Plohn József (1869 – 1944) élete és ritkán látott felvételei
21 • 03 • 14Tőry Klára
Plohn Józsefről – akinek már apja is műtermi fényképész volt Hódmezővásárhelyen – azt hihetnénk, hogy egy a századforduló táján a vidéki városokban működő több száz tisztes fényképészmester közül. Két jelentős munkájának nagysága, és megvalósításának színvonala azonban nem csupán helytörténeti jelentőségű, hanem alkotóját kiemeli a többnyire csak a szakemberek által ismert mesterek sorából, és a magyar művelődés- és fotótörténet maradandó értéket teremtő személyiségévé teszi. Áldozatos néprajzi gyűjtőmunkájának eredménye – tanyákról, gazdasági épületekről, munkaeszközökről, a falusi, mezővárosi népélet munkafolyamatairól és mindennapi tárgyairól – több mint háromezer nagyméretű üveglemezre, dokumentációs célra készült felvétele a hódmezővásárhelyi néprajzi múzeum fényképtárának alapjait vetette meg, a helytörténet és a néprajzkutatás megkerülhetetlen forrásanyaga is. Plohn másik páratlan munkája, mely a szabadságharc után több mint ötven évvel a Hódmezővásárhelyen és környékén még élő neves és névtelen 48-as honvéd és nemzetőr öregkori arcmását örökítette meg - Szabad György történész, a rendszerváltás utáni első parlament házelnöke szavait idézve – „ez a nemzeti örökségünk integráns részét alkotó egyedülálló gyűjtemény… ’ércnél maradandóbb’ emléket állít 1848-49 közkatonáinak.”[1]
A művész baráti-kör 1904-ben a Vásárhelyen megrendezendő iparos és mezőgazdasági kiállítás lehetőségeit kihasználva kezdeményezte a Tornyai János által már megkezdett néprajzi gyűjtőmunkát, hogy a kiállításon bemutatott ’művész-szoba’ berendezése egy helyi néprajzi múzeum anyagának alapját képezze. A munka irányításával Kiss Lajost bízták meg, aki számára Tornyai foglalta össze a gyűjtés szempontjait, hogy milyen tárgyakat keressenek: „Fő az, hogy díszítés, cifraság legyen rajta. Dísze többet ér a régiségnél. Kézi munka többet a gyárinál, helybeli a vidékinél, paraszt a tanult mesterinél. Különösen szem előtt tartandó, hogy azon a bizonyos műtárgyon a magyar nép lelke, felfogása, érzése rajta legyen. Legjobbak ezért a szeretőnek, feleségnek, jóbarátnak emlékbe készült tárgyak.”[14] Nemcsak Kiss Lajos etnográfiai munkássága indult el a vásárhelyi néprajzi múzeum megalapozásával, melynek történetét ő írta meg később, hanem egyre rendszeresebbé vált, és egyre szélesebb körben terjedt el a gyűjtőmunka. A fenti baráti kör és az édesapja indította el Plohn Józsefet a néprajzi fényképezés útján. Mintegy 60-80 pengőre rúgó szerény jövedelméből megtakarított összeget, egész kis vagyont fektetett a néprajzi felvételekhez szükséges, nagyméretű, 18x24 cm-es és 13x18 cm-es üveglemezek vásárlásába. Munkáját nemcsak a nehézkes technika, hanem a parasztság előítéletei, a masinával a vidéket járó fotográfussal szemben tanúsított bizalmatlansága, ellenállása is nehezítette. Ezt már anno az 1860-as években Orbán Balázs is megtapasztalta, de Vikár Béla is leírta, hogy „egyrészt a szerfölött munkás népnek szüntelen elfoglaltsága, másrészt bizalmatlan természete miatt … a gyanú csakhamar mindenütt felébred a nép közt, mihelyt a fénykép-apparátus és a gyűjtő működni kezd. … ’Az eën formámat ugyan lë nem vöszi sënkisö!’ – mondták … nyilván úgy okoskodnak, … hogy akinek a formáját leveszik, annak nem marad. … Az a puszta babona is hozzájárult sok helyt, … hogy ti. a lerajzolt személy képével az ő teste- lelke is a rajz tulajdonosának hatalmába kerül.”[15] Érthetetlen, sőt, gyanús volt az egyszerű emberek számára, ha nem városi műtermében, fizetségért készített róluk portrét a mester, hanem ingyen saját környezetükben örökítette meg őket, s tanyájukat, munkájukat fényképezte, mert attól tartottak, hogy esetleg új adó kivetését készíti elő a fotografálás.
