A világ fekete-fehérben – Válogatás a reFocus Awards fotópályázatának díjnyertes képeiből
24 • 10 • 01Szabó Benedek
A kifejezetten fekete-fehér fényképek számára kiírt pályázatra mintegy 49 országból érkeztek pályaművek. A 2022-ben alapított reFocus Awards célja, hogy a legtehetségesebb művészeknek adjon nagyobb publicitást, hogy műveiket többen megismerhessék. Az idei versenyre nevezett képek különböző témákat dolgoznak fel, a kitüntetett fényképek között láthatunk utcai fényképeket, amelyek meghökkentő pillanatokat örökítenek meg, absztrakt csendéleteket, vagy éppen az állatvilágból inspirálódó alkotásokat is.
A pályázaton két kategóriában, professzionális és nem professzionális művészek között osztanak ki díjakat. A professzionális verseny összesített első helyezettje az olasz Roberta Vagliani volt. Az alkotó The Right To Know című munkája a fejlődő országokban élő gyermekek és nők jogaira hívja fel a figyelmet. A fénykép arra reflektál, hogy az oktatáshoz való szabad hozzáférés kulcsfontosságú az afrikai, és más fejlődő régiók életében.
Az összesített verseny második helyezettje Szymon Brodziak volt, a lengyel fotográfus Mirror című műve arany fokozatot nyert az Absztrakt és a Konceptuális kategóriákban is. A kitüntetett felvétel a művész koncepciója szerint olyan, mintha egy film kimerevített képkockája lenne, amelynek nem ismertek sem az előzményei, sem pedig az utána következő pillanatok. A kép főszereplője egy kimerevített, elrugaszkodó alany, aki egy harmonikus kompozícióba kerül, amellyel nyugodt, statikus hatást kelt.
A professzionális művészek versenyében a harmadik helyezett a görög-francia fotográfus, Kyriakos Kaziras lett. Díjazott alkotása, a Half Brothers két leopárdkölyköt mutat be. Ez az alkotás a Vadvilág kategória első helyezettje lett, miközben a portré eszköztárából is merít. A kép a két állat tekintetére koncentrál, a testvériség és az összefonódás a szimmetria és az aszimmetria mentén válik láthatóvá.
A nem professzionális indulók kategóriájában első helyezést ért el Karlynne Wintels holland fotográfus, aki elsősorban utcai fényképezéssel foglalkozik. Kitüntetett fényképén is egy rendhagyó utcai jelenet látható, amelyben három macska kapja a főszerepet. A Feline harmony című munka stílusát geometrikus formák, valamint a fény és az árnyék kölcsönhatása jellemzi, amelyek olyan hatást keltenek, mintha a fotográfus nem utcán, hanem stúdióban dolgozott volna.
A nem professzionális kategória ezüstérmes alkotója az angolai João Coelho volt, aki díjazott sorozatában egy vallási szertartást dokumentált. A Purification című sorozat azt mutatja be, ahogy hívők egy csoportja a tengerparton vallásuk egyik fontos rítusát gyakorolják. Az arcokra, illetve a kezek gesztusaira koncentráló felvételek a szertartás katartikus, ugyanakkor személyes és bensőséges lényegét mutatják be.
A harmadik helyezett alkotó a német Felicitas Schwenzer volt, aki Hamburgban jár egyetemre, pszichológia szakra. Előszeretettel fényképez középformátumú analóg technikával, de digitális eljárásokkal is kísérletez. Díjazott, Hefezopf című képén az emberi test mintázatai és geometriai tulajdonságai kerülnek előtérbe, hogy ezzel az aktfényképezés adta testélménytől eltérő jelentéseket tárjon fel.
A professzionális verseny Tájkép kategóriájának első helyezett alkotója szintén a természeti formák és textúrák összeolvadását használja fel képei készítéséhez. Az amerikai Jeff Schewe Wave Washing on Iceberg, Antarctica című munkája egy jéghegyet ábrázol, de a kép terében nem láthatóak támpontok, csak a jéghegy teste, és a hullámok, amelyek irányai szintén kivehetetlenek. A titokzatos fénykép több felvétel utólagos összeillesztésével született meg, azonban az alapjául szolgáló képek valóban jéghegyek között készültek.
Cikkünkbe a reFocus Awards Black & White Photo Contest díjnyertes képeiből válogattunk.
A reFocus Awards Black & White Photo Contest idei összes kiemelt képe ezen a linken tekinthető meg.