Menü

Egy életmű rehabilitációja: válogatás Lucia Moholy prágai kiállításának képeiből

24 • 09 • 11Kéri Gáspár

A Kunsthalle Praha október 28-ig látogatható Lucia Moholy: Exposures című retrospektív kiállítása arra tesz kísérletet, hogy egy feltűnően mellőzött fotográfiai életmű végre elfoglalja méltó helyét a művészettörténeti kánonban; az alkotó emléke pedig végre kilépjen az egykori férj, Moholy-Nagy László alakjának árnyékából.

A cseh főváros méltó módon emlékezik a méltatlanul háttérbe szorult szülötte, Lucia Moholy életművéről, amely az 1910-es évek szárnypróbálgatásaitól a Bauhaus megkerülhetetlen krónikásán át az 1970-es évek teoretikus művészegyénisége tevékenységéig tart. Az 1894-ben Lucie Schulz néven Prágában született alkotó a weimari Németország kezdeti éveinek élénk társadalmi és kulturális színterében ismerkedett meg a Magyarországról érkezett Moholy-Nagy Lászlóval. Az ismeretségből már 1921-ben házasság lett, majd évekig tartó közös alkotómunka bontakozott ki. Szerzőként ekkor még közösen jegyezték a De Stijl folyóiratban Produktion-Reproduktion címen 1922-ben megjelent nagyhatású esszéjüket, amely a vizuális, a szöveges és az auditív reprodukciós módszerek lehetőségeit vizsgálta. Ugyancsak jelentős részben közös munkájuk eredménye Moholy-Nagy máig egyik legfontosabb teoretikus alapvetése, az 1925-ben megjelent Malerei, Photographie, Film című kötet, ám Lucia Moholy ekkor már nem lett feltüntetve társszerzőként. Közben felépült a Weimarban alapított Bauhaus dessaui campusa, ahol Moholy-Nagy zömmel a Neue Sachlichkeit felfogásában éveken keresztül fotografálta az épületkomplexum architektúrájának jellegzetességeit, a műhelyekben folyó munkát és a társasági életet.

0103

Fotó: Lucia Moholy: Gisela Schulz, c. 1929. Gelatin silver print, 8.5 × 11.1 cm. Bauhaus-Archiv, Berlin.
Copyright: Lucia Moholy © OOA-S 2024 / Bauhaus-Archiv Berlin

0103

Fotó: Lucia Moholy: Yugoslavia, 1932. Gelatin silver print, 16.5 × 21.5 cm. Photo Elysée, Lausanne.
Copyright: Lucia Moholy © OOA-S 2024 / Photo Elysée, Lausanne

Bátran kijelenthető, hogy a Bauhausról az 1920-as években készült fotográfiák gyakran publikált darabjai jellemzően Moholy-Nagytól származnak, noha szerzőségük eredetét sokáig homály fedte. Ez pedig azért történhetett meg, mert miután Lucia Moholy 1933-ban sietősen elhagyta Németországot – ekkor már nem éltek együtt férjével –, jelentős mennyiségű negatívját Walter Gropiusnál és Moholy-Nagy Lászlónál hagyta. És hogy mi lett a Moholy által készített Bauhaus-negatívok sorsa? A hamarosan ugyancsak emigrációba kényszerülő Gropius éveken keresztül használta a képanyagot – szerzőségük megjelölése nélkül – a néhai Bauhausról szóló publikációkban; miközben a felvételek tevőlegesen járultak hozzá a Bauhaus-közfelfogás kialakulásához.

0103

Fotó: Lucia Moholy: Shadows on Rock and Water, undated. Gelatin silver print, 17 × 24 cm. Photo Elysée, Lausanne.
Copyright: Lucia Moholy © OOA-S 2024 / Photo Elysée, Lausanne

0103

Fotó: Lucia Moholy: Yugoslavia, 1932. Gelatin silver print, 16.4 × 21.5 cm. Fotostiftung Schweiz, Winterthur.
Copyright: Lucia Moholy © OOA-S 2024 / Fotostiftung Schweiz, Winterthur

„Rajtam kívül mindenki használta, sőt be is vallja, hogy használta a fényképeimet – gyakran a nevem említése nélkül.” (Lucia Moholy)

Lucia Moholy németországi távozása után hamarosan Londonban telepedett le, majd évekkel később, 1939-ben A Hundred Years of Photography 1839–1939 címen megjelentette a fotográfia száz évére emlékező teoretikus művét. Közben a brit fővárosban fotóstúdiót nyitott, amely a Blitz idején bombatalálatot kapott, majd teljesen megsemmisült. Mindamellett ekkor sem maradt munka nélkül: egy akkoriban feltörekvő technológia, a mikrofilm dokumentációs célú alkalmazásában ért el komoly sikereket, munkái pedig a múzeumi szférától a brit hírszerzésig terjedtek. Már a háború után Moholy az UNESCO szolgálatában kiterjedt utazásokat tett a Közel-Keleten, szorosan együttműködve az ankarai egyetemmel, fotográfiákon dokumentálva a régió sokszínűségét. Mindeközben folyamatosan harcolt a Bauhaus-negatívok jogainak visszaszerzéséért és szerzőségük nevesítéséért, ám az ügy végül csak 1957-ben jutott némileg nyugvópontra, miután az anyagok legalább egy része újra a tulajdonába került.

