Menü

0103

Tête d'Homme, 2018 © John Edmonds / courtesy of the artist

“Az identitás nem csak a test kérdése” – John Edmonds nyerte az idei Paul Huf-díjat

21 • 03 • 12Kiss Imre

A FOAM (Fotografiemuseum Amsterdam) március 11-én jelentette be, hogy John Edmonds (1989) A Sidealong Glance című projektjével nyerte el a 15. FOAM Paul Huf díjat. A 2007 óta évente megrendezésre kerülő, 35 év alatti fotográfusoknak kiírt, 20.000 eurós díjazású fotópályázatot nemzetközi zsűri bírálja el. Az idei versenyre 24 országból több mint 100 projekt érkezett be. A győztes a pénzjutalmon kívül önálló kiállítási lehetőséget kap a FOAM-ban, megjelenést az évente megjelenő FOAM Talent következő számában, illetve részt vehet az ehhez kapcsolódó Talent programban is.

0103

Young man wearing a maternity bust from the Makonde, 2019 © John Edmonds / courtesy of the artist

0103

Young man holding up Kuba cloth, 2019 © John Edmonds / courtesy of the artist

0103

The Villain, 2018 © John Edmonds / courtesy of the artist

0103

Woman's Head, 2018 © John Edmonds / courtesy of the artist

A zsűri indoklása szerint „John Edmonds munkája jellegzetes stílusával, egyszerű, de kulturálisan nagyon összetett jellegével nyűgözte le őket. Edmonds projektje afrikai-amerikai szempontból kérdőjelezi meg az identitás és a hatalom kérdéseit, mindemellett a sorozat a fényképezés médiumának mély értéséből fakad és reagál annak modernista történetére. Többrétegű munkája a fekete emberek ábrázolására és a tradicionális afrikai kulturális műtárgyakra összpontosítva fogalmazza újra a történelmet. Miközben bővíti a műtermi portrék hagyományát, elgondolkozik azon, hogy a régi tradíciók miként illenek bele abba a kortárs világba, amelyben a hitelesség és az identitás soha nem állandó.”

Edmonds a projekt címét Krista Thompson művészettörténész azonos című esszéjéből kölcsönözte, ami úgy ítéli meg a tudományos megközelítését az afrikai művészetnek, hogy közben újragondolja Afrika mai jelenlétét a nyugati világban. Az immár Paul Huf-díjas művész a fotográfiát olyan elbeszélő eszközként használja, amin keresztül a portré és a csendélet metaforává válik. Sorozatában – a képeken szereplő tárgyakon és embereken keresztül – azokra a kérdésekre keresi a választ, hogy mi az igaz, mit jelent hitelesnek lenni, és tartozni valahová? Edmonds szerint „az identitás nem csak a test kérdése, hanem egyszerre a hely és a valahova tartozás kérdése is, amit érezni, érinteni és látni kell.”

0103

Bull Mask from the Ivory Coast, 2019 © John Edmonds / courtesy of the artist

0103

John Edmonds Portrait

John Edmonds a Yale Egyetemen végzett fotográfia mesterszakon, jelenleg New Yorkban él és dolgozik. Művei megtalálhatók magán- és olyan neves közgyűjteményekben, mint a Philadelphiai Művészeti Múzeum vagy a San Franciscó-i Modern Művészetek Múzeuma. Edmonds – akinek Higher című monográfiáját 2018-ban a TIME magazin beválasztotta az év 25 legjobb photobookjai közé – számos elismert galériában mutatkozott be munkáival, többek között a Simon Lee Galériában és a Brooklyn Múzeumban is kiállították már képeit.