Címke: emlékezet

„A mesterséges intelligenciával szinte transzban dolgoztam” – Interjú Sander Coersszel

Sander Coers holland fotográfus múltidéző esztétikával mesél POST című sorozatában az emlékezet felépítéséről, formálódásáról és a férfiidentitás konstrukciójáról. A családi fényképalbumokat kiindulópontként használva mesterséges intelligenciával generált képeket alkotott, így egy fiktív, mégis ismerős világot teremtett, amely egyszerre idézi fel a múltat és kérdőjelezi meg a hitelességét. A nagypapája indonéz örökségéből és gyermekkori emlékeiből táplálkozva Coers érzékeny, olykor nyugtalanító narratívákat hoz létre a posztfotográfia lehetőségeivel kísérletezve. Munkáját 2024-ben beválogatták a Foam Talent programba, 2025-ben pedig jelölték a C/O Berlin Talent Award díjra. A Mai Manó Ház PaperLab Galériájában 2025. október 26-ig látható kiállítás apropóján a fotográfia és az AI kapcsolatáról, a férfiasság változó jelentéseiről és az emlékezet rétegeiről beszélgettünk.

Tovább

A fénykép és a trauma – Hogyan dolgozzuk fel veszteségeinket képek segítségével?

Mi történik, amikor egy fénykép nemcsak megőriz, hanem fájdalmat idéz fel? Hogyan segíthet egy képi emlék a gyász feldolgozásában – legyen szó magánéleti veszteségről vagy kollektív traumáról? A fotográfia nemcsak dokumentál, hanem hidat képez múlt és jelen, egyén és közösség, személyes és történelmi fájdalmak között.

Meddig él egy fotó emléke? – A fénykép emlékőrző természetének alakulása az analóg felvételektől a virtuális képekig

A családi albumokban megőrzött fényképek sora egy személyes élet emlékeit őrzi, az archívumok képanyaga pedig egész történeti korokat tehet láthatóvá. Vajon mi miatt fonódik össze ilyen szorosan a fénykép és az emlékezés? Az emlékezetőrző funkció képes megmaradni a digitalizáció korában is? Mitől válik egy kép emléktárggyá és milyen helyzet áll elő akkor, ha ezek a körülmények megszűnnek?

A családi fotóalbumok eltűnése – Mit jelent a családi emlékezet a digitális korban?

A családi fényképalbum hosszú évtizedeken keresztül a személyes és a kollektív emlékezet egyik legfontosabb vizuális médiuma volt. A könyvespolcok kitüntetett helyén, a vitrinekben vagy a komódok fiókjaiban őrzött albumok a családtörténet képes krónikájaként fontos szerepet játszottak a családi identitás alakításában. Mára azonban eltűnőben vannak; a családi fotográfiák a digitális eszközök és platformok révén immateriálissá váltak, új viszonyba kerülve az emlékezéssel, a magánélettel, valamint a nyilvánossággal.

„A maguk módján a fotók emlékezésre és felejtésre késztetnek” – Ioanna Sakellaraki: A föld igaza

Ionna Sakellaraki Belgiumban élő, görög származású fiatal fotóművész munkájának középpontjában a kulturális emlékezet és a fikció viszonyának vizsgálata áll. Az alkotó legutóbbi fotósorozata (The Truth is in the Soil) közeli hozzátartozójának elvesztéséből, és az azt követő gyász folyamatának a feldolgozásából indul ki.

Hogyan kezeld a kiváltságaidat?

“Bár a kiállítás nem ad sok támpontot, nem fogja gondoskodóan a néző kezét, de erős atmoszférát teremt, amelyben végsősoron egy privilegizált nézőpont kritikáját fogalmazza meg.”

Megörökölt érzelmi házi feladat

“A családi viszonyrendszernél komplexebb érzelmi kavalkád ugyanis kevés akad a világon. És hogy ez mennyire univerzális tapasztalat, arra bizonyíték az augusztusban nyílt Családi okok miatt című kiállítás a debreceni MODEM-ben.”

Emlékezés és megismerés

“A tárlat a valódi figyelmet az identitásra, a történetmeséléssel konstruált múlt és a személyes azonosság problémájára fordítja.”

A Fortepanról pro és kontra

“A Fortepan fő missziója nem a kutatás, az értelmezés, hanem a leletmentés, amelyben viszont kiváló. Ismertsége, szerethetősége, közvetlensége mágnesként vonzza magához a régi fotóiknak megfelelő helyet keresőket. Általánosságban sokkal nagyobb az esélye, hogy egy hagyaték a Fortepanhoz kerüljön, mint szinte bármely közgyűjteményhez.”

Tovább

Az újrahasznosított képek csodálatos világa – Erik Kessels előadása

Pályája 20 éve alatt a holland művész, Erik Kessels az úgynevezett „talált fotográfia” műfajának egyik legfőbb, megkerülhetetlen hivatkozási pontjává nőtte ki magát. Legtöbb projektjéhez már meglévő fotográfiákat hasznosít újra saját mozaikjainak alkotóelemeiként. Előadásában a képek újrahasznosításáról, saját művészi gyakorlatáról, az amatőr fotográfia abszurd és csodálatosa világáról beszélt.

Poszt. Szovjet. Lexikon.

“De nagy szerepet kapnak a visszaemlékezésekben a mára a nosztalgia miatt keresett, előszeretettel használt fényképezőgépek, mint a Lomo LC-A fényképezőgép és a Zenit kamera, vagy a kultikus Lunokhod távirányítós marsjáró modell…”

Eddig ismeretlen 9/11 fotókat találtak

“A 2001. szeptember 11-i terrortámadáshoz kapcsolódó, a romeltakarítási munkákat megörökítő 2389 kép került elő nemrég, egy ház adásvételekor.”

Kastély halott csokrokkal

“A kastélyokról kialakult kép napjainkban vitathatatlanul túlidealizált; a kiállításokon jellemzően nem esik szó arról, hogy egy-egy ilyen kastélyt az alsóbb osztályok élethossziglan tartó megfeszített munkája tartott fenn, a cselédlépcsőket és szenespincéket pedig gondosan elzárják a látogatók elől.”