Menü

Az új nő a fényképezőgép mögött – Magyar fotográfusnők munkáit is bemutatják New Yorkban és Washingtonban

21 • 03 • 08Baki László

A The New Woman Behind the Camera (Az új nő a fényképezőgép mögött) című tárlat először a New York-i The Metropolitan Museum of Art-ban lesz látható 2021. június 29. és október 3. között, majd október 31-től a washingtoni National Gallery of Art termeiben is bemutatják. A Punkt kérésére a kurátorok rendelkezésünkre bocsátották a teljes magyar képanyagot, és engedélyükkel lehetővé tették, hogy a kiállításra szánt képeket már most megmutathassuk olvasóinknak.

0103

Fotó: Máté Olga: Horgász-stég (Fisherman's Dock), c. 1930 gelatin silver print overall: 22.38 x 17.46 cm (8 13/16 x 6 7/8 in.) frame: 45.72 x 35.56 cm (18 x 14 in.) frame (outer): 48.26 x 38.1 cm (19 x 15 in.) National Gallery of Art, Washington, Patrons' Permanent Fund

A The New Woman Behind the Camera (Az új nő a fényképezőgép mögött) című kiállítás húsznál is több ország, több mint 120 fotográfusának munkáival azon sokféle új nők” előtt tiszteleg, akik az 1920-as és 1950-es évek között a fényképezést választották hivatásul vagy az önkifejezésük eszközéül. Ez az első olyan tárlat, amely a témát abban nemzetközi megközelítésben tárgyalja, hogy a nők saját szemléletmódjaikkal miként járultak hozzá a művészi kísérletezés, a műtermi portré, a divat-, a sport- és reklámfotózás, a városi életképek műfaja, az etnográfia és a riportfotográfia fejlődéséhez, valamint hogyan formálták át alapjaiban a médiumot egy olyan korszakban, amelyet óriási társadalmi és politikai változások jellemeztek.

0103

Fotó: Kálmán Kata: Weisz Ernő 23 éves gyári munkás, Budapest (Ernő Weisz, 23-Year-Old Factory Worker, Budapest), 1932, printed before 1955 gelatin silver print image: 24.2 x 17.6 cm (9 1/2 x 6 15/16 in.) frame: 45.72 x 35.56 cm (18 x 14 in.) frame (outer): 48.26 x 38.1 cm (19 x 15 in.) National Gallery of Art, Washington, Patrons' Permanent Fund

Az 1920-as és 1950-es évek között szerte a világon számos nő választotta a fényképezőgépet a függetlenség eszközének, melynek segítségével megpróbálták újradefiniálni a társadalomban betöltött pozícióikat, és kibővíteni jogaikat. Az „új nő” globális jelenség megidézésével a kiállítás a fotográfia történetének újraértékelésére tesz kísérletet, és a modern női fotográfusok szerepéről szóló új, befogadóbb dialógust kezdeményez.

Erről így nyilatkozott Kaywin Feldman, a National Gallery of Art igazgatója:

„Ez az innovatív kiállítás a 19. század végén megjelent és a 20. század első felében az egész világon elterjedt feminista eszmény, az új nő szemszögéből értékeli újra a modern fotográfia történetét. Az olyan nők, mint Lola Álvarez Bravo, Berenice Abbott, Claude Cahun, Germaine Krull, Dorothea Lange, [...] fényképészetében megjelenő transznacionális valóságok lehetőséget teremtenek arra, hogy a múltról többet tudva jobban értsük a jelent.”

0103

Fotó: Rogi André: Dora Maar, 1941 gelatin silver print image: 17 x 11.9 cm (6 11/16 x 4 11/16 in.) mount: 28 x 20 cm (11 x 7 7/8 in.) frame: 45.72 x 35.56 cm (18 x 14 in.) frame (outer): 49.53 × 39.37 cm (19 1/2 × 15 1/2 in.) National Gallery of Art, Washington, Robert B. Menschel and the Vital Projects Fund

Az új nő a fényképezőgép mögött című kiállításon többek között Ilse Bing, Margaret Bourke-White, Imogen Cunningham, Leni Riefenstahl, Vivian Maier és Margaret Watkins képei mellett hét magyar származású fotográfusnő alkotása is szerepel majd. A tárlat Aczél Márta, Rogi André, Barna Anna, Kati Horna, Kálmán Kata, Kárász Judit és Máté Olga képein keresztül is megmutatja, hogy saját felfogásukkal miként vitték előre a nők a modern fotográfiát.

A kiállításokat Andrea Nelson, a washingtoni Nemzeti Galéria fotóművészeti osztályának kurátora, és Mia Fineman, a New York-i The Metropolitan Museum of Art fotográfiai részlegének kurátora szervezi.

0103

Fotó: Barna Anna: Leskelődő (Onlooker), 1930s gelatin silver print image: 22.6 x 16.9 cm (8 7/8 x 6 5/8 in.) frame: 45.72 x 35.56 cm (18 x 14 in.) frame (outer): 48.26 x 38.1 cm (19 x 15 in.) National Gallery of Art, Washington, Robert B. Menschel and the Vital Projects Fund

0103

Fotó: Kati Horna: Subida a la catedral (Stairway to the Cathedral), 1938 gelatin silver print image/sheet: 24.13 x 17.94 cm (9 1/2 x 7 1/16 in.) frame: 45.72 x 35.56 cm (18 x 14 in.) frame (outer): 48.26 x 38.1 cm (19 x 15 in.) National Gallery of Art, Washington, Alfred H. Moses and Fern M. Schad Fund © Ana María Norah Horna Fernandez

0103

Fotó: Aczél Márta: Cím nélkül (Tál) (Untitled [Bowl]), 1935 gelatin silver print image: 23.3 x 17.2 cm (9 3/16 x 6 3/4 in.) sheet: 23.8 x 17.5 cm (9 3/8 x 6 7/8 in.) frame: 45.72 x 35.56 cm (18 x 14 in.) frame (outer): 48.26 x 38.1 cm (19 x 15 in.) National Gallery of Art, Washington, Alfred H. Moses and Fern M. Schad Fund

0103

Fotó: Kárász Judit: Káveszemek cukorral (Coffee Beans and Sugar), 1931 gelatin silver print image: 13.02 x 20.96 cm (5 1/8 x 8 1/4 in.) support: 13.02 x 20.96 cm (5 1/8 x 8 1/4 in.) mat: 40.64 x 50.8 cm (16 x 20 in.) frame: 40.64 x 50.8 cm (16 x 20 in.) frame (outer): 41.28 x 51.44 x 3.33 cm (16 1/4 x 20 1/4 x 1 5/16 in.) Los Angeles County Museum of Art, Gift of Louis Stern Digital Image © 2019 Museum Associates / LACMA / Licensed by Art Resoure, NY