Menü

Taccsvonalon – Gaál Zoltán kiállítása a Kolta Galériában

24 • 10 • 10Kéri Gáspár

Október 10. a Hajléktalanok Világnapja. Ebből az alkalomból nyílik Gaál Zoltán fotográfus kiállítása a budapesti Kolta Galériában. A 2024. november 8-ig látogatható Taccsvonalon című tárlat anyaga intenzív két hónapos munka eredményeként született, hogy megrázó közvetlenséggel ábrázolja a köztünk élő, otthontalan embertársaink gyakorta felfoghatatlanul nehéz sorsát.

Gaál Zoltán (1953) hosszú évtizedeket felölelő pályájának meghatározó sajátossága az a mély humánummal átitatott szubjektív dokumentarizmus, amely most a kiállított, Taccsvonalon című anyagában is megnyilvánul. Gaál munkássága fotóriporterként indult, ám azokhoz az alkotókhoz tartozik, akik intenzív érdeklődéssel és érzékenységgel nyitottak a fotográfia művészi és autonóm kifejezési formái felé. Ezt a szándékot eddig megjelent, tucatnál is több albuma ugyancsak bizonyítja, melyek jelentős részének a közeli barát, az idén tíz éve elhunyt Gera Mihály volt a szerkesztője.

„Ma már egy élet munkássága kell ahhoz, hogy bizonyítsd, valóban fotográfus vagy. Majd az utókor megítéli művész voltál-e vagy sem. Úgy gondolom, hogy én fényképész vagyok, fényképésznek születtem, és szeretnék fényképészként búcsúzni ettől a világtól. Ezeket a dolgokat végiggondolva – elmúltam hetvenéves –arra jutottam, hogy van mondanivalóm, szeretném magam megmutatni.”

0103

Fotó: © Gaál Zoltán: Fűtött utca Hajléktalanok Központja
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból

0103

Fotó: © Gaál Zoltán: Fűtött utca Hajléktalanok Központja
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból

Mielőtt rátérnénk a Taccsvonalon anyagára, az alkotói fejlődés egy megkerülhetetlen időszakát mindenképp meg kell említeni. Gaál a nyolcvanas évek második felében az Oszakai Művészeti Egyetem Fotográfia Tanszékének kutató ösztöndíjasaként meghatározó éveket töltött Japánban olyan tanároktól és mesterektől inspirálódva, mint Iwamiya Takeji, Domon Ken és Araki Noboyusi. Mostani kiállításától sem független, ahogy Inoue Seryu munkanélküliekről készült fotográfiának munkamódszeréről mesél:

„Japán példaképem, Inoue Seryu szenszei a kezdet kezdetén fiatal fotográfusként elment a munkanélküliek közé élni, majd elkezdte őket fényképezni Oszakában. De tulajdonképpen nem csak lefényképezte őket, hanem a fényképezőgépén keresztül megélte a sorsukat. A Mesterek Mestere lett ennek a sorozatnak az eredményeként. Haláláig, több mint 25 éven át volt egy szobája abban a munkanélküliek lakta kerületben. Ez az igazi, hagyományos megközelítése ennek a témának.”

0103

Fotó: © Gaál Zoltán: Nappali melegedő, Dankó utca
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból

0103

Fotó: © Gaál Zoltán: Máltai Szeretetszolgálat, Miklós utca
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból

A japán fotográfus módszerétől eltérően Gaál Zoltán ezúttal más perspektívából közelítette meg témáját.

„Lehetőségeimet számba véve más utat választottam. Engedélyeket kértem. Felülről közelítettem. Vakustúdiót vittem magammal. Meg akartam élni az élményt, hogy találkozzak hajléktalanná vált emberekkel, akik megértik szándékom, vállalják a felvételt névvel, hogy egyet akarunk annak a századmásodpercnek az erejéig. Vajon sikerül-e fényképészként álarcuk mögé pillantani? Ezeknek az embereknek pedig pont az az egyik fő bajuk, hogy nincs kapcsolatuk a külvilággal.”

0103

Fotó: © Gaál Zoltán: Máltai Szeretetszolgálat, Miklós utca
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból

0103

Fotó: © Gaál Zoltán: Nappali melegedő, Dankó utca
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból

A fotográfus számos, hajléktalanokat ellátó központi intézményben, hajléktalanszállókon, átmeneti szállásokon és nappali melegedőkben megfordult, miközben rendre felkereste a hajléktalanok intézményi rendszeren kívüli szálláshelyeit, valamint aluljárókat és a legkülönfélébb élettereket is. A kiállítás mintegy nyolcvan darabot számláló fotográfiája a műtermi eszközökkel készült portrésorozatok mellett Gaál dokumentarista módszerekkel rögzített felvételeit foglalja magában; felhívva a figyelmet hajléktalan embertársaink sorsára, akiknek a számát hozzávetőleg 30 ezerre becsülik a mai Magyarországon. Közülük pedig a legjobb esetben is mindössze 5 százalék tér vissza a munka világába. A Taccsvonalon képanyaga mindeközben arra is emlékeztet bennünket, hogy az otthontalanok jelenlegi társadalma teljesen eltér a tíz-húsz évvel ezelőtti hajléktalanságtól. Sokan akár egyek lehetnének közülünk.

„Mintegy két hónapig dolgoztam nagy intenzitással, közben pedig úgy éreztem, hogy élek. Persze nem voltam elfoglaltabb, mint amikor fotóriporterként éltem az életem. A fényképezés megkezdésekor is tudtam, hogy képeimmel a legjobb esetben is csak a hajléktalanságról szóló fontos felhívást tudok elérni.”

0103

Fotó: © Gaál Zoltán: Máltai Szeretetszolgálat, Miklós utca
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból

0103

Fotó: © Gaál Zoltán: Rikasi Sándorné üvegcsiszoló (59); Nagy Csaba (58) ács, Kovászna
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból

0103

Fotó: © Gaál Zoltán: Baranyai Lajosné (63) varrónő, Somogysámson
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból

0103

Fotó: © Gaál Zoltán: Csák Zoltánné (59), Ózd
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból

0103

Fotó: © Gaál Zoltán: Szentesi Tibor, Bíróné Péntek Csilla, Budapest
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból

0103

Fotó: © Gaál Zoltán: Sant'Egidio Közösség ételosztás
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból

0103

Fotó: © Gaál Zoltán: Fűtött utca Hajléktalanok Központja
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból

0103

Fotó: © Gaál Zoltán: Ács László (68), Budapest
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból

0103

Fotó: © Gaál Zoltán: Kónya Istvánné (72), Budapest
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból

0103

Fotó: © Gaál Zoltán: Máltai Szeretetszolgálat, Miklós utca
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból

0103

Fotó: © Gaál Zoltán: Fűtött utca Hajléktalanok Központja
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból

0103

Fotó: © Gaál Zoltán: BMSZKI Táblás utca
Részlet a Taccsvonalon című sorozatból

Jegyzetek

TACCSVONALON – Gaál Zoltán fotókiállítása
Kolta Galéria
2024. október 10. – november 8.