Címke: Hatje Cantz

Mondrian and Photography – Fotóalbum jelent meg a geometrikus absztrakció mestere és a fotográfia kapcsolatáról

Az absztrakt festészet megkerülhetetlen úttörője, a holland Piet Mondrian (1872–1944) és a fotográfia szoros kapcsolatát mutatja be a német Hatje Cantz Verlag gondozásában megjelent háromszázhatvanöt oldalas, Mondrian and Photography. Picturing the Artist and His Work című album. A kötetben André Kertész, Moholy-Nagy László, Arnold Newman és mások közismert portréfotográfiái és műtermi enteriőrképei mellett eddig ismeretlen pillanatfelvételek nyújtanak betekintést Mondrian életébe és munkásságába, megvilágítva az alkotó viszonyát a számára alapvető fontosságú médiumhoz, a fotográfiához.

Tovább

Roger Ballen: Roger, a patkány – Új alkotói korszak az antropomorf rágcsáló odújában

A 2015 és 2020 között Johannesburgban készült alkotásokban Ballen egy félig ember, félig patkány szereplő bőrébe bújva „dokumentálja” teremtményének bezárt hétköznapjait, aki a többségi társadalomtól elszigetelten él, mégis igyekszik annak szerepeit betölteni, feladatait elvégezni, a féllénysége adta lehetőségek között – több-kevesebb sikerrel – megfelelni valamiféle külső (vagy belső?) elvárásoknak.

Kanada régi színes képeken – Válogatás Fred Herzog életművéből

Fred Herzog – aki már az ötvenes-hatvanas években is színesben fényképezett – több mint ötven évig majdhogynem kizárólag Kodachrome diafilmmel dolgozott, s csak az elmúlt évtizedben vált lehetővé – az archív pigmentek fejlődésével –, hogy képeiből olyan nagyítások készüljenek, amelyek visszaadják diái kivételes színtelítettségét.

“Fotográfusként arra késztetem az embereket, hogy azt nézzék, amit én szeretnék, hogy nézzenek.” – 100 éve született Ruth Orkin

Orkin képei már az 1950-es évektől szerepeltek kiállításokon – köztük a Family of Man tárlaton – de első önálló bemutatkozására egészen 1974-ig kellett várni, ekkor a New York-i Nikon House termeiben rendeztek képeiből kiállítást. Orkin az 1970-es évek végén fényképezést tanított a Vizuális Művészetek iskolájában és 1980-tól már az International Center of Photography oktatási csapatát erősítette.

Véletlenek a múzeumokban – Válogatás Stefan Draschan képeiből

Az európai múzeumokban sétálgatva Draschan hasonló színeket, mintákat, frizurákat vagy testtartást keresett a műalkotások és az őket néző emberek között. A fotográfus így olyan vizuális pillanatokat hozott létre, amelyek lehetnek komikusak, költőiek, akár meglepőek is, de soha nem mesterkéltek.