Az idős, anyagi gondokkal küszködő, betegeskedő mester 1943-ban még nagyméretű utazókameráját is eladni kényszerült. Ekkor jegyezte le emlékeit munkásságának virágkorából Kiss Lajos számára. Életének a faji üldözés vetett véget. 1944-ben egyhavi börtönre ítélték, mert nem hordott sárga csillagot. A büntetés letöltése előtt hódmezővásárhelyi sorstársaival együtt elhurcolták és útközben egy marhavagonban vesztette életét. Halálának sem pontos időpontját, sem helyszínét nem ismerik. Özvegye 1952-ben férje életművét, – mely a háborús viszontagságok következményeként alig több mint felére, 1635 darabra csökkent, – köztük a honvédportrékat is tartalmazó üvegnegatív gyűjteményét – a hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeumnak adta el. Manapság Plohn több mint háromezer üvegnegatívja és fényképe található a különböző gyűjteményekben.
Plohn József munkásságának legfőbb nemzeti értékeként 48-as honvédportréit kell kiemelnünk. „Ha semmi mást nem hagyott, nem örökített volna a magyar művelődéstörténetre, mint ezt a csodálatos, megrendítő portrésort, a szabadságharc arcképekre bontott kései históriáját, akkor is halhatatlan lenne.”[31] – írta a komáromi és esztergomi kiállítás kis katalógusának bevezetőjében Kovács István. Plohn tehetsége az idős honvédek nehéz sorsát mély átérzéssel tükröző, tisztelettel, érzelemmel gazdag ábrázolásában nyilvánul meg. Az utóbbi évekig úgy tudták, hogy a sorozat elkészítéséhez Plohnnak a Kolozsvári Országos Történelmi Ereklye Múzeum 1902-es országos kezdeményezése adott indíttatást. Felhívásuk szerint az 1848-49-es szabadságharc emlékeinek megőrzését és Kossuth Lajos születésének 100. évfordulóját a még élő, 1848-49-es közkatonák képeiből rendezendő nagy kiállítással kívánták méltó módon megünnepelni. Felkérték az ország fényképészeit, hogy „az igazolt öreg honvédekről és a nagy idők még élő más jeles fiairól díjtalanul készítsenek kabinet mell-képet.”[32] Az újabb kutatások kiderítették, hogy 1902-ben már hat, Plohn képein ábrázolt honvéd már nem élt, viszont megtalálták, hogy a kolozsváriak már 1894-ben „Képek a szabadságharczból a milleniumra” címmel felhívást tettek közzé a honvédegyletek hivatalos lapjában, az 1848-49. Történelmi Lapokban a volt honvédek portréinak elkészítésére és a szabadságharchoz kötődő más emlékek megörökítésére, és a millennium idejére tervezett kiállításra való elküldésükre.[33] Ennek tükrében csak az fogadható el, amit Bernátsky Ferenc írt[34], hogy Plohn mindkét felhívásra reagálva, két időszakban, 1894-95-ben, majd 1902-ben készített a honvédekről, illetve a nemzetőrökről felvételeket. Összesen 156 veterán képe maradt fenn, 84 felvétel az első, 72 a második időszakból, egyesek mindkét alkalommal ültek Plohn gépe előtt. A két különböző időpontban történt fényképezést a műterem berendezésének különbözősége is alátámasztja. A Vásárhelyen elevenen élő 48-as hagyomány és Kossuth-kultusz is közrejátszott abban, hogy Plohn vállalkozott a hazafias feladatra, megörökítve az akkor már 70-es éveikben járó, a jobbágyfelszabadítás és Magyarország önrendelkezése biztosításáért 1848-49-ben fegyvert fogó, és még életben lévő, Hódmezővásárhelyen és környékén élő volt honvédeket.
[1] Plohn József: Negyvennyolcas honvédportrék. Előszó: Szabad György, utószó: Dömötör János Zrínyi Kiadó, Budapest, 1992. 6. o.
[2] Bán András: Vásárhelyi fotós élet a századelőn. Fotóművészet, 1974/3. 21. o.
[3] Idézi: Bán András: i. m. 22. o.
[4] Bán András: i. m. 22. o.-
[5]5 Dömötör János: i. m. 165. o.
[6]6 https://turizmus.hodmezovasarhely.hu/images/ertektar/plohn_jozsef.pdf
[7] Kiállítása: „A nagyvilág művésze vagyok…” LászlóFülöp (1869-1937) Magyar Nemzeti Galéria, 2119.09.27.-2020.01.05.