0103

Fotó: Giorgio Hoch: Untitled (Lucia Moholy), c. 1980. Black-and-white photograph, 30 × 45 cm.
Courtesy of the artist. Copyright: © Giorgio Hoch

0103

Fotó: Lucia Moholy: The view from Lucia Moholy’s window, Dessau, 1926. Gelatin silver print, 16.8 × 22.8 cm. Fotostiftung Schweiz, Winterthur.
Copyright: Lucia Moholy © OOA-S 2024 / Fotostiftung Schweiz, Winterthur

0103

Fotó: Lucia Moholy, The Countess of Oxford and Asquith, London, 1937. Gelatin silver print, 21.6 × 16.7 cm. Fotostiftung Schweiz, Winterthur.
Copyright: Lucia Moholy © OOA-S 2024 / Fotostiftung Schweiz, Winterthur

0103

Fotó: Unknown photographer: [Lucia Moholy?], Portrait of Lucia Moholy, 1927. Resin-coated paper, 11.3 × 8.1 cm. Bauhaus-Archiv, Berlin.

0103

Fotó: Lucia Moholy, Edith Tschichold, c. 1926. Gelatin silver print, 18.5 × 18.2 cm. Fotostiftung Schweiz, Winterthur.
Copyright: Lucia Moholy © OOA-S 2024 / Fotostiftung Schweiz, Winterthur

0103

Fotó: Giorgio Hoch, Exhibition view of Lucia Moholy, Galerie Renée Ziegler, Zurich, 1981. Gelatin silver print, 30 × 30 cm.
Courtesy of the artist. Copyright: © Giorgio Hoch

0103

Fotó: Lucia Moholy: Lou Scheper, 1927. Gelatin silver print, 21.9 × 17 cm. Bauhaus-Archiv, Berlin.
Copyright: Lucia Moholy © OOA-S 2024 / Bauhaus-Archiv Berlin

0103

Fotó: Lucia Moholy: Ruth Fry, 1936. Gelatin silver print, 23.3 × 18.6 cm. Fotostiftung Schweiz, Winterthur.
Copyright: Lucia Moholy © OOA-S 2024 / Fotostiftung Schweiz, Winterthur

0103

Fotó: Lucia Moholy: Peć, Yugoslavia, 1932. Gelatin silver print, 14.1 × 20 cm. Fotostiftung Schweiz, Winterthur.
Copyright: Lucia Moholy © OOA-S 2024 / Fotostiftung Schweiz, Winterthur

„Ugyanolyan aktív volt az avantgárd körökben, mint az információtudomány területén, elősegítve a vizuális reprezentáció kiterjedt megértését.”

– olvasható a kiállítás katalógusában. Élete utolsó három évtizedében Lucia Moholy Svájcban telepedett le, hogy megbecsült tagjává váljon az ország képzőművészeti életének. Közben nagyhatású műkritikusi tevékenységet fejtett ki, sőt publikációs gyakorlata arra is kiterjedt, hogy saját alkotói hitelét visszaszerezze, amit részben egykori férjével, Moholy-Nagy Lászlóval bontakoztatott ki az experimentális fotográfia területén. Lucia Moholy kilencvenöt évesen, 1989-ben hunyt el Zürichben.

A több mint hatszáz művet – a fotográfiák mellett mikrofilmeket, leveleket, publikációkat és hanginterjúkat – felvonultató prágai kiállítás kronologikus sorrendben mutatja be az alkotó nyolc évtizedet felölelő munkásságát. A Meghan Forbes, Jan Tichy és Jordan Troeller kurátori munkájaként megszületett Lucia Moholy: Exposures kiállítás külön figyelmet fordít arra is, hogy az életmű eddig figyelmen kívül hagyott témái – köztük a dokumentáció, a fotomechanikai sokszorosítás, valamint az experimentális fotográfiai tevékenység – ugyanúgy elfoglalják méltó helyüket nem csak az alkotói œuvre-ben, de a 20. századi művészettörténet egészében is. Ahogy a társkurátor és képzőművész, Jan Tichy fogalmaz:

„Sokkal többet tett annál, mint hogy a Bauhaus tagja legyen. Volt egy élete előtte, de volt egy élete azt követően is, és ezt a különböző témák és technológiák iránti kíváncsisággal teli rendkívüli életet szerettük volna bemutatni”.

0103

Fotó: Lucia Moholy, Ingeborg Lebert, 1927. Gelatin silver print, 22 × 29.8 cm. Fotostiftung Schweiz, Winterthur.
Copyright: Lucia Moholy © OOA-S 2024 / Fotostiftung Schweiz, Winterthur

Jegyzetek

Lucia Moholy: Exposures
Kunsthalle Praha
2024. május 29. – október 28.