Menü

Az építészet nyelve – Az ember és az épített környezet kapcsolata a Modern Műtárban

25 • 08 • 09Somosi Rita

A balatonfüredi Modern Műtárban 2025. október 31-ig látható Az építészet nyelve című kiállítás, amely az ember és az épített környezet kapcsolatát vizsgálja a fotográfia médiumán keresztül. A Szöllősi-Nagy – Nemes-gyűjtemény válogatására épülő tárlat középpontjában Lucien Hervé életműve áll, munkáit pedig kortárs és klasszikus alkotók – többek között Lugosi Lugo László, Maurer Dóra és Hupján Attila – képei egészítik ki vizuális párbeszédben.

A Szöllősi-Nagy – Nemes-gyűjteményre épülő, Az építészet nyelve című fotókiállítás az ember és épített környezete közötti vizuális és értelmezési kapcsolatokat helyezi fókuszba, a fotográfia médiumán keresztül. A korábbi, az emberi testre koncentráló Test/esetek tárlat után ezúttal a térbeliség, a szerkezet, valamint az építészeti formák és azok emberi kapcsolatai kerülnek előtérbe. A cím – Paul Valéry gondolatára utalva – egyfajta értelmezési keretet kínál: az építészetet nem csupán funkcionális térként, hanem vizuális és fogalmi nyelvként közelíti meg, amely társadalmi, kulturális és érzelmi jelentéseket hordoz.

A kiállítás középpontjában Lucien Hervé (1910–2007) munkássága áll, aki a 20. századi építészeti fotográfia egyik legmeghatározóbb alakja. Képein az építészet nem pusztán dokumentált valóságként jelenik meg, hanem absztrakt képpé formálódik: fényből és árnyékból épülő ritmusként, formai tanulmányként, gesztusként. Hervé különleges érzékenységgel közelített az építészeti struktúrákhoz, elmozdulva a hagyományos dokumentarista nézőponttól, és egy olyan képi nyelvet alakított ki – különösen Le Corbusier-vel való szoros együttműködése révén –, amely az építészetet nemcsak ábrázolta, hanem értelmezte is. Fotóin keresztül az épített forma intellektuális és érzelmi tartalmai is felszínre kerülnek: művei egyszerre geometrikusak és meditatívak, szigorúak és költőiek.

Történetileg az építészeti fotó szerepe sokáig a reprezentációra és archiválásra korlátozódott: a 19. századi pionírok – mint Eugène Atget vagy Francis Frith – főként városképeket, romokat és műemlékeket örökítettek meg. A 20. század elején azonban – a Bauhaus, a Neue Sachlichkeit, a szovjet konstruktivizmus hatására – új szemlélet született, amely a formai kifejezés, az ideológia és az építészeti koncepció vizuális közvetítését hangsúlyozta. Lucien Hervé ebbe a hagyományba illeszkedik, de azt túl is lépi. Művészete egyszerre szigorúan komponált és intuitív, absztrakt és emberközeli. Életműve olyan jelentős építészek munkáit dokumentálja, mint Alvar Aalto, Oscar Niemeyer vagy Jean Prouvé, de később a világ különböző kultúráinak épített öröksége – különösen az iszlám és indiai építészet – is inspirációs forrásává vált. Fotóiban az épület nemcsak forma, hanem gondolat, sőt: lelkiállapot.

0103

Fotó: © Boros György: Az elfelejtett ház helye, 1981

0103

Fotó: © Hupján Attila: Négy sarok (Four corners)

0103

Fotó: © Lucien Hervé: Marseille, 1949

0103

Fotó: © Rodolf Hervé: Tour Eiffel

0103

Fotó: © Magyar Alfréd: Építők

A kurátori koncepció azon a meggyőződésen alapul, hogy az építészet fotográfiai megközelítése jóval túlmutathat a puszta dokumentáción. Egyes képek képesek új jelentéseket generálni, értelmezni és poétikusan közvetíteni az ember és az épített tér közötti viszonyt. A tárlat a Szöllősi-Nagy – Nemes-gyűjteményből azokat a munkákat emeli ki, amelyek az építészeti forma absztrakciójára, ritmusára, valamint érzelmi és kulturális rétegeire reflektálnak. Ebben a gondolati keretben válik a fotográfia az építészet nyelvévé – nem csupán képi médiumként, hanem egyfajta értelmező aktusként is, amely vizuálisan és gondolatilag is új megközelítéseket kínál.

A válogatás párbeszédbe állítja Lucien Hervé képeit más, kortárs vagy eltérő megközelítésű fotográfusok munkáival. Lugosi Lugo László Szén sorozata például a mecseki bányavidék ipari építészetét tárja fel lírai érzékenységgel, míg Andrew Davidhazy panorámaképei a térélmény alternatív olvasatait kínálják. A gyűjtemény ezen darabjai azt mutatják meg, hogy az építészeti fotográfia milyen sokféle eszközzel képes reflektálni az ember és környezete kapcsolatára – akár formai absztrakcióval, akár társadalmi kérdésekre való érzékeny fókuszálással.

Rodolf Hervé (1957–2000), Lucien Hervé fia, nem követte apja klasszikus, komponált építészeti fotográfiai hagyományait, mégis különös érzékenységgel fordult az épített környezet felé. Munkáiban az urbánus terek nyers valóságát, az átmeneti vagy elhanyagolt állapotú épületek esztétikáját kutatta, gyakran radikálisan szubjektív, kísérletező látásmóddal. A kiállításon szereplő, a párizsi Eiffel-toronyról és üvegpiramisról készített torz perspektívájú felvételei jól tükrözik ezt az attitűdöt: a híres építészeti ikonokat szokatlan nézőpontból, szinte széttördelt kompozíciókban mutatja meg, megkérdőjelezve e terek megszokott reprezentációját. Fotóin keresztül az építészet látványa nemcsak elidegenített, hanem újraértelmezett is – vizuális kritikaként és egyúttal személyes reflexióként jelenik meg.

A Langage de l’architecture kiállítás tehát nem csupán Lucien Hervé előtt tiszteleg, hanem vizuális dialógust kezdeményez múlt és jelen, hagyomány és innováció, építészet és emberi tapasztalat között. Mindezt egy olyan gyűjteményen keresztül, amely következetesen az absztrakció, a formai tudatosság és a vizuális gondolkodás kérdései mentén épül – és amely az építészet nyelvét most a fotográfia nyelvén szólaltatja meg.

Jegyzetek

Az építészet nyelve
Modern Műtár – Balatonfüred
2025. április 12. – október 31.
Kiállító művészek: BOROS György, DAVIDHAZY Andrew, HERVÉ Lucien, HERVÉ Rodolf, HORVÁTH László, HUPJÁN Attila, KÁROLYI Katalin, LUGOSI Lugo László, MAGYAR Alfréd, MAURER Dóra, MISKOLCZI Emese, OSTER Willy and KOEZLE Sigi, SEBESTYÉN Sára, SIMON Gellért
Kurátor: Somosi Rita