Fókuszban az MFSZ-ösztöndíjasok: Rédling Hanna
20 • 04 • 24Punkt
A Magyar Fotóművészek Szövetsége 2017-ben alapította meg fotográfiai ösztöndíjprogramját, mellyel a felsőoktatásban tanuló hallgatók fotográfusi alkotómunkáját támogatja. Az ösztöndíj célja, hogy elősegítse a hallgatók művészeti tevékenységét, támogassa elképzeléseik megvalósítását. Az ösztöndíj egy teljes évre szól, a pályázati év után csoportos beszámoló-kiállításon mutatják be az elkészült alkotásokat. Az ösztöndíjat évente maximum három fő kaphatja meg; az alapítás óta összesen 10 fő vett részt az ösztöndíjprogramban. A következő hetekben az ő munkáikból láthatnak egy-egy válogatást a Punkt olvasói.
Rédling Hanna: Color Tv, Queen Beds, Exotik Dreams
Rédling Hanna a MOME végzős hallgatója, képanyagában a valóságból való kiszakadás témáját kapcsolja össze a rendszerváltás időszakával és a kilencvenes évek magyar panzióinak vizuális világával. A sorozatban a történelmi múlt feldolgozása személyes nézőpontból, egy általa újrateremtett világon keresztül történik, melyben valóságos és a fikciós elemek, a múlt tárgyi kultúrája és a jelen érzései keverednek egymással. Az anyagon jelenleg is dolgozik az alkotó, most egy szűkebb válogatást mutatunk az eddig elkészült képekből.
„Az 1989-es rendszerváltáskor egy csapásra addig soha nem látott problémákkal szembesült a magyar társadalom. Az emberek egyszerre éreztek eufóriát és izgalmat, félelmet és szorongást a kifürkészhetetlen jövő miatt. Akkoriban a valóságtól való elszakadásuk nyugati trendekről, gazdagságról, életvitelről és elképzelt lehetőségekről szőtt egzotikus vágyálmokban valósult meg. Ebben az időszakban nyíltak meg azok a magyar panziók, melyek máig sértetlenül és sajátosan őrzik az akkori közhangulat különös atmoszféráját. A családommal utazva kisgyerekként találkoztam először a kilencvenes évek szálláshelyeivel, melyeket akkor gyönyörű művirágtól roskadozó, púderes palotának láttam. Később a szüleim generációjának tapasztalatait megismerve, másik szűrőn keresztül kezdtem figyelni a panziókat. Ma, harminc évvel a rendszerváltás után ugyanazt a köztes tudatállapotot érzem, mellyel akkor tekintettek az emberek az ismeretlen jövő felé. A különböző elvárásoknak való megfelelés – vagy azok elengedése – és a belső egyensúly megtalálása ma talán nehezebb, mint valaha."
"A valóságtól való rendszeres és tudatos elszakadás, valamint az online és offline identitások és platformok váltogatása az én generációmnak természetes, hétköznapi gyakorlatává vált. Az eszképizmus, mint jelenség a szakirodalomban általában pejoratív jelentéstartalommal bír. Előnyei helyett sokkal inkább a veszélyeit hangsúlyozzák, ami legfőképp videojátékokhoz és önpusztításhoz kapcsolódik, holott számos kutatás igazolja, hogy építőleg hathat a személyiségfejlődésre. Saját jelenlegi elvágyódásom a kilencvenes évek panzióira irányul, melyek egyszerre fizikai és mentális állomásai utazásaimnak. Rajtuk keresztül mesélek generációs vágyakról, lehetőségekről, valamint itt találkoznak belső vívódásaim és egykori illúzióim a letűnt idők szellemével, melyet a jellegzetes tárgyak és bútorok ma is változatlanul magukban hordoznak."
A sorozat korábbi részeit a Punkt galériájában tudja megtekinteni.