Menü

Gursky, Eggleston, Sherman – Több mint egymilliárd forint bevétellel zárta fotóárverését a Christie’s

24 • 10 • 06Princz Zsófia

A Christie’s New York-i árverésén Trevor Traina, az Egyesült Államok volt ausztriai nagykövetének kivételes gyűjteményét kínálta október 2-án megvételre, ahol olyan kortárs fotográfusok műveire lehetett licitálni, mint Diane Arbus, Robert Frank, Nan Goldin vagy Cindy Sherman. A gyűjtemény becsült értéke közel hárommillió dollár volt, központi darabja pedig William Eggleston mesterműve, a Greenwood, Mississippi (Red Ceiling) (1973), amely 302.400 dollárért cserélt gazdát. A legmagasabb áron azonban Andreas Gursky Dortmund (2009) című munkája kelt el, melyért 352.800 dollárt fizettek.

Traina, a San Franciscóban született üzletember és lelkes műgyűjtő fotográfia iránti szenvedélye már igen korán kialakult, hiszen egy szállítmányozási ügyvezető fiaként művészettel és az üzleti világgal átitatott környezetben nőtt fel. Gyűjtői pályájáról a volt nagykövet így nyilatkozott:

„Mindenkinek megvan a saját álma az elérhetetlen gyűjteményről. Nekem szerencsém volt, hogy megépíthettem a sajátomat, miközben bejártam a világot, és feltártam a színes fotográfia gyökereit. Egy hihetetlen művekből álló gyűjteményt állítottam össze, amely bemutatja, hogyan vált a megfigyelő fotográfia a képzőművészet perifériájáról a kortárs kultúra középpontjává. Nagy örömömre szolgál, hogy ezeket a remekműveket az otthonom faláról a Christie’s-be vihetem, és remélem, hogy ezek a csodálatos fényképek új tulajdonosaiknak ugyanannyi örömet szereznek majd, mint nekem.”

A 20. századot és a 21. század elejét felölelő 130 fotográfiából álló gyűjtemény átfogóan mutatja be a fotográfia fejlődését a dokumentarista gyökerektől egészen napjainkig. Az 1945 utáni korszakot Robert Frank munkái határozták meg, akinek ikonikus fotóalbuma, The Americans, generációk fotográfusait inspirálta és mély nyomokat hagyott az amerikai kultúrában. Diane Arbus, aki a társadalom peremén élők portréiról híres, szintén jelentős helyet foglal el a gyűjteményben, nyers bepillantást engedve a gyakran elhanyagolt emberek életébe.

Korszakokon és stílusokon átívelve Traina olyan gyűjteményt épített, amely a fotográfia háború utáni fejlődésének fő szálait ragadja meg. Két összefonódó téma jellemzi a gyűjteményt: a női fotográfusok előretörése, valamint a színes fotográfia megszületése és térnyerése a művészeti színtéren. A színes fotográfia, hasonlóan a színes filmek megjelenéséhez, ellenállásba ütközött a 20. század elején, amikor először került kereskedelmi forgalomba. Azonban a század második felére szilárd helyet kapott a fotóművészet kánonjában, amit William Eggleston munkássága is bizonyít, aki a hétköznapi jeleneteket telített színekkel ábrázolta, szembe fordulva a fekete-fehér képek hagyományaival.

„A Red Ceiling-ben a fotó ereje a színekből fakad. Állítom, hogy ez a 20. század legfontosabb színes fotója. Nem csak a vizuális ereje miatt, hanem azért is, mert központi szerepet játszott a MoMA kiállításán, amely megrázta és felvilágosította az embereket a színes fotográfia megjelenéséről.”

— mondta Traina.

0103

Fotó: © William Eggleston: Greenwood, Mississippi ('The Red Ceiling'), 1973 © Christie’s

0103

Fotó: © Andreas Gursky: Dortmund, 2009 © Christie’s

Az aukció legdrágább tételéről – Gursky Dortmund című fotójáról –, melyért közel 130 millió forintot fizettek, így írtak a Christie’s oldalán:

„(...) A 2009-es Dortmund című munkájában Gursky egy modern városi pillanatot örökít meg precíz stílusában, melyet gyakran digitális manipulációval finomít. Gursky arról ismert, hogy a hétköznapit különleges vizuális látvánnyá alakítja, ezzel új szemléletet nyújt a mindennapi élményekről. A képeit távolról készíti, egyfajta kívülállóként, ami lehetőséget ad neki, hogy elmélyült, mégis távoli perspektívát nyújtson a kortárs életről.

