„Nincs filozófiám, fényképezőgépem van” – Saul Leiter képeit Spanyolországban mutatták be
24 • 11 • 16Baki László
Saul Leiter költői tájképei a Sala Artegunea falain egy befejezetlen világ képzeletét idézték meg. Leiter nem a döntő, hanem az átmeneti pillanatok művésze, vizuális költészete színes és változatos, melyben a fotográfia és a festészet szorosan összefonódik. A kiállításon több mint 200 eredeti fénykép volt látható, köztük fekete-fehérek és színesek, valamint negyven festmény. Ezenkívül megtekinthetők voltak vetített színes képek, valamint Leiter személyes tárgyai, például dokumentumok, folyóiratok, jegyzetfüzetek és fényképezőgépek is.
Saul Leiter Pittsburghben született egy zsidó család gyermekeként. Saul már korán szembekerült a családi elvárásokkal, ugyanis az apai örökség rabbi pályára szánta őt. Saulnak meg kellett küzdenie ezzel a hagyománnyal, ami jelentős hatást gyakorolt rá, és később megjelent munkáiban is.
Leiter 1946-ban, 23 évesen költözött New Yorkba, hogy elszakadjon a családi nyomástól, és új életet kezdjen. Az anyagi nehézségek nem tántorították el, inkább olyan életmódot választott, hogy távol tartsa magát bármiféle művészeti vagy politikai közösségtől. Ha mégis egy csoporthoz kellene kötni, a Beat-generáció szabadságvágyával lehetne azonosítani, hiszen egész életében független művész maradt, aki egy töredezett világ darabjait igyekezett összerakni. Az 1950-es évek elején Leiter munkája Edward Steichen, a MoMA kurátorának figyelmét is felkeltette, aki beválogatta fotóit a múzeum kiállításaira. Leiter már akkor színes fotográfiákat készített, ami előrevetítette a későbbi évtizedekre jellemző, gazdag színvilágú stílusát.
„Állítólag úttörő vagyok a színek terén. (...) Furcsának találom, hogy bárki is azt hiszi, hogy csak a fekete-fehér számít. Ez egyszerűen hülyeség. A művészet története a színek története. Már a barlangrajzokon is voltak színek... [De] bizonyos körökben mindig is az volt az elképzelés, hogy a forma fontosabb, hogy a túl sok szín nem jó, mert elvonja a figyelmet.”
Divatfotográfusként is ismertté vált, dolgozott többek között a Harper's Bazaarnak, az Elle-nek és a Vogue-nak, de a divatvilágtól később visszavonult, mondván, soha nem érezte magát otthonosan benne. Munkásságának elismerése később, az 1990-es években indult be igazán. Egy 1992-ben megrendezett kiállítás, amely a New York School fotográfusait mutatta be, újra előtérbe helyezte Leiter nevét. Howard Greenberg ekkor fedezte fel őt, és segítette visszatérni a fotóművészeti közegbe. Leiter késői nemzetközi elismerése akkor teljesedett ki, amikor a Steidl kiadó 2006-ban megjelentette első monográfiáját, ezzel munkássága végre megkapta a megérdemelt figyelmet. 2013-ban bekövetkezett halálakor már egyre növekvő hírnév övezte.
Saul Leiter: An Unfinished World
Sala Artegunea
2024. július 19. – november 10.
Kurátor: Anne Morin