Menü

Richard Misrach tájfotói – „Bármiről is szóljon egy fénykép, mindig az időről szól”

24 • 12 • 17Baki László

Az 1949-ben született Richard Misrach öt évtizede meghatározó alakja az amerikai tájfotografálásnak. Misrach a világ vezető múzeumaiban állított ki, például a washingtoni National Gallery of Artban, a chicagói Art Institute-ban és a párizsi Centre Pompidou-ban. Több mint 25 monográfia született műveiről, amelyek között olyan kiadványok találhatók, mint a Crimes and Splendors: The Desert Cantos of Richard Misrach (1996) vagy az On the Beach (2007). Misrach munkássága példaértékű abban, hogyan lehet a művészetet az aktuális társadalmi, politikai és környezeti kérdések feltárásának eszközévé tenni.

Misrach legutóbbi projektjei jelentős elmozdulást jelentenek korábbi munkáihoz képest. Az egyik sorozatában a digitális képalkotás és nyomtatás legújabb technológiai fejlesztéseit használta, a negatívot önálló alkotásként helyezve előtérbe, és digitálisan elképesztő részletességű és színskálájú képeket hozott létre. Egy másik projektjében erőteljes narratívát épített a Katrina hurrikán utáni graffiti képekből, amelyeket egy 4 megapixeles zsebkamerával készített. 2012 őszén Kate Orff tájépítésszel együttműködve indította el Petrochemical America című könyvét és kiállítását, amely az olajfüggőség egészségügyi és környezeti problémáit tárgyalja. A Border Cantos című kiállítása és könyve (2016) Guillermo Galindo kísérleti zeneszerzővel közösen készült. A projekt az amerikai-mexikói határ összetett kérdéseit vizsgálta Misrach tájfotóin és migránsok által hátrahagyott tárgyakon keresztül, amelyeket Galindo kísérteties hangszerei, hanginstallációi és partitúrái egészítettek ki.

0103

Fotó: © Richard Misrach: Cargo Ships (January 11, 2022 5-02 pm)

0103

Fotó: © Richard Misrach: Desert Fire #249, 1985

0103

Fotó: © Richard Misrach: Diving Board, Salton Sea, 1983

0103

Fotó: © Richard Misrach: Wall, East of Nogales, Arizona, 2015

0103

Fotó: © Richard Misrach: Submerged Gas Pumps, Salton Sea, 1983

0103

Fotó: © Richard Misrach: Swamp and Pipeline, Near Geismar, Louisiana, 1998

0103

Fotó: © Richard Misrach: Dead Animals #327, 1987

0103

Fotó: © Richard Misrach: Desert Fire #1 (Burning Palms),1983

0103

Fotó: © Richard Misrach: Bomb Crater and Destroyed Convoy, 1986

Richard Misrach On the Beach című fotósorozatában az ember és a természet közötti kapcsolatokat vizsgálja, amelyet főként a Hawaii partjainál készített madártávlati nézőpontból. A sorozat az emberi kicsinységet és kiszolgáltatottságot hangsúlyozza a hatalmas természeti erők színterein. A képek gyakran egyetlen apró embert ábrázolnak a végtelen óceán vagy hatalmas homokos strandok kontextusában, kihangsúlyozva az egyéni izolációt és törékenységet. A művek a megszokottól nagyobb méretben kerülnek kiállításra, hogy a nézőt a képek részleteinek és a tengeri tájak mélységének átgondolására késztessék.

A sorozatot a 2001. szeptember 11-i események inspirálták – Misrach saját megdöbbenését és az emberi sebezhetőség élményét próbálta vizuálisan kifejezni. A képek dinamikusan játszanak a szépség és a melankólia kettősségével, ami Misrach hitvallása szerint egy erős eszköze a nehéz témák megközelítésének. A nagyméretű képek egy 35mm-es kamerával készültek és a fotográfus bevallása szerint néha digitálisan is módosított a fotókon, ilyenkor embereket tüntetett el a képekről. Az On the Beach sorozatcímet az 1957-ben megjelent Nevil Shout posztapokaliptikus, nukleáris katasztrófáról szóló regénye ihlette. A projekt négy évig tartott, az utolsó kép 2005-ben készült el, majd 2007-ben az Aperture gondozásában egy 80 oldalas fotóalbum is megjelent. Misrach a sorozatot 2011-ben újrakezdte On the Beach 2.0 címmel.

0103

Fotó: © Richard Misrach: 328-02 [Half-Beach, Half Water], 2002

0103

Fotó: © Richard Misrach: Untitled #394-03 [Falling Girls], 2003

0103

Fotó: © Richard Misrach: Acrobat Super Grid , 2012–2021

0103

Fotó: © Richard Misrach: Untitled #586-04, [Ophelia], 2004

Jegyzetek

A 2024-es International Photography Hall of Fame (IPHF) díjátadóját november 1-jén tartották St. Louisban, Missouri államban, ahol öt új tagot díjaztak a fotográfia területén elért kimagasló teljesítményeikért, köztük Richard Misrachot is.