Hírek

25 éves a Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtár

A Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtár 1999. október 15-én nyitotta meg kapuit a Mai Manó Ház harmadik emeletén, ünnepélyes megnyitóján Nádas Péter tartott beszédet. A szakkönyvtár Pécsi József (1889–1956) nevét viseli, aki a magyar fotográfia jelentős alakja volt, nemcsak mint fotográfus, de szakíró és tanár is. Az ő örökségét őrzi a fiatal fotográfusok számára létrehozott állami ösztöndíj is. A szakkönyvtár a Magyar Fotográfusok Háza Nonprofit Kft. keretein belül működik, és célja, hogy elérhetővé tegye a fotográfiai szakirodalmat az érdeklődők számára.

Tovább

A rejtőzködő zseni – Vivian Maier képeit Franciaországban állítják ki

A Nizzában megrendezett Vivian Maier: Anthology című kiállítás 140 fotóval és filmrészlettel mutatja be azt az örökséget, amelyet Maier hagyott hátra, miután a világ csak halála után fedezte fel rendkívüli tehetségét. A Vivian Maier: Anthology kiállítás a Musée de la Photographie Charles Nègre falai között 2025 márciusáig várja a látogatókat. A kiállítás célja, hogy bemutassa Vivian Maier egyedi látásmódját, amelyet évtizedekig az ismeretlenség homálya fedett, mígnem a véletlen folytán felfedezték több mint 120.000 negatívot tartalmazó archívumát.

„Kívülről jöttem, a fotózás szabályai nem érdekelnek” – William Klein retrospektív kiállítása Lisszabonban látható

Halála után két évvel William Klein – All the World’s a Stage címen nyílt meg a lisszaboni Museum of Art, Architecture and Technology (MAAT) kiállítása, amely a 20. század második felének befolyásos fotográfusa előtt tiszteleg. A portugál fővárosban 2025. február 3-ig látogatható tárlat William Klein életműve eddigi legátfogóbb reprezentációja kíván lenni.

Gursky, Eggleston, Sherman – Több mint egymilliárd forint bevétellel zárta fotóárverését a Christie’s

A Christie’s New York-i árverésén Trevor Traina, az Egyesült Államok volt ausztriai nagykövetének kivételes gyűjteményét kínálta október 2-án megvételre, ahol olyan kortárs fotográfusok műveire lehetett licitálni, mint Diane Arbus, Robert Frank, Nan Goldin vagy Cindy Sherman. A gyűjtemény becsült értéke közel hárommillió dollár volt, központi darabja pedig William Eggleston mesterműve, a Greenwood, Mississippi (Red Ceiling) (1973), amely 302.400 dollárért cserélt gazdát. A legmagasabb áron azonban Andreas Gursky Dortmund (2009) című munkája kelt el, melyért 352.800 dollárt fizettek.

City Confessions #3: Paris – Ed Templeton és a „Brassaïzás”

Ed Templeton, a gördeszkás világból kinőtt amerikai művész, nemcsak ikonikus deszkásként, hanem festőként, grafikai tervezőként és fotográfusként is maradandót alkotott. Számtalan zine és több mint húsz fotóalbum fűződik nevéhez, amelyek a deszkás szubkultúra és a városi élet mindennapjait mutatják be. Legújabb könyve, a City Confessions #3: Paris, a 2001 és 2023 között készült párizsi pillanatfelvételeit gyűjti össze, bemutatva a város sokszínűségét és dinamikáját.

Mit nézzünk októberben? – A Punkt fotókiállítás ajánlója

Októberben sem maradunk izgalmas fotókiállítások nélkül, hiszen ismét számos múzeum és galéria várja remek tárlatokkal a látogatóit. Érkezik az év egyik legjobban várt tárlata, ahol Frida Kahlo privát fotógyűjteményét láthatjuk a Mai Manó Házban. A Tér-Kép Galériában egy díjnyertes sorozat, a Capa Központban egy török fotográfus munkái, míg a Hagyományok Háza kiállításán a pixelek és a folklór lesz a téma. Ezekre a tárlatokra mindenképp érdemes ellátogatni.

Ezek voltak a 2024-es Arles-i Fotókönyv-díj nyertesei

Az Arles-i Fotófesztivál minden évben három kategóriában ítéli oda díjait. A Photo-Text Book Award azokat a műveket ismeri el, amelyekben a képek és a szövegek egyaránt meghatározó szerepet töltenek be a könyv művészi értékében. A Historical Book Awardot a legkiemelkedőbb tematikus vagy monografikus, dokumentarista könyvek kapják, míg az Author’s Book Awardot a legjobb kortárs szerzői könyvek nyerik el. Idén összesen 122 könyv került jelölésre, amelyek mind kiállításra kerültek a fesztivál során.

Ansel Adams elveszettnek hitt fényképeire bukkanhatott egy műgyűjtő

Váratlan hír érkezett Ansel Adams rajongói számára. Egy Missouriban élő nő azt állította, hogy több tucatnyi fényképhez jutott hozzá, amelyeket az ikonikus amerikai fotográfus, Ansel Adams készített. A fekete-fehér tájképeiről ismert fotográfus munkái iránt igen nagy a kereslet, ezért különösen meglepő, hogy még a mai napig kerülnek elő olyan alkotások, amelyeket Adams készített. Bár hivatalosan még nem sikerült bizonyítani, hogy az előkerült alkotások valóban Ansel Adams munkái, szinte biztos, hogy a művész készíthette azokat.

