A fekete-fehér képek idei legjei – válogatás az Exposure One Awards pályázatának díjazott képeiből
24 • 12 • 11Szabó Benedek
A kifejezetten fekete-fehér képekre szakosodott Exposure One Awards azt a célt tűzte ki maga elé, hogy évről évre megjutalmazza a legkiemelkedőbb alkotók munkáit. A versenyen mind a professzionális, mind a nem professzionális alkotók mintegy húsz alkategóriában nevezhettek egyéni képeket vagy sorozatokat. Az Exposure One Awards győztes felvételei megmutatják, hogy a fekete-fehér képek tradíciója és kifejezőereje a mai modern fotográfiában is megőrizte helyzetét, és számos alkotó a mai napig előszeretettel dolgozik ezzel a technikával.
A professzionális kategóriában az Év fotográfusa címet Steven Benson nyerte el, aki az idei versenyen a Film/analóg kategóriában indult. Az amerikai fotográfus és videóművész elsősorban reklámok fényképezésével foglalkozik. Díjazott fényképein a műfaj sajátos eszközeit használja fel, mint a képi humor, a formák, vagy a különböző felületeken megjelenő minták ismétlődése. A sokszor életképeket megjelenítő alkotások ugyanakkor a reklámműfaj határain túl mozognak, mivel művészi intencióból készültek el.
A professzionális versenyzők között a legjobb konceptuális alkotást az Amerikában élő Zili Zhang készítette. A Passing By No.5 című munkája New Yorkban készült. A felvétel az épület ablakai előtt sétálókat megörökítő 5 fénykép egyesítéséből jött létre, a precízen egymáshoz igazított felvételek, illetve az azokon megjelenő sziluetteket együttesen vizuális harmóniát teremtenek. A szintén amerikai Peter Jeschke fényképsorozata a Természet kategória legjobbja lett. A Frost On My Windows című sorozat jégkristályokról készült makroképekből áll, amelyekből egy apró világ rajzolódik ki. A nappali melegben hamar eltűnő jégkristályok efemer jellegét a művész érzékenyen örökíti meg, hogy hangsúlyozza a múlékonyság természetét.
Az Emberek kategóriában a legjobbnak a Rio de Janeiróban élő művész, Sandra Cattaneo Adorno felvétele bizonyult. Az alkotó Monochrome Ipanema című alkotása nemcsak a kép fő kategóriájának díját nyerte el, hanem az Utcai fényképek és az Utazás kategóriákban is első helyezett lett. Ez a munka a gyermekkori emlékek újraélésének gondolatával foglalkozik. A strandon készült felvétel a labdázó gyerekek mozdulatait örökíti meg, a játék és a vidámság élményét. A kontúrokat hangsúlyozó munka egyúttal az emlékezés, illetve a személyes benyomások kérdéseit is felveti.
A nem professzionális kategória összetett győztese a cseh Jozef Danyi lett. Az Év fotográfusának választott alkotó a Konceptuális kategóriában indult, ám képein az absztrakt- és a látképfényképezés műfaji elemei is felfedezhetőek. A távoli égitestek, illetve a Hold motívumát megjelenítő képek a magányosság kozmikus határait tárják fel. Az égitesteken járó emberalak eltörpül a hatalmas mértani testek felszínén, ám mégis központi szereplője lesz a felvételeknek.
A Háziasított állatok kategóriájának legjobb fényképét a luxemburgi Frank Proost készítette, akinek felvétele egy újszülött bárányt mutat, amelyik még sosem látta az istállón kívüli világot. A Hello World című kép a szelídség és az ártatlanság megjelenítését tűzte ki célul. Az állat tekintetét, de még inkább bundájának textúráját kiemelő, finom megvilágítással megvalósított kép találóan jeleníti meg témáját.
A Tájképek kategóriájának kiemelt alkotását a kínai Guanxi Su készítette. A felvételen egy apró fehér épület kapja a főszerepet, amely a kép középpontjában áll, a lenyűgöző természeti táj pedig dinamizálja a felvétel terét. A luxemburgi Annemarie Jung készítette az idei pályázat kitüntetett portréképét. Az Obedience című alkotás egy fiatal lányt mutat be, aki rózsafüzére fölé hajol. A testtartás emiatt eltakarja a lány tekintetét, így a néző figyelmét a rózsafüzérre, és a lány kezére, az imádkozás gesztusára irányítja.
A 2024-es Exposure One Awards fotópályázat kiemelt képei ezen a linken tekinthetők meg.