Carleton Watkins – Egy fotográfus élete a Yosemite-völgytől az elmegyógyintézetig
25 • 09 • 14Hernád Géza
Carleton Eugene Watkins (1829–1916) rendkívüli élettörténete olyan mintha egy regény lapjait olvasnánk; a fotográfia születése utáni pillanatok ezek, teli felderítetlen területekkel, valódi kalandokkal, izgalmakkal, ember feletti erőfeszítésekkel, kockázatokkal, drámai fordulatokkal, magasságokkal és mélységekkel. Egy ünnepelt, komoly presztizsű, saját galériával rendelkező sikeres fotográfusból elszegényedett, szinte hajléktalanként élő ember lett, akivel a sors nem volt kegyes.
Watkinst a tizenkilencedik század legjelentősebb amerikai fotográfusának tartják. Életművének nagy része, beleértve az összes üveglemez negatívját is, megsemmisült az 1906-os San Franciscó-i földrengésben és az azt követő tűzvészben, ezért minden ritka Watkins-fotó felfedezése figyelemre méltó esemény. Legutóbb 2008-ban kerültek elő meglepően jó állapotú albumin képek egy eldugott New England-i kis könyvtárból. Ezek a 17x21 inches eredeti kontaktkópiák tovább bővítették a Watkins kánont, addig ismeretlen, sosem látott képekről lévén szó. Megérteni sem könnyű, hogy ezeken a 150 éves fotópapírokon megörökített, szennyezetlen világ, és benne a fotográfia szerepe mennyire más volt a mai, algoritmusok által irányított, végtelen számú fotót tartalmazó, információs zaj-zúgásban fuldokló életünkhöz képest.
Carleton E. Watkins fotográfusi karrierjét 1854 körül kezdte San Franciscóban, műtermi portrék készítésével, dagerrotípiák és ambrotípiák formájában. A nedves kollódiumos eljárással 1857-ben kezdett kísérletezni, ekkor még csak kisebb méretű üvegekre. Az ekkoriban nagyon népszerűvé váló 3d hatású sztereo fényképezőgépét is előszeretettel használta – mint megannyi más, az amerikai polgárháborút megörökítő kortársa – de átütő erejű munkái leginkább az óriási méretű üvegnegatívokra készültek 1861-től kezdve. Ehhez egy környékbeli műbútorasztalostól rendelt egyedi gyártású fényképezőgépet, ami gigantikus méretű, 18x22 inches üvegnegatívokat tudott befogadni. Fényképezőgépét egy nagylátószögű Grubb Aplanat tájkép-objektívvel szerelte fel, ami képes volt kirajzolni ezt a hatalmas képméretet. Ezzel a több száz kiló összsúlyú felszereléssel indult el a Yosemite-völgybe. Azt talán ő maga sem gondolta, hogy az elkövetkező évek során fényképei ekkora hatással lesznek majd Amerikára, nemcsak azért, mert a leginkább keleten élő amerikaiak milliói az ő képein keresztül tapasztalhatták meg először a nyugati parthoz közel lévő Yosemite-völgy távoli érzését, de ezek a képek fontos szerepet játszottak abban is, hogy ezt a területet Abraham Lincoln már 1864-ben védetté nyilvánította.
A híres első Yosemite sorozat után karrierje szárnyalásba kezdett, az albumin papírra készített eredeti kontakt printeket neves galériákban állították ki, magazinokban méltatták, és számos nemzetközi díjat is nyert velük. Watkins erőfeszítései meghozták gyümölcsüket, az ezt követő években számtalan megbízást kapott, többször is visszament a Yosemite-völgybe, de rengeteg más témát is feldolgozott, különböző régiókba utazott, és a tájképek mellett nagy volumenű munkáiban bányákról, iparosodásról, etnikumokról is rengeteg fotót készített.
