Weegee: Society of the Spectacle – új összefüggésben mutatkozik be az életmű
25 • 05 • 03Kasztovszky Anna
A 20. századi amerikai fotóriport meghatározó alakjának teljes stúdióarchívumát és munkásságának legátfogóbb gyűjteményét mutatja be a 2025. május 5-ig látható a Weegee: Society of the Spectacle (Weegee: A látványosság társadalma) című tárlat a New York-i International Centre of Photography (ICP) kiállítóterében.
Weegee munkásságát immár hatodik alkalommal mutatja be az ICP, ám ezúttal a párizsi Fondation Henri Cartier-Bressonnal együttműködve, Clément Chéroux kurátori munkájának köszönhetően egy új megközelítésben láthatjuk a Weegee: Society of the Spectacle című kiállításon. Manhattan Lower East Side negyedében, emblematikus környéken kerültek a képek kiállításra, ahol az utcai fényképezés és a korai sajtófotó megkerülhetetlen alakja, Weegee is készítette felvételeit. A kiállítás nemcsak a múltat idézi meg, hanem markáns aktualitása reflexió napjainkra: a valóság és a performansz, a hír és a szórakoztatás közötti elmosódó határokról szóló kommentárok napjainkban is újból aktuálisnak és sürgetőnek tűnnek, amikor minden ember egyszerre válik kukkolóvá és a látványosság fogyasztójává.[1]
Weegee felvételeinek szokatlan és változatos nézőpontjai, valamint a kontrasztos képek drámaisága nélkülöznek minden finomságot. A kiállítás a korábbi felosztással – a zord bűnügyi esetek elválasztva a csillogó Hollywood képeitől – megy szembe: Weegee munkásságát két egymástól elkülönülő korszak helyett egy összefüggő életműként vizsgálja. A dráma és a látvány folyamatos kutatása az, ami a kontextusokon átívelve összekapcsolja több évtized képeit.
Weegee – a bulvársajtó felemelkedésének időszakában – a bűnügyi helyszíneken készült drámai felvételeivel alakította át a híreket látványossággá.[2] Későbbi munkáiban kritizálta Hollywood sztárkultuszát, és szatirikus, torzított képekkel támadta az amerikai hírnév iránti megszállottságot. Dokumentarista képeivel és későbbi kísérleti portréival – amelyeket például kaleidoszkóppal és más, a technikai eszköztárából vett trükkökkel torzított – a 20. századi populáris kultúra és a látványosság megszállottságának kritikájára összpontosított. A kiállítás a fotográfus két fő korszakának és stílusának összeegyeztetésével az életművet a maga teljességében kívánja bemutatni. A kiállítás három kulcsfontosságú témát emel ki Weegee munkásságában, a The Spectacle of the News a bűnügyi helyszínek, autóbalesetek és tűzesetek éjszakai felvételeit mutatja be, ahol a bámészkodók éppolyan fontosak, mint az események. A The Society of Spectators Weegee figyelmét a cselekmény perifériáján lévő szereplőkre, a társadalom különböző rétegeinek képviselőire irányítja, hangsúlyozva a nézők integrált szerepét. A Hollywood Distortions pedig a fotográfus későbbi munkáira fókuszál, melyek a hollywoodi hírességek világát szatirikusan ábrázolják.
A tárlat az ikonikus felvételek mellett kevésbé ismert, vagy eddig soha nem publikált fotográfiák segítségével kívánja új nézőpontba helyezni Weegee munkásságát.[3] A hagyományos történetírás kronológiai megközelítése helyett átfogó elemzést és a képek mögötti esztétikai és konceptuális indítékokat helyezi előtérbe. A kiállítás Weegee merész látásmódját, valamint úttörő szerepét ünnepli és hangsúlyozza képeinek művészi erejét, drámai hatását és a nyers realizmust, amelyek megkerülhetetlen hatással voltak az elkövetkező fotográfus nemzedékekre.
0103
Fotó: Weegee: Night... a black velvet curtain has dropped over the white sky... a few mothers went looking for their kids... found them here... dragged them home for supper... but they are back again... but that's the same Empire State Building in the Background...., March 2, 1944, International Center of Photography. Bequest of Wilma Wilcox, 1993 (664.1993) © International Center of Photography/Getty Images
„Egy olyan korban, amikor a technológia és az állandó képmegosztás alakítja valóságunkat, Weegee munkássága arra hívja fel a figyelmünket, hogy gondoljuk újra a kamera szerepét, amely nem csupán szemtanúként, hanem a látványosság megteremtésének aktív résztvevőjeként is megjelenik. (...) Bár Weegee talán soha nem gondolta volna, hogy a képek központi szerepet játszanak a kortárs életben, a városi élet provokatív és előrelátó szemlélete arra késztet minket, hogy elgondolkodjunk azon, hogyan létezünk ma egyszerre fogyasztóként és fogyasztottként”
– mondta Elisabeth Sherman, az ICP vezető kurátora.
A Fondation Henri Cartier-Bresson és a Thames & Hudson kiadásában a kiállítást angol nyelvű katalógus is kíséri, melyben olyan neves fotóművészek, mint Clément Chéroux, Isabelle Bonnet, David Campany és Cynthia Young tanulmányai olvashatóak, továbbá ritka archív anyagokkal gazdagítja Weegee komplex örökségének megértését.
[1] https://www.icp.org/sites/default/files/FINAL%20Release-Weegee_%20Society%20of%20the%20Spectacle%20%282%29.pdf
[2] Weegee képei olyan lapokban jelentek meg, mint a PM Daily, a The Herald Tribune, a Sun vagy a Daily Mirror. Fotográfiái, túlmutatva a modern városi élet puszta dokumentációján, magát Weegee-t is megörökítik, hiszen a képeket mélyen átitatja alkotójuk karaktere és életrajza.
[3] https://www.icp.org/sites/default/files/FINAL%20Release-Weegee_%20Society%20of%20the%20Spectacle%20%282%29.pdf
Weegee: Society of the Spectacle
International Centre of Photography (ICP), New York
2025. január 23. – május 5.
Kurátor: Clément Chéroux