Sally Mann kiállítása rendőrségi vizsgálat alatt. Tiltott fotók vagy művészi szabadság?
25 • 01 • 08Baki László
Rendőrségi nyomozás indult a texasi Modern Art Museum of Fort Worth-ban a Diaries of Home című kiállítás egyes Sally Mann képei miatt. A hatóságok gyermekpornográfia gyanújával foglaltak le több fotót, miközben a művészeti világ a művészi szabadság és a törvény határvonalainak kérdéseiről vitázik.
A Dallas Express arról ír, hogy a texasi Fort Worth-i Modern Art Museum Diaries of Home című csoportos kiállításán Sally Mann világhírű amerikai fotográfus munkái kerültek a figyelem középpontjába, amikor a helyi rendőrség házkutatási parancsot adott ki a tárlat egyes képei miatt. Az intézkedés során több fotót is lefoglaltak, amelyek a hatóságok szerint gyermekpornográfiának minősülhetnek. A képek Mann családi életét ábrázolják, köztük gyermekeiről készült intim pillanatokat, amelyek már korábban is megosztották a közvéleményt. 1992-ben így nyilatkozott Sally Mann a sorozatról:
„A 65 fotóból csak 13 olyan kép van, amelyen a gyerekek meztelenek. Abban az időben nem volt internet és én soha nem láttam gyermekpornográfiát. Ez nem volt az emberek tudatában akkor. Az, hogy a fotográfiákon keresztül mutatom meg a gyerekeim testét meztelenül, számomra nem rendkívüli. A gyermekek kizsákmányolása teljesen távol áll tőlem.”
Az Immediate Family Virginiában készült, ahol Mann és gyermekei töltötték a gyermekkorukat. Mann egy 8×10 inches nagy formátumú fényképezőgéppel készítette a gondosan beállított családi portrékat. Mann szerint ezek a fotók azt jelenítik meg, ahogy a gyermekei élik a saját életüket. Nagyon sok fotó bensőséges, sok csak fikció, mégis a legtöbb kép egyszerűen csak azt mutatja meg, ahogy egy anya látja a környezetét. A meztelen vagy részben ruhátlan gyerekek ugyanúgy pózolnak anyjuk, Sally Mann fényképezőgépe előtt, ahogy általában a gyerekek a kamera előtt viselkednek, de a kétértelmű címek és a gyerekek ruhátlan megjelenítésének a kombinációja a képeket nyílt szexuális kontextusba helyezi.
Ann Beattie, Sally Mann At Twelve: Portraits of Young Women című fotókönyvének bevezetőjében így ír:
„Ezek a kislányok még mindig léteznek egy ártatlan világban, ahol egy pózolás csak egy pózolás – de a probléma az, hogy egy felnőtt mit lát ebben a pózolásban. Ma a pedofília a társadalom egyik legnagyobb félelme. Amikor ezek a fotográfiák kiállításra kerülnek, bármennyire is ártatlanok, mindig ott az esély, hogy a közönség nem ért egyet a tartalmukkal és helytelennek gondolja a gyermekkor ilyen módon való bemutatását. Nagyon sok anya saját magán keresztül szeretné a gyermekeit látni, megfosztani őket saját személyiségüktől, elvenni az érzéseiket és nemiségüket. Mann nem akarja ezt az utat követni. Ő szembeállítja magát a problémákkal és ezt mutatja be nekünk a sorozatán keresztül. Meghitt, érzéki és valóságosnak tűnő képek sorozata vezet végig bennünket, hogy megtálaljuk, mi is valójában gyereknek lenni és hol mosódik el a határ gyerek és felnőtt között.”
A hatóságok szerint a kifogásolt fotók jogi aggályokat vetnek fel, mivel azok „szeméremsértőnek” ítélt jeleneteket ábrázolnak. A rendőrség azzal érvelt, hogy a képek sérthetik a texasi törvényeket, amelyek szigorúan szabályozzák a gyermekeket ábrázoló tartalmak megjelenítését. Ugyanakkor a múzeum és több művészeti szakértő szerint a fotók művészi alkotások, amelyek a családi élet és a gyermeki ártatlanság ábrázolásán keresztül a művészet határait feszegetik.
A Modern Art Museum of Fort Worth eddig nem kommentálta a rendőrségi intézkedéseket, de jelezte, hogy teljes mértékben együttműködik a hatóságokkal. A kiállítás már 2024. november 17. óta látogatható, és már csak pár hét van a február 2-i zárásig, ennek ellenére Tim O'Hare Tarrant megyei bíró így nyilatkozott a The Dallas Expressnek:
„Ebben a múzeumban olyan képek vannak kiállítva, amelyek a legjobb esetben is durván helytelenek. Azonnal le kell szedni őket, és a bűnüldöző szerveknek ki kell vizsgálniuk minden lehetséges bűncselekményt. A gyerekeket meg kell védeni, és a tisztességnek kell érvényesülnie.”