1864-ben az éves nettó jövedelme közel 3000 dollár volt, százával készítette az újabb és újabb képeket, négyféle különböző méretű fényképezőgépet használt, szakadatlanul dolgozott, saját galériát nyitott Yosemite Art néven, de sok más helyen is kiállított, és több fotóalbumát is publikálták. Ahogy teltek az évek, a prosperáló sikerek ellenére, kiadásai egyre inkább meghaladták a bevételeit, ami odáig fajult, hogy 1875-ben már nem tudta kifizetni a hitelezőjét, így el kellett adnia neki a galériáját és a legtöbb negatívját is, amit egyszerűen az újonnan felvett fotográfus nevével (Isaiah West Taber) árultak tovább. Szerencsére ma már természetesnek vesszük a fényképekre, és ezek reprodukálására vonatkozó szerzői jogokat, de ezek egyáltalán nem léteztek a 19. században. Rengeteg neves és névtelen fényképész vált ekkoriban különböző mértékű plágium áldozatává, és tehetetlenek voltak ebben a küzdelemben. Nem a saját nevük alatt jelentek meg a fényképeik, jogdíjakról nem is álmodhattak, képeiket sokszorosították, és tömegével árusították anélkül, hogy a valódi szerző egy cent honoráriumban részesült volna.
Ennek a ténynek köszönhette Watkins is, hogy fergeteges sikere ellenére elvesztette saját Yosemite Art galériáját a képeivel együtt. Nem csekély megpróbáltatás lehetett mindez, de csodával határos módon ebből a helyzetből még képes volt felállni, új sorozatokat fényképezett, kapott megbízásokat, 1878-ban megnősült, és 1883-ra két gyermek édesapja lett. Viszont megváltozott családi státusza, többlet kiadásai, és leginkább egyre romló egészségi állapota miatt – 1890-ben kezdte elveszíteni a látását – már nem tudott dolgozni, lakbért sem tudott fizetni, így 1895–96-ban egy elhagyatott vasúti kocsiban lakott a feleségével és gyermekeivel 18 hónapon át. De a sors még erre is rá tudott tenni egy lapáttal, az 1906-os San Franciscó-i földrengés és az azt követő tűzvész számtalan fényképét és negatívját, lényegében szinte az összes megmaradt munkáját – amiből profitálhatott volna – elpusztította. Ez a fordulat végzetes volt számára, innen már nem volt visszatérés; előbb a Capay Ranchra, pár év múlva pedig az elmegyógyintézetbe vezetett az útja, majd egy jelöletlen sírba a NAPA pszichiátriai kórház udvarán.
Watkins munkáinak proto-modern művészetté avanzsálása természetesen rejt magában némi ellentmondást, néhány kritikus például azzal érvelt, hogy a luminista festőkkel való összehasonlítás is megkérdőjelezhető, hiszen Watkins sokszor megbízást teljesített, fényképei nem pusztán esztétikai műalkotásokként, hanem a geológiai jelenségek tudományos feljegyzéseiként is készültek. Ezekről a kritikai véleményekről azonban pár évtized alatt bebizonyosodott, hogy alaptalanok, mert figyelmen kívül hagyják az adott kor lehetőségeit, és egyetlen luminista festő sincs, aki nagyobb hatású lenne Watkinsnál, sőt maga a luminizmus mint műfaj is eltörpül a festészet történetében.
Carleton Watkins rehabilitációja 1975-től indult, ekkor kezdtek a homályos foltok kitisztulni, gyűjtők, rajongók, galériák és történészek segítségével újra felfedezték életművét. Azóta több fotóalbum is kiadásra került a munkáival, és a J. Paul Getty Images múzeumi kollekciójának gyűjteményében a legtöbb képe ingyenesen elérhető, kutatható. Tyler Green esztéta és történész azt állította: „Talán egyetlen művész sem volt nagyobb hatással Amerikára” és egy egész életrajzi könyvet szentelt Watkins életművének, amit hat éven át tartó fáradhatatlan kutatás előzött meg. A Los Angeles Times írója Christopher Knight, lényegretörően fogalmazott Tyler Green könyvéről:
Kalifornia művészettörténete jellegzetes, mert nem egy festővel vagy szobrásszal kezdődik, hanem egy fotográfussal. Watkins egy új, alig egy évtizedes médiumot ragadott meg, és új képi nyelvet talált ki. Figyelemre méltó élete, eltemetve és elhomályosítva, hiányzó láncszem volt.”