Menü

Így készült – Nick Brandt szürreális fényképeinek készítési folyamata werkfotókon

25 • 10 • 09Szabó Benedek

Az egyik legismertebb kortárs angol fotográfus alkotásain az ember és a természet kérdései kerülnek előtérbe. Nick Brandt témaválasztása és fényképeinek technikai kivitelezése egy igazán különleges művészi praxist tár fel, amely számos nagy hatású sorozat megszületését tette lehetővé. Első sorozatai, az On This Earth, és az A Shadow Falls Across The Ravaged Land című munkái éppen olyan nagy figyelmet kaptak, mint újabb alkotásai. A The Day May Break című sorozatából legutóbb a brüsszeli Hangar Art Centerben mutattak be válogatást, amiről egy másik cikkünkben részletesebben is írtunk.

A művész fényképeinek a születése legalább annyira izgalmas, mint maguk a kész alkotások. Brandt sohasem tanult fotográfiát, autodidakta művészként saját kísérletezései során tanulta ki a szakma fogásait. Sorozataiban a természeti világ és az ember ellentmondásos, sokszor konfliktusos viszonya kerül előtérbe. Egy interjúban úgy fogalmazott, hogy művészeti munkáira nagy hatást tett az a felismerés, hogy Kelet-Afrikában és szerte a világban sok helyen, rohamosan fogy a tér, ahol a vadállatok szabadon élhetnek. A This Empty World című sorozatában különösen nagy szerep jut a klímaváltozás kedvezőtlen hatásainak kiszolgáltatott emberek és állatok bemutatásának.

0103

Fotó: Nick Brandt photographing The Day May Break, Chapter One, Zimbabwe, 2020

A The Day May Break című munkájában a művész azt fogalmazza meg, hogy az emberiség elfoglalja azokat a területeket, amelyeket az állatok évezredeken át birtokolhattak. Mindezt olyan felvételeken mutatja be, amelyek olyan hatást keltenek, mintha az emberek hatolnának be a természetes élőhelyekre. A tavaly befejezett projektjéből a víz alatti portrék azonban nem utómunka segítségével készültek, hanem valódi környezetben. A Serafina at Table vagy a Petero by Cliff című munkáit a Csendes-óceán déli részén található Fidzsi-szigeteken készítette. A fényképezés során egyszerre több búvár is segítette a fényképek készítőjét, illetve alanyát, aki több méter mélyen pózolt a felvételekhez. A víz alatti fényképezés egyik legnehezebb pontja a világítás megoldása, de mivel a szigetcsoport környezetében kifejezetten tiszta a tenger, több fény hatol le, így csak néhány kézilámpára volt szükség a munkához.

0103

Fotó: © Nick Brandt: Making of, Serafina at table

0103

Fotó: © Nick Brandt: Serafina at Table, Fiji, 2023

0103

Fotó: © Nick Brandt: Joel by Cliff, Fiji, 2023

0103

Fotó: © Nick Brandt: Petero by Cliff, Fiji, 2023

0103

Fotó: © Nick Brandt: Making of, Joel by Cliff, Fiji, 2023

0103

Fotó: © Nick Brandt: Making of, Petero by Cliff, Fiji, 2023

Brandt Zimbabwében készült fekete-fehér fényképei, korábbi sorozataihoz hasonlóan, úgy jöhettek létre, hogy ugyanazon a helyszínen több képet is készített, amelyeket a fényképezőgépen belül vagy számítógépes utómunkával egyesített. A fotográfus módszeréhez hozzátartozott, hogy nem idomított állatokkal dolgozott, hanem megvárta, hogy az adott helyen az emberek között élő valamelyik példány besétáljon az előre berendezett és bevilágított térbe. Több esetben erre heteket kellett várni, és szinte csak éjszaka lehetett dolgozni, mivel nappal az állatok ritkábban merészkednek az emberek közelébe.

Brandt sok esetben előre felépítette az állványrendszert, elhelyezte a világítást, a kamerákat és különböző tárgyakat, hogy azok vonzzák az állatokat a beállított térbe. Ő és csapata mindig elegendő időt hagytak arra, hogy az állatok megszokják az új elemeket – a díszleteket, a fényeket –, így fokozatosan nőtt annak az esélye, hogy belépjenek a kompozícióba. Bizonyos projektjeiben – különösen a This Empty World sorozatban – azonban már nem csupán a látványra törekedett: az emberek és állatok közös veszteség- és melankóliaérzetét akarta megragadni. Ezekben az esetekben előbb az állatokról, majd később az emberekről készítette el a felvételeket. Brandt munkamódszere tudatosan épült fel: először rögzítette az állatokat, majd visszatért a helyszínre, és ugyanabból a kameraállásból felépítette a teljes díszletet, beállította az embereket, valamint az egyéb kompozíciós elemeket. Az így létrejövő felvételek pontos egymásra illesztéséből születnek meg a kész felvételek, amelyeken már együtt látható az összes szereplő. A művész egy interjújában így jellemezte a fényképeit:

,,Az állatok és az épített környezet, illetve az ottani emberek portréinak egyazon képkockára helyezése a természetes vadon ember általi megszállásának szimbóluma volt. Ugyanakkor fontosnak tartottam megmutatni, hogy a képeken szereplő emberek nem agresszorok, ők is áldozatai a környezeti rombolásnak, és általában a vidéki szegények szenvednek a legtöbbet a pusztítás következményeitől.”

0103

Fotó: © Nick Brandt: Making of, Najin and people, 2020

0103

Fotó: © Nick Brandt: Najin and people in fog, Kenya, 2020

Jegyzetek

Nick Brandt természetfotóiból összeállított – online is elérhető – kiállítás ezen a linken tekinthető meg.