„A fénykép nem csak rögzít, hanem megőriz” – Diane Keaton, a fotográfus
25 • 10 • 23Baki László
A színésznőként világhírűvé vált, nemrég elhunyt Diane Keaton fotográfiai szenvedélye legalább annyira összetett, mint filmes munkái voltak. A hetvenes évek végétől kezdve Keaton nemcsak gyűjtőként, hanem alkotóként is következetesen építette vizuális univerzumát, amelyben a mindennapi Amerika, az építészet és múlt nyomai egyaránt meghatározó szerepet kapnak.
Diane Keaton neve elsősorban a mozi világából ismert, ám az utóbbi évtizedekben a fotográfia területén is figyelemre méltó életművet épített. Már az 1970-es évek végén, a Looking for Mr. Goodbar (Nappalok és éjszakák) és az Annie Hall sikerei után, intenzíven kezdett fotókat gyűjteni. A gyűjtés számára nem csupán esztétikai kérdés volt, hanem egyfajta önreflexió is: az amerikai kultúra vizuális múltjának feldolgozása.
„Mindig is vonzott, amit mások elhagytak, régi házak, ismeretlen arcok, elveszett történetek. A fényképezésben valójában a rendteremtés kísérletét látom”
– mondta egy korábbi interjúban.
Fotográfusként Keaton leginkább a városi és külvárosi terek rejtett szépségét kereste. Az 1980-ban megjelent első fotóalbumában, a Reservations című sorozatában például azokat a helyeket örökítette meg Rolleiflexével, ahol az emberi jelenlét már csak nyomokban érzékelhető. A képek hűvös, precíz rendje mögött mégis ott lüktet egy mélyen személyes érzékenység. Ahogy a The Guardian kritikusa írta: „Keaton fényképei egyszerre dokumentaristák és melankolikusak, a valóság és az emlékezet közötti határmezsgyén mozognak.”
Keaton fotókönyveiben – mint a California Romantica vagy a Reservations – következetesen az építészet és az idő viszonyát vizsgálta. Az épületek gyakran a modernizáció vesztesei: elhagyott házak, megszűnt szállodák, szétmálló falak.
„A fénykép nemcsak rögzít, hanem megőriz. Számomra ez a legfontosabb: visszahozni valamit abból, amit elveszítettünk”
– vallotta Keaton, akinek vizuális világa elválaszthatatlan filmes és írói munkásságától. Minden képében ott van az a fajta fegyelmezett kompozíciós gondolkodás, amely színészi alakításait is jellemzi. A fotográfia számára nem menekülés volt, hanem önkifejezés egy más médiumban:
„A kamera mögött ugyanazt keresem, mint a kamera előtt, valami őszintét, ami nem hazudik.”
A Saved: My Picture World 2022-ben megjelent fotókönyvét sokan a színésznő „vizuális önéletrajzaként” tartanak számon. A tizenhárom fejezetből álló kötet Keaton saját fényképeiből, fotókollázsaiból és scrapbook-oldalaiból épül fel, valamint testvére, Randy Keaton képei is helyet kaptak benne. A Saved egyszerre nosztalgikus és ironikus mű, amely a személyes emlékezésen túl az archívum és a gyűjtés motívumát is újraértelmezi. Robert Lang a Deadline-ben „megmentett és talált fotográfiai kuriózumok kabinetjének” nevezte, míg Steven Heller (Print Magazine) szerint a könyv „tökéletes egyensúlyt teremt rejtély, személyes történelem, népi kultúra és művészi érzékenység között”.