságát emelik ki.
A fesztivál egyik legegyedibb művészeti projektjét a lengyel Paweł Jaszczuk készítette. ¥€$U$ című sorozatának képei rávilágítanak arra, hogy sok használati tárgyon Jézus alakja úgy jelenik meg, mint egy popkulturális ikon. A művész felvételein a legkülönbözőbb tárgyak, például édességek csomagolásai, étkészletek, vagy akciófigurák láthatóak, amelyeken valamilyen szentkép jelenik meg. A művész fényképei ezzel azt a kérdést feszegetik, hogy helyénvaló-e, hogy a kapitalizmus mindent és mindenkit kisajátít, és hogy ez alól a szakrális képek sem jelenthetnek kivételt.
Az idei fesztiválon leáthatóak lesznek egy magyar fotográfus, Barakonyi Szabolcs sorozatának képei is. A Cold Trail – Forensic Realism című munka akkor készült, amikor a fotográfus hét éven keresztül a magyar rendőrség mellett dolgozott sorozatán, amely az alkotó
doktori munkájának is része volt. Ez idő alatt Barakonyi kriminalisztikai képalkotási módszereket alkalmazott, a sorozat mindegyik képe bűncselekmények helyszínén készült. Ezek a képek egyszerre jelennek meg bizonyítékként, illetve művészi keretezésben önálló alkotásokként, amelyek egy bűntényt övező rejtélyről is szólnak. A képek egyszerre jelenítik meg a tárgyilagos, és a szubjektív, illetve enigmatikus esztétikai minőségeket, amelyek ellentmondásossága különös feszültséget ad az alkotásoknak.
A fesztivál fő kiállítója Gabriele Basilico (1944–2013) olasz fotográfus, aki leginkább a városi tájak dokumentálásáról ismert. Basilico eredetileg építésznek tanult a Milánói Műszaki Egyetemen, ahol 1973-ban diplomázott, de hamarosan a fényképezés felé fordult. Fotográfusi karrierje az 1970-es években kezdődött, amikor a modern városok gyorsan változó arculatának megörökítését tűzte ki célul. Munkájában a városi tájak formai és esztétikai értékeire koncentrált, és arra, hogyan tükrözik a társadalmi változásokat. Basilico legismertebb projektje az 1984-ben indított Porti di Mare (Tengeri Kikötők) sorozat, amely során több európai város kikötőjét dokumentálta. Ezt követte a Milano. Ritratti di fabbriche (Milánó. Gyárportrék) című sorozat, amelyben Milánó ipari örökségét örökítette meg. Basilico a városi terek fotózásának mestere volt, és munkásságával jelentősen hozzájárult a városok vizuális kultúrájának megértéséhez. Fotói nemcsak dokumentációként szolgálnak, hanem esztétikai értéket is képviselnek, és ma is hatással vannak a kortárs fotográfiára.
Contact című sorozatában Gabriele Basilico egy olyan témát dolgozott fel, amely eltér a városi tájak dokumentálásától. Ebben a sorozatban Basilico aktfotókat készített, amelyek érzékenyen és művészien ábrázolják az emberi testet. A Contact sorozat aktfotói a fotográfus stílusára jellemző visszafogottsággal és finomsággal készültek. Basilico a testet nemcsak esztétikai szempontból közelítette meg, hanem a formák és a fény-árnyék játékok hangsúlyozásával, amelyek művészi és geometrikus megközelítést sugallnak. A sorozatban az emberi test a térrel való kapcsolatában jelenik meg, tükrözve Basilico építészeti és térbeli érdeklődését is. Ez a munka új perspektívát kínál Basilico művészetében, bemutatva, hogy nemcsak városi tájak dokumentálásában, hanem az emberi test ábrázolásában is képes volt egyedi és mélyen átgondolt művészi látásmódot nyújtani.
Cortona On The Move – Body of Evidence
2024. július 11. – november 3.