Roger Ballen és a két iker, Dresie és Casie portréjának története
25 • 02 • 11Szabó Benedek
Roger Ballen amerikai művész a dél-afrikai Johannesburgban él, és az egyik legtermékenyebb fotográfusként tartják számon. Különös, gyakran meghökkentő fényképei új stílust hoztak a kortárs fotográfiába. Ikonikussá vált munkája, amely a Dresie and Casie, Twins, Western Transvaal címet viseli, 1993-ban készült egy ikerpárról. A fekete-fehér felvételt a világ legismertebb fotográfiái között emlegetik, amely összeforrt Ballen munkásságával. A fénykép megosztónak bizonyult, a zord tekintetű, rendezetlen külsejű férfiak ábrázolása sokak felháborodását is kiváltotta. A rejtélyes kép történetéről, és a rajta szereplő ikerpár történetéről sokáig csak annyit lehetett tudni, amennyit a fénykép mesélt róluk.
Roger Ballen ikrekről készült híres fényképe a korai munkái jellemzőivel jól leírható. Művészi pályafutása elején az alkotó romantikus, egyesek szerint lírai stílusú felvételeket készített. Ezeknek a munkáknak egyik fontos szegmense az Ikrek című sorozat, amely először a Platteland című gyűjtemény részeként jelent meg. A könyv a dél-afrikai társadalom peremére szorult embereket mutatta be, a sorozat politikai vonatkozásai miatt megosztotta a közönséget. Dél-Afrikában az apartheid alatt a fehér afrikánerek nemcsak nagyobb vagyonnal rendelkeztek, hanem földet és vállalkozásokat is birtokolhattak, míg a lakosság nagy részének nem volt erre lehetősége. Annak ellenére, hogy az apartheid rendszer alatt az afrikánerek politikai előjogokat és hatalmat élveztek, mégis sok fehér ember, köztük az 1993-ban lefotózott Dresie és Casie is, mélyszegénységben élt.
Az ikrekkel Ballen egy véletlen nyomán találkozott. Éppen egy vadrezervátumba látogatott a feleségével, ami után elutazott egy közeli városba, ott látta meg az ikerpár egyik tagját, akivel beszélgetni kezdett, de mivel nem tudott jól beszélni, az édesanyját kérdezte meg, hogy készíthet-e egy fényképet a fiáról. Ekkor találkozott az ikerpár másik tagjával is, ezután készült el az ikonikussá vált felvétel. A család azonban másképp emlékezik az eseményekre, állításuk szerint az ikrek édesanyja soha nem találkozott Roger Ballennel, és nem adott engedélyt arra, hogy lefényképezze fiait. A család szerint az anya mélyen megbántódott és elszomorodott, amiért a fiairól készült kép egy olyan könyvben jelent meg, amelyet az egész világ láthatott.
A kép keletkezésének történetéhez hasonlóan annak utóélete is figyelemreméltó. Casie és Driesie a namíbiai Outjo településen születtek, de édesanyjukkal együtt Wolmaransstadba költöztek, majd az ikreket egy mentálisan sérült személyek számára fenntartott otthonban helyezték el, valahol Dél-Afrikában. Anyjuk halála után visszatértek Namíbiába, ahol testvérükkel és annak feleségével éltek, később azonban ismét egy otthonba kerültek, mert családjuk nem tudta biztosítani számukra a szükséges ellátást. Az ikrek között rendkívül szoros a kötelék, a visszaemlékezések szerint lényegében az egész életüket együtt töltötték.
Herman Veevey 2012-ben lefényképezte az akkor 53 éves ikreket. Ezek a képek a fotográfus oldalán tekinthetők meg.