Fotótörténet – Richard Avedon: A méhész (1981)
25 • 02 • 21Szabó Benedek
Richard Avedon egyik leghíresebb fényképe az 1981. május 9-én készült Beekeeper című fotó, de az amerikai divat- és portréfotográfus meghökkentő felvételei közül is kitűnik ez az alkotás. A fénykép alanya Ron Fischer volt, aki egy folyóiratban megjelent hirdetésére válaszolt, és vállalkozott arra, hogy az akkor már világhírű fotográfus modellje legyen egy olyan fényképhez, amelyen méhek borítják a testét. Mivel Fischer méhészként dolgozott, nem volt fenntartása ez ellen, így elkészülhetett a felvétel, amely így a huszadik századi fotográfia ikonikus darabjává válhatott.
A fénykép elkészítésének története egy ötlettel kezdődött. Avedon már korábban is készített olyan meghökkentő felvételeket, amelyeken ember és állat együtt szerepelnek. A különös vizuális megoldásokkal dolgozó képek sorába illeszkedik ez a fekete-fehér felvétel is. A Beekeper című kép elkészítéséhez a fotográfus egy méhészeti szaklapban tett közzé egy hirdetést, amelyben olyan vállalkozó kedvű méhészt keresett, aki hajlandó modellt állni egy fényképhez. A hirdetésre jelentkező Ron Fischer később úgy nyilatkozott, hogy akkoriban úgy érezte, hogy nem történik vele semmi izgalmas, így szívesen vágott bele ebbe a feladatba.
A méhész és a fotográfus megbeszélték, hogy a kaliforniai Davisben, Norman E. Gary entomológus otthonának közelében találkoznak, aki szintén részt vett a fényképezés folyamatában. A környéken Avedon egy pajta oldalára – egy méhkirálynő feromonjával bevont – nagy fehér papírlapot helyezett el, ami mintegy negyedmillió méhet vonzott oda.
A méhek tömegének látványától Fischer elsőre meghátrált, annak ellenére, hogy ő maga is méhész. Arra számított, hogy a fényképezéshez olyan, csak néhány napos rovarokat használnak majd, amelyeknek még nem fejlődött ki a fullánkjuk, azonban Avedon kifejlett rovarokkal szerette volna megvalósítani a fényképet. A fényképezés során a feromonnal Fischerhez csalogatták a méheket, amelyek hamar ellepték a férfit. A fényképezés körülbelül másfél óráig tartott, ezalatt a méhek négyszer csípték meg a méhészt.
Az így elkészült fénykép a The American West című fényképalbumban jelent meg 1985-ben. Az albumban szereplő képek megosztották a közönséget és a kritikusokat is. Egyesek ünnepelték Avedont, és rajongtak a meghökkentő, monumentális, ugyanakkor gyakran érzelemmentes fényképeiért, míg mások ellenérzésüket fejezték ki, felkavarónak, vagy egyenesen undort keltőnek találták ezeket a munkákat. Avedon nem sokat tett kritikusai lefegyverzéséért, elfogadta, hogy sokan elvi kifogásokkal élnek a gyakran csavargókat, vagy betegeket ábrázoló fényképeivel szemben. A Beekeeper című kép méhésze ugyanakkor kifejezetten szerette a róla készült fényképet. Bár azt mondta róla, hogy számára túlságosan megrendezettnek tűnik a kész kép, mégis közel áll hozzá. A felvétel hamar híressé tette, de ez nem befolyásolta későbbi életét. A róla készült kép ismertté válása után is méhészettel foglalkozott, a mézet pedig hétvégente egy termelői piacon árulta.
A fotó-történet rovatunk korábbi cikkei ezen a linken olvashatók el.