Két magyar alkotó is szerepel a Szlovák Fotóhónap kiállítói között
24 • 11 • 19Szabó Benedek
A Szlovákiában megrendezett 34. Mesiac Fotografie Közép-Európa egyik legfontosabb fotográfiai eseménye. A Pozsonyban megrendezett fesztivál célja, hogy bemutassa a kortárs fotóművészet és a fotó történetének kiemelkedő alkotásait nemzetközi és a térségbeli alkotóktól egyaránt. Az idei programban több mint 40 kiállítást rendeztek, de a kiállítások mellett a fesztivál számos kísérőeseményt is kínál; könyvbemutatókat, workshopokat, mesterkurzusokat és kerekasztal-beszélgetéseket. A programban szerepel többek között a közép- és kelet-európai fotókönyvek biennáléja is, amely immár 13. alkalommal kerül megrendezésre.
A 34. Szlovák Fotóhónapon többek között látható az Ingen har sett allt (Senki sem látott mindent) című sorozat, amelyet a svéd fotográfus, Anders Petersen készített. Petersen közismert nyers ábrázolásmódjáról és fekete-fehér kompozícióiról, amelyek időtlenség és egyetemesség benyomását sugallják. Most kiállított művei szintén kísértetiesen intim alkotások, amelyek egy stockholmi elmegyógyintézetben készültek, egy trilógia harmadik állomásaként. Ezek a külön-külön is nagyszabású művészeti projektek együttesen az emberi létállapotok feltárására tesznek kísérletet, miközben felhívják a figyelmet a társadalom peremére szorult emberek sokszor láthatatlan életére is.
A fotóhónap ismertebb alkotói közé tartozik Martin Parr is, akinek a Der Chronist (A krónikás) című sorozatát állították ki. A fényképeken az alkotó által választott saját motívumok, rikító színek, és szokatlan perspektívák egyedülálló képnyelvi stílust adnak. Fényképein a kortárs médiaközeget kritikával, nem ritkán humorral bírálja, amelyekkel nem csupán ellenpontozza azokat, hanem alternatívát is kínál velük szemben.
A kiállító művészek között szerepel a cseh Vladimír Birgus, aki fotográfusként, kurátorként és egyetemi tanárként is tevékenykedik. A kiállításon az alkotó elmúlt évben készült munkáiból mutatnak be válogatást, ezekben közös, hogy mind a megfigyelhetőség kérdéseire koncentrálnak. Birgus felvételeit legtöbbször csak rövid információk kísérik, így az értelmezés teljes mértékben a nézőre van bízva. Legújabb fényképeit egyre inkább a melankólia motívumai, illetve a szürrealizmus felé való törekvés jellemzi.
A fesztiválon a kortárs művészek mellett korábbi korok alkotói is helyet kaptak. Rudolf Koppitz (1884–1936) osztrák művész nemcsak a két világháború közötti időszak egyik legjelentősebb fotográfusa volt, hanem a művészi fotográfia egyik vezető alakja is. Fényképeit a legváltozatosabb műfajokban készítette, a kiállított munkái között látható például tájba helyezett akt, vagy éppen festészeti hagyományokat idéző felvétel is. Egy másik alkotó, Blüh Irén a huszadik századi közép-európai fotográfiának egyik figyelemreméltó alakja. A kiállítás több sorozatot vonultat fel tőle, amelyek gyakran szabálytalan, dinamizált és meghökkentő kompozíciókkal dolgoznak. A művész alanyait gyakran a képszélekhez közel komponálja, vagy éppen elmosódott fényképekkel mutatja be őket, hogy ezzel bizonytalan, emlékképszerű alkotásokat hozzon létre.
A fesztiválon két magyar alkotó művei is láthatóak. Szabó Judit a kortárs magyar fotográfia egyik rejtett alakja, és bár művei széles körben ismertek, Hollandiában például több mint százezer képeslapot adtak el a fényképeivel, személye a fiatalabb művészgeneráció előtt jórészt ismeretlen. Alkotói praxisában érzékeny, humanista szemléletmód figyelhető meg. Saját munkáit már egyre kevesebb helyen állítja ki, annak ellenére is, hogy fotográfiái több neves gyűjteménybe és múzeumba is bekerültek, többek között a Magyar Fotográfiai Múzeum és a Mai Manó Ház is bemutatta őket.
A fotóhónapon látható Zoltai András Blue Memoir című művészeti projektje is. Az alkotó azt írta fényképsorozatáról, hogy ezzel a munkával az volt a szándéka, hogy egy intuitív, többrétegű vizuális esszét készítsen, amely azt vizsgálja, hogy a magyar emberek hogyan viszonyulnak a vízhez. A sorozat képei ugyanakkor felfedik a víz fizikai, társadalmi és spirituális vonzatait is, miközben a természetes vizek helyzetére is figyelmet irányítanak. Mindezzel a sorozat fényképei különösen izgalmas alkotásokká válnak.
34. Mesiac Fotografie
2024. november