A Dortmund című fotóján egy sporteseményt használ arra, hogy a tömegkultúrát és a kollektív viselkedést vizsgálja. Ebben a korszakban Gursky munkásságában arra fókuszált, hogy miként válnak az egyének egy nagyobb társadalmi rendszer részeivé. A fotón a tömeg dominanciáját emeli ki, a nézők egyénisége elvész a tömegben, ugyanakkor az izgalom kollektív érzelme megmarad. Ez a feszültség a tömeg és az egyén között visszatérő motívum Gursky műveiben.

A 2009-es év, amikor a fotó készült, a globális gazdasági és társadalmi kihívásokkal teli időszak volt, amely hatással volt Gursky alkotásaira is. A Dortmund az emberi lét kettősségét ábrázolja a globalizált világban, ahol az egyéni identitások egyszerre formálódnak és árnyékolódnak be nagyobb társadalmi erők által.”

Az árverésen elkelt harmadik legdrágább fotó Cindy Sherman Untitled Film Stills #81 című munkája volt (289.800 dollár), melyről így írtak a Christie's szakértői:

„Cindy Sherman egy alkalommal így nyilatkozott az ikonikus Untitled Film Stills sorozatáról: „Valószínűleg tudat alatt, vagy legjobb esetben is félig tudatosan valamilyen belső vívódást éltem meg a nők megértésével kapcsolatban. A szereplők nem üresfejűek, nem voltak csak légies színésznők. Valamivel küzdöttek, de nem tudtam pontosan, hogy mivel… Tetszett ez a zűrzavar, a kétértelműség.”

Sherman 1980-ban készített Untitled Film Still #81 című fotója a sorozat egyik meghatározó darabja. Az 1977 és 1980 között készült képek különböző karaktereket ábrázolnak, amelyek klasszikus B-filmek, film noirok és európai művészfilmek jeleneteit idézik fel. Sherman – aki 1954-ben született a New Jersey állambeli Glen Ridge-ben – a 70-es és 80-as évek művészeti világának egyik meghatározó alakjává vált, különleges önarcképei révén, amelyekkel a nők ábrázolásának sztereotípiáit kérdőjelezte meg. Az Untitled Film Still #81 remek példája annak, hogyan bírálja Sherman a médiában és a popkultúrában a női szerepeket: ő maga döntött arról, hogyan jelenik meg a képeken, és ezáltal visszaszerezte a nők ábrázolása fölötti irányítást, különösen a korszak által meghatározott kontextusban.

A Untitled Film Stills sorozatból készült nagyméretű nyomatok – például a jelenleg tárgyalt darab is – rendkívül ritkák, mindössze három példány készült belőlük. Az egyik másik nagyméretű változat a New York-i Modern Művészetek Múzeumának (MoMA) állandó gyűjteményében található.”

0103

Fotó: © Cindy Sherman: Untitled Film Still #81, 1980 © Christie’s

A Christie’s október 2-i aukcióján a teljes bevétel 3,25 millió dollár (közel 1,9 milliárd forint) volt. Ez az összeg megfelelt az előzetes becslésnek, amely 2,7 millió és 3,98 millió dollár között mozgott. Az aukció során 105 művet adtak el, és a tételek 80%-a elkelt. További (egyéni) rekordok az árverésről:

Larry Sultan My Mother Posing for Me (1984, nyomtatva 2016) című fotója a Pictures of Home sorozatból 69.300 dollárért kelt el, ami 44%-kal haladta meg a fotográfus korábbi aukciós rekordját. Az alkotás a tíz darabos kiadás negyedik példánya, a művész által szignálva.

Alec Soth Charles, Vasa, Minnesota (2002) című képe 201.600 dollárért talált gazdára, ezzel új aukciós rekordot állítva fel a fotográfus számára, 32%-kal túlszárnyalva korábbi rekordját.

Slim Aarons Poolside Glamour (1970) című ikonikus képe 63.000 dollárért kelt el, 56%-kal meghaladva a művész korábbi rekordját. Az alkotás szignált példány, amely a 150 darabos kiadás 92. darabja volt.

Jegyzetek

Az október 2-i árverés összes fotójának leütési árai ezen a linken tekinthetők meg.