Menü

Fotótörténet – Edward Weston: Charis, Santa Monica, 1936

25 • 09 • 28Baki László

Edward Weston 1936-ban készült fotója, az Akt (Charis, Santa Monica) nem csupán a 20. századi fotóművészet egyik legismertebb képe, hanem egy szenvedélyes kapcsolat, egy alkotói fordulópont és egy gazdasági válságtól sújtott időszak személyes lenyomata is. A felvételen Charis Wilson, Weston asszisztense és későbbi felesége látható, amint meztelenül ül a Santa Monica-i házuk erkélyén.

Weston a nagy gazdasági világválság miatt kénytelen volt bezárni glendale-i műtermét, és 1935-ben három fiával Santa Monicába költözött egy szerény, kétszobás bungalóba. Nem sokkal később Charist is odahívta, így öten éltek együtt a szűkös házban. A fotózás helyszíne a ház fő hálószobájához tartozó nagy napozóterasz volt, amely nyugat felé nézett az óceánra. Itt készült a híres aktfotó is, egy napon, amikor a napfény szinte elvakította a modellként ülő Charist, aki a fénykép elkészültének körülményeiről így mesélt:

„A hálószoba ajtajánál ültem. A fény szinte vakító volt. Lehajtottam a fejem, hogy ne kelljen belenéznem, ekkor Edward annyit mondott: »Maradj így.« Nem volt elégedett az árnyékkal a jobb karomon, én pedig nem voltam elégedett sem a feltűzött hajammal, sem a hajcsatommal.”

Weston – szokásához híven – egyetlen exponálással dolgozott, klasszikus 8×10-es Ansco kameráját használva, 21 cm-es Zeiss objektívvel. A fény itt nem csupán megvilágít, hanem formál is – Nancy Newhall fotótörténész szavaival élve: „Weston úgy használta a fényt mint egy vésőt. A fény, amit a leginkább szeretett, tengelyben állt az objektívvel, a fény és árnyék dinamikája pedig olyan aktív és erőteljes volt, mint maga a világosság.”

Érdekes módon Weston éppen ennél a képnél nem hagyott hátra semmiféle reflexiót vagy magyarázatot. Pedig korábban hosszú éveken át vezette naplóit (Daybooks), amelyekben részletesen rögzítette alkotói gondolatait. Ezek írását azonban 1934-ben, két évvel e kép elkészülte előtt hirtelen abbahagyta. Később így magyarázta ezt:

„Tréfásan Charist okolom, amiért elnyomta bennem az írót – és talán van is ebben igazság. De az is tény, hogy nem volt rá idő, és nem voltam eleget egyedül ahhoz, hogy egy intim naplót vezessek.”

0103

Fotó: Edward Weston: Charis, Santa Monica (Nude in doorway), 1936
© Center for Creative Photography, Arizona Board of Regents / Edward Weston, Adagp, Paris, 2025. Courtesy Wilson Centre for Photography

Bár Weston érzéseit nem ismerjük pontosan a fotóval kapcsolatban, az bizonyos, hogy az Akt (Charis, Santa Monica) az egyik legtöbbet közölt és legismertebb képe. Több fotótörténész szerint ez a kép egy fordulópont Weston aktábrázolásában: korábbi képein a test részeit, izolált testrészleteket fotózott, de Charis esetében „már nem egy testet, hanem egy nőt” fényképezett; egy szeretett nőt, akinek karaktere és kisugárzása áthatja a képet.

A fotó 2025. október 15-től a Maison Européenne de la Photographie (MEP) Edward Weston — Becoming Modern című kiállításán lesz látható.

Jegyzetek

A fotó-történet rovatunk korábbi cikkei ezen a linken olvashatók el.