„Megmutatná, mi van a táskájában?” – Sergei Stroitelev sorozata az Urban Photo Awardson
25 • 12 • 14Szabó Liliom
Az általunk birtokolt tárgyak többet elárulnak a személyiségünkről, mint gondolnánk. Az így létrehozott környezet pedig kétségkívül befolyásolja azt, ahogy élünk. A Trieste Photo Days fesztivál keretében az Urban Photo Awards is erre a viszonyrendszerre reagál. A versenyen azokat a képeket és sorozatokat díjazzák, amelyek az épített környezet, a tárgyi kultúra és az ember hol harmonikus, hol viszontagságos kapcsolatát tárják fel.
Az orosz születésű szabadúszó fotográfus és vizuális művész, Sergei Stroitelev alkotásaiban elsősorban a modern társadalom problémáinak feltárására összpontosít. Bermuda Rectangle (Russian Women’s Bags From the Inside), avagy a Bermuda-háromszög (Orosz nők táskája belülről) című, az Urban Photo Awards projekt és portfólió témakörében shortlistes sorozatában azonban szociokulturális felfedezésre invitál a nők egyik legféltettebb tulajdonában, a táskájukban. A fotográfus előszeretettel foglalkozik a kisebbségek identitásának problémáival, a fajon, a valláson, a nemen és a szexuális orientáción alapuló előítéletekkel. Most is hasonló nyitottsággal választotta ki fényképalanyait: találunk köztük biztonsági őrt, galériatulajdonost és gimnazista lányt is, akik táskájában egyszerre fér meg a fűrész, a szempillaspirál, a lakáskulcs és egy csomag cukor.
„A női kézitáskák mindig is rejtélyt jelentettek számomra. Gyerekként meg voltam győződve arról, hogy anyukám mindenféle varázstárgyat hord magánál, plusz néhány téglát arra az esetre, ha meg kellene mentenie a világot. Felnőttként sem mondhatom, hogy a táskákat kevésbé találnám talányosnak. Így hát – puszta kíváncsiságból vezérelve – úgy döntöttem, megkérek néhány ismerős, illetve néhány véletlenül az utcán szembejövő nőt, hogy engedjék lefotózni a táskájuk tartalmát. Néhány hónapot töltöttem azzal, hogy Szentpétervár utcáit járva minden egyes nőnek feltegyem a kérdést: »Megmutatná, mi van a táskájában?« Volt, aki rablónak nézett, volt, aki őrültnek, és volt, aki beleegyezett”
– emlékszik vissza az alkotói folyamatra Sergei Stroitelev. A dokumentarista hatást fokozza, hogy a fotográfus nem készített külön portrét alanyairól, hanem a fekete háttér előtt gondosan lefotózott táskák tartalmát az egyének hivatalos okmányban szereplő fényképeivel illusztrálta.
Sergei Stroitelev más rangos nemzetközi versenyek díjait is magáénak tudhatja: NPPA Best of Photojournalism, Bartur Photo Awards, Pictures of the Year International, Pictures of the Year Asia, Istanbul Photo Awards. A művész még 2022-ben hagyta el Oroszországot az ukrajnai háború kezdetét követően. Jelenleg Berlinben, Németországban él.
A fotográfus további munkái ezen a linken tekinthetők meg.