A fényképészeti piac helyzete 2024-ben

A fotográfia már igen régóta elfogadott művészeti ágnak számít, a huszadik században számos művészeti intézmény kezdett saját fotográfiai gyűjtemény létrehozásába. Az utóbbi időben már megszokott jelenség, hogy a legnagyobb kortárs – jellemzően képzőművészettel foglalkozó – intézmények fotográfiai kiállításokat szervezzenek. Ez azért fontos, mert a legrangosabb kiállítóhelyek képesek arra, hogy egy adott művészt, illetve egy adott művészeti ágat vagy stílust sokakhoz eljuttassanak, ezzel pedig népszerűsítsék azokat. A fotográfia helyzetét emellett jól jellemzi az árveréseken, illetve a művészeti vásárokon tapasztalható kereslet alakulása, amely azt mutatja, hogy az intézmények mellett a magángyűjtők is szívesen vásárolnak fotográfiákat.

Tovább

„Nem túl közel, de nem is túl messze” – Fan Ho képei az UNSEEN-en is láthatók

A ma záró UNSEEN fesztiválon a Blue Lotus Gallery képviseletében Fan Ho (1931–2016) munkáit is bemutatják, akinek lenyűgöző fekete-fehér képei a 20. század közepi Hongkong mindennapjait örökítették meg. Kiemelkedő érzéke volt a kompozícióhoz, és mélyen értékelte a fény és árnyék játékát, ami lehetővé tette, hogy művei túlmutassanak a dokumentarista fényképezés határain, és művészeti alkotásokká váljanak.

A Google kilenc szeme – Jon Rafman utcaképei egyszerre ünneplik és kritizálják a jelenlegi világot

Tizenhét éve, 2007-ben indult a Google Street View szolgáltatása, amely addig elképzelhetetlen mértékben tágította ki mindannyiunk számára a világot – legalábbis a virtuális színtérben. A Street View szinte azonnal fajsúlyos etikai kérdéseket, valamint a fotográfia médiuma megkérdőjelezésének a problémáját is felvetette. Nem véletlen, hogy számos képzőművész és fotográfus látott azonnal lehetőséget az automatizált utcaképekben; köztük volt az egyik műfajteremtő alkotó, a kanadai Jon Rafman (1981), aki tizenhat éve dolgozik Nine Eyes of Google Street View című projektjén.

Pierre Verger: Az, aki nem vagyok – Válogatás az amszterdami Cobra Museum kiállításának képeiből

2024. szeptember 29-ig látogatható az amszterdami Cobra Múzeumban Pierre Verger: Az, aki nem vagyok című kiállítása, amely a francia fotográfus munkájának és életútjának sokszínűségét tárja fel. Verger – aki Frida Kahlo közeli barátja volt – több mint 50 évig dokumentálta az emberi élet mindennapjait a világ különböző részein, különösen Afrikában és Latin-Amerikában. A Cobra Múzeum ezzel a kiállítással tiszteleg a fotográfus előtt, aki munkásságával megörökítette az emberi élet sokszínűségét és egyetemességét.

Frida Kahlo fotógyűjteménye október 18-tól látható a Mai Manó Házban

A Frida Kahlo fotógyűjteménye című kiállítás a mexikói művésznő életének rejtett pillanataiba enged bepillantást, új szemszögből láttatva a latin-amerikai művészet egyik legemblematikusabb alakjának szenvedélyes és szenvedésekkel teli sorsát. Frida személyes gyűjteménye halála után a Kék Ház néven ismert mexikóvárosi otthonuk egy elzárt fürdőszobájába került. A Kék Ház a világ egyik leglátogatottabb kiállítóhelyévé vált a Fridának emléket állító múzeumként, ám néhány személyes tárgya, köztük a több mint hatezer fényképet tartalmazó gyűjtemény csaknem ötven éven át rejtve maradt a nyilvánosság elől.

Ne akarj híres fotográfus lenni! – Martin Parr 10 szabálya feltörekvő fotográfusoknak

Mitől lesz egy kép meggyőző? Martin Parr számára ez az alapvető kérdés, amelyet minden feltörekvő fotográfusnak fel kell tennie, amikor képeket készít. Korunk egyik legeredetibb dokumentarista fotográfusa – aki hiperrealista, színes képeinek humoráról és különlegességéről ismert – mindenekelőtt az egyedi nézőpontot tartja fontosnak. A WePresent Manifesto sorozatában a brit fotográfus a múlt hónapban megosztotta tíz pontból álló manifesztumát, amelyben azoknak a feltörekvő fotográfusoknak ad tanácsot, akik tökéletesíteni szeretnék mesterségüket.

Berlin 1990-es évei elevenednek meg az OSTKREUZ fotóügynökség kiállításán

A német főváros 1990-es évekbeli világa elevenedik meg a független kiállítóhelyként működő C/O Berlin Dream On – Berlin, the 90s című, január 22-ig látogatható kiállításán. Az egykori keletnémet fotográfusok által 1990-ben alapított OSTKREUZ fotóügynökség tagjainak tárlata a berlini fal leomlásának harmincötödik évfordulóját ünnepli, miközben megvilágítja a múlt és a jövő dilemmái között a kilencvenes években újjászülető európai metropolisz izgalmas társadalmi és kulturális jelenségeit.