Menü

Az amerikai fotográfia látképe – hiánypótló kiállítás a holland Rijksmuseumban

25 • 05 • 27Szabó Benedek

A Rijksmuseum arra vállalkozott, hogy bemutassa az első európai kiállítást, amely átfogó képet ad az amerikai fotográfia legkiemelkedőbb alkotásaiból. Az American Photography című tárlat több mint 200 fényképet mutat be, amelyeket a kurátorok három korszakra bontottak szét, amellyel az Egyesült Államok fotográfiájának gazdag történetét mutatják be. A történeti szemléletet felhasználó kiállítás ezzel arra is reflektál, hogy a fotográfia hogyan hatotta át az emberek mindennapjait, és hogy milyen fogadtatást nyert a művészeti mezőben, vagy éppen a sajtóban. A kiállítás június 9-ig várja látogatóit Hollandiában.

A Rijksmuseum Hollandia nemzeti múzeuma, amely a holland történelem 800 évének történetét meséli el, gyűjteményi tárgyain keresztül. Az állandó kiállítások mellett az intézmény évente több időszaki kiállítást is rendez saját gyűjteményéből, vagy éppen más múzeumokból kölcsönzött anyagokból, amelyekkel nemzetközi tárlatokat is életre hív. Az elmúlt évtizedben a Rijksmuseum kiterjedt gyűjteményt hozott létre az amerikai fotográfia kiemelkedő darabjaiból. Ebből a képanyagból mutatnak be egy reprezentatív válogatást, amely az American Photography címet viseli. A tárlat a fotográfia mintegy három évszázadot felölelő történetét mutatja be, a legismertebb tengeren túli művészek munkáin keresztül.

Ez a kiállítás a Rijksmuseum gyűjteményének első bemutatója, amely több mint 30 amerikai, holland és más európai gyűjteményből származó kölcsönzéssel együtt lesz látható. Olyan ismert alkotóktól mutatnak be alkotásokat, mint Robert Frank, Lisette Model, Nan Goldin, Richard Avedon, Andy Warhol, Diane Arbus és James Van Der Zee. A tárlat az ikonikus művészek alkotásain felül szinte ismeretlen művészek munkáit is kiállítja, de láthatóak olyan felvételek is, amelyek készítői máig ismeretlenek.

Az American Photography kiállításán látható fényképek az amerikai fotográfusok nézőpontjain keresztül az ország történetét is felmutatják, kiemelve a különböző korok társadalmi sajátosságait is. A tárlaton szerepelnek fényképek olyan témákból, mint az amerikai természeti tájak, vagy éppen az épített környezet, de feltűnnek portrék is, amelyek a nagyvárosok és a kisebb települések lakóit ismertetik meg a nézővel. A kiállítási anyagból az is kiderül, hogy a művészek hogyan reflektáltak az országukban bekövetkezett változásokra. A kiállítás egyik fő témája a fotográfia mint művészeti forma fejlődése, illetve a témák artikulálásának módjai. A művek ugyanakkor azt is felmutatják, hogy a fotográfia hogyan vált a mindennapi élet részévé a családi portrék, a reklámok, képeslapok, vagy akár a lemezborítókon keresztül. A fotográfia fejlődése és fokozatos térnyerése a kiállítási anyagot egyetlen nagy történetbe csatlakoztatja, amely nemcsak a művészeti ág, hanem az ország társadalmi változásairól is egyszerre mesél.

 

0103

Fotó: Anonymous: View on a wooden house or barn with a man and a woman in front, c. 1870-1875 Tintype, 164 x 215 mm Rijksmuseum, Amsterdam, inv. no. RP-F-2007-425

0103

Fotó: Amanda López: Homegirls, San Francisco, 2008 Inkjet print, 320 x 435 mm National Museum for American History, Washington (DC) © Amanda López

0103

Fotó: United News Company (publisher): ‘12,000 Employees of the Ford Motor Company, Detroit, Mich. …’, 1913 Postcard, relief halftone and colour lithography, 88 × 137 mm Rijksmuseum, Amsterdam

0103

Fotó: Irene Poon: Virginia, 1965 Gelatin silver print, 18.7 x 19 cm San Francisco Museum of Modern Art, Gift of Charles Wong © Irene Poon Photography Archive, Department of Special Collections, Stanford University Libraries

0103

Fotó: Anonymous: Family Standing beside their Car, c. 1957–1960 Chromogenic print (Kodak Instamatic), 76 x 76 mm Rijksmuseum, Amsterdam, inv. no. RP-F-2023-26-7

0103

Fotó: Ming Smith: America Seen Through Stars and Stripes, New York City, 1976 Gelatin silver print, 318 x 470 mm Virginia Museum of Fine Arts, Richmond (VA), inv. no. 2016.241; Adolph D. and Wiliams C. Williams Fund

0103

Fotó: Bryan Schutmaat: Tonopah, Nevada, 2012 Inkjet print, 1017 x 1277 mm (printed 2021) Rijksmuseum, Amsterdam, inv.no. RP-F-2021-11; purchased with the support of Baker McKenzie

0103

Fotó: Bertha E. Jaques: Tree-in Governor Gleghorn’s Place Honolulu, 1908 Cyanotype, 248 x 152 mm Rijksmuseum, Amsterdam, inv. no. RP-F-2019-269; purchased with the support of Baker McKenzie

0103

Fotó: Bruce Wrighton: Portrait of a woman, Binghampton, NY (‘Woolworth Shopper’) Chromogenic print, 254 x 202 mm Rijksmuseum, Amsterdam, inv. no. RP-F-2009-151; purchased with the support of Baker McKenzie © Estate of Bruce Wrighton, Courtesy Laurence Miller Gallery

0103

Fotó: Hulleah Tsinhnahjinnie: ‘This is not a commercial, this is my homeland’, 1998 Platinum lambda print, 476 x 609 mm Courtesy of the artist

0103

Fotó: Curio box made of cigarette packets with portraits of roommates, late 1960s Wood, handwoven cigarette packets, gelatin silver prints, 140 x 110 x 195 mm Collection of Daile Kaplan, Pop Photographica, New York Photo: Andy Romer Photography, New York

0103

Fotó: Schadde Brothers Studio: Display, sample or trade catalogue photograph for sweet manufacturer Brandle & Smith Co., c. 1915 Gelatin silver print with applied colour, 288 x 240 mm Rijksmuseum, Amsterdam, inv.no. RP-F-2014-24-3

Jegyzetek

American Photography
Rijksmuseum, Amsterdam
2025. február 7. – június 8.