Az intimitás ereje Emmet Gowin fotográfiáin – A privát családi szféra és az emberiség nagy családjának összefüggései
24 • 12 • 13Kéri Gáspár
A negyedévente nyomtatásban is megjelenő Aperture Magazine 2024-es őszi száma Arrhytmic Mytic Ra címmel a család, a társadalomtörténet és az asztrofizika tematikáit helyezte fókuszába. A lapban sok más mellett interjú olvasható Emmet Gowin amerikai fotográfussal is, akinek 1960-as évek óta formálódó életműve összeforrt a család intimitása, a biológiai sokféleség, valamint a természeti környezet ember általi átalakításának feldolgozásával.
A Princetown University – amelynek Emmet Gowin emeritus professzora – nemrég bejelentette, hogy az intézmény művészeti múzeuma befogadja a fotográfus jelenleg hatszázötven nagyítást, több mint hétezer negatívot, valamint számtalan dokumentumot és levelezést tartalmazó archívumát. A hír kapcsán az író, Rebecca Bengal készített az Aperture számára interjút az alkotóval.
A virginiai Danville-ben 1941-ben szigorú protestáns családba született Emmet Gowin fotográfiai tevékenysége széles körben az 1960-as, 1970-es években vált ismertté, miután publikálni kezdte feleségéről, Edithről és tágabb családjáról készült megejtően nyílt és meghitt felvételeit. Erről az anyagáról maga Robert Adams, a New Topographics mozgalom egyik meghatározó alkotója nyilatkozta akkoriban, hogy a felvételek „a közvetlen rácsodálkozás és a szeretet gyönyörű bizonyítékai.” Gowin az interjúban így emlékezik sorozata esszenciájára:
„Amiről alig tudtam beszélni bárkinek is, az valahogy megmutatkozott egy felvételen. Ez az, amit az intimitás jelent a képeken; olyasvalami, amiről alig lehet beszélni, de mégis, ez a legfontosabb dolog a világon.”
Gowin személyes életét, benne családját naplószerűen megörökítő anyaga kapcsán más fontos, általános érvényű megállapítást is tesz a beszélgetés során:
„Valójában viselkedésünk apró lépései egyfajta esztétikai életet alkotnak. A leghétköznapibb dolgok kezelése révén érzékeljük, hogy kik vagyunk.”
„Amikor először jártam azon a helyen, esős, szürke és baljós nap volt. De ahogy átrepültünk a helyszín felett, egyetlen percre kisütött a nap, és olyan volt minden, mintha a megbocsátás érzése söpört volna végig azon a szörnyű helyen.”
Nem sokkal ezt követően egy másik anyagában a közép- és dél-amerikai éjszakai lepkék, valamint az esőerdők biológiai sokféleségének bemutatására szánta idejét. Majd következtek a felhőtlen utazások Angliába, Írországba, Olaszországba és Csehországba, valamint Jordániába és Granadába, hogy Emmet Gowin végül megtalálja a privát családi szféra és az emberiség nagy családja közötti összefüggéseket.
„Felszabadított, hogy irányt váltsak. Volt némi zökkenő, de mindig úgy éreztem, hogy a családból való átmenet bizonyos értelemben természetes. Számomra a témát a család jelenti, valamint annak a felismerése, ahogyan beleilleszkedünk a minket körülvevő világba; ahogyan a Földhöz tartozunk.”
Emmet Gowin képeiből a MoMA oldalán található egy válogatás.