Az ember, aki Diane Arbus szemével lát – Neil Selkirk öt évtizedes küldetése
25 • 08 • 25Baki László
Neil Selkirk brit születésű fotográfus és „sötétkamramágus”, aki több mint ötven éve az egyetlen, aki Diane Arbus halála óta (1971) készít nagyításokat a művész negatívjaiból, szoros együttműködésben Doon Arbusszal, a fotográfus lányával és hagyatékának gondozójával, hogy a kiállítások és könyvek nyomatainak hűsége megmaradjon. Lesley A. Martin, az Aperture korábbi kreatív igazgatója beszélgetett vele az Arbus-művek több mint öt évtizedes őrzéséről és újraalkotásáról.
Az Aperture oldalán megjelent interjúból kiderül, hogy Selkirk a londoni London College of Printing iskolában tanult, ahol a fotográfiát akkor még szakmaként oktatták. New Yorkba költözve Richard Avedon és Hiro stúdióiban asszisztensként dolgozott, ahol a nagyítás is a feladatai közé tartozott. Arbus fotóinál azonban a kihívás nem a kreatív nyomtatás volt, hanem az eredeti nagyítások pontos másolása – minél inkább a fotográfus szándékai szerint, bármiféle saját művészi beavatkozás nélkül. Selkirk feladata tehát nem kreatív átalakítás, hanem az eredeti szándék maradéktalan megőrzése, ahogy ő fogalmaz: „Nem volt semmiféle kreatív hozzájárulás, csupán türelem kellett ahhoz, hogy kitaláljam, ő hogyan csinálta.” Arbus ráadásul nem alkalmazott rávilágítást a nagyítás elkészítésekor, így a legfontosabb az optimális tónus és kontraszt megtalálása volt.
Arbus munkáin hangsúlyos volt, hogy a néző a teljes negatívot lássa, így bizonyítva, hogy a kép nem manipulált. Ez a hitelesség része volt képei sokkoló erejének. Idővel a fekete, éles szegélyek helyett lágy képszegélyeket kezdett alkalmazni, amelyek az egész képet a nagyítás szerves részévé tették. Selkirk szerint ez erősítette a nagyítás „tárgyi” mivoltát, amit képernyőn lehetetlen visszaadni. A részletek iránti megszállottságot jól példázza Selkirk egyik története: amikor Arbus képeinek lágy szélű hatását akarta reprodukálni, különleges vastagságú fotókartont keresett, a széleket pedig nyállal puhította, hogy elérje a pontos hatást. A „puha keret” Arbus számára nem pusztán esztétikai döntés volt: „Az egyik fő eleme annak, hogy a kép hiteles maradjon, és ne legyen rejtett manipuláció.” Ahogy Selkirk kiemeli: „Mindenki hisz egy Diane Arbus-képnek, de senki sem hisz egy Ansel Adams-képnek.”
Arbus munkái nem a pillanatképek esztétikája (snapshot aesthetic) jegyében készültek, de megjelenésükben gyakran idézték hitelességét. A fotográfus maga mondta: „Nem a képet rendezem el, hanem magamat.” Ez tudatos, de nem komponált és nem is véletlenszerű képkészítést jelentett. Arbus számára a valóság közvetítése volt a lényeg, akárcsak a tökéletes anyaghasználat, például a Németországból beszerzett filmek vagy az Agfa Portriga Rapid papír.
Selkirk hangsúlyozza, hogy Arbus, Winogrand és Friedlander visszahozták a fotográfia eredeti sajátosságait – a spontaneitást, a részletgazdagságot, a véletlent –, amelyek korábban az „igazi művészet” mércéje szerint hátránynak számítottak. John Szarkowski az 1960–1970-es években ezekre az alapvető fotográfiai jellemzőkre építette kurátori munkáját, párhuzamba állítva a festészet médiumspecifikus vizsgálataival.
Selkirk nem vett részt az 1972-es Diane Arbus: An Aperture Monograph nyomdai anyagának elkészítésében, bár a reprodukcióhoz szükséges nagyításokat ő készítette. Azóta Doon Arbusszal közösen felügyeli az új kiadványok nyomtatását, ügyelve arra, hogy a nyomdai eljárás a lehető legjobban közelítse a kézi nagyítás minőségét. A kiállítások bemutatási módja is sokat változott: a Cataclysm (Kataklizma) (Los Angeles) a klasszikus, lineáris, fehér falas installációt idézi, míg a Constellation (Konstelláció) (New York) szabadon bejárható, „képdzsungel”-élményt nyújt, ahol minden kép külön teret kap. Ez utóbbi koncepciót Selkirk „rendezetlen”-nek nevezi: ahol nincs vezérfonal, a néző maga fedezi fel az összefüggéseket.
Selkirk a beszélgetésben kiemelte, hogy munkája nem értelmezés, hanem szolgálat: a cél a Diane Arbus által készített nagyítások pontos megismétlése. Tudatában van annak, hogy a közönség többsége az ő másolataiból ismeri Arbus műveit. Ahogy fogalmazott:
„Ha valaki látja a különbséget az enyém és az övé között, akkor kudarcot vallottam.”