[8] A hosszú földszintes házat lebontották, ma háromemeletes bérház áll a helyén.
[9] Fotó örökítette meg, hogy Iványi-Grünwald Béla itt festette Attila kardja című festményét. Közli: Bán András i. m. 22. o.
[10] Kiss Lajos: Vásárhelyi művészélet. Budapest. 1957. 34. o.
[11] Kiss Lajos: i. m. 88. o.
[12] Csizmahúzás, Betyárszerelem, Hurkatöltés. Közli: Bán András i. m. 26. o.
[13] Bán András: i. m. 26. o.
[14] Idézi: Bán András: i. m. 27. o.
<[15] Vikár Béla: Somogyi tanulmányutamról Ethnographia, 1891/3-4. Idézi: Bán András: i. m. 28. o.
[16] Kiss Lajos: i. m. 115. o.
[17] Kiss Lajos: Vásárhelyi hétköznapok. Budapest, 1958.; Vásárhelyi kistükör (összegyűjtött tanulmányai). Budapest, 1964. Idézi: Bán András: i. m: 29. o.
[18] Dömötör János: i. m. 169. o.
[19] http://tornyaimuzeum.hu/cikk/egy_mulofelben_levo_vilagot_orzott_meg_a_plohn_csalad_993
[20] Idézi: Bán András: i. m. 30. o.
[21] Bán András: i. m. 29. o.; Dömötör János: i. m. 166. o.
[22] A szerzői jog szerint a felvételek elkészítésére vonatkozó tanács nem jelenti a fényképre vonatkozó tulajdon-, illetve szerzői jogot. Forrás: Dömötör János: i. m. 167. o.
[23] Idézi: Dömötör János: i. m. 167. o.
[24] Friss Hírek, 1923. január 27., 31. Idézi: Dömötör János i. m. 168. o.
[25] 1923. február 23. Közli: Dömötör János: i. m. 169. o.
[26] Közli: Bernátsky Ferenc: Száztizenötévesek-e a Plohn-honvédportrék? In: A József Attila Múzeum Évkönyve 2. Makó, 2018.
[27] Idézi: Dömötör János: i. m. 168. o.
[28] Idézi: Dömötör János: i. m. 169. o.
[29] Idézi: Dömötör János: i. m. 169. o.
[30] Tőry Klára: A magyar fotográfia útja. 1973 (TV szakszöveg 3. rész, vetítés:1977.) 28.. o.; Balogh Rudolf. Contemporary Photographers, St. James Press, London, 1987. 45. o.; A magyaros stílus. In: A fénykép varázsa, Tizenkét kiállítás a magyar fotográfia történetéből 1839-1989, Budapest., 1989. 156. o.
[31] Arcok a múltból. 48-as honvédportrék (Kiállítási katalógus, bevezető: Kovács István). Komárom, 198? 03.15. – 04.11., Esztergom, 198? 04.17.– 05.15.
[32] Idézi: Dömötör János: i. m. 170. o.
[33] 1848-49. Történelmi Lapok, 1894. március 15. 20. Közli: Bernátsky Ferenc i. m.
[34] Bernátsky Ferenc i. m.
[35] Szabad György i. m. 5. o.
[36] Arcok a múltból: i. m.
[37] Szabad György: i. m. 6. o.
[38] Bernátsky Ferenc: i. m.
[39] Bán András: i. m. 24. o.
[40] Dömötör János: Plohn József. Portrévázlat egy vidéki fényképészről. Fotó, 1980/8. 347. o.
[41] Negyvennyolcas honvédportrék. Utószó: Dömötör János: i. m. 174. o.; Bernátsky Ferenc: i. m.
[42] Idézi: Dömötör János: i. m. 173. o.
[43] Szabad György: i. m. 6. o.
[44] Dömötör János: A Plohn gyűjtemény. In: A Móra Ferenc Múzeum évkönyve. 165-188. Szerk. Bálint Alajos. Szeged, 1968.
[45] Plohn József (1869-1944) fényképész Arcok a múltból (48-as honvéd portrék). Magyar Nemzeti Galéria, 1980.
[46] Vác, Gyöngyös, Győr, Veszprém, Kaposvár stb.
[47] Tény-Kép. A magyar fotográfia története 1840-1981. Műcsarnok, 1981.12.19. – 1982.01.31.
[48] Dr. Gráfik Imre: Plohn József: Képek a nagy magyar alföldi népéletből Amerikai Magyar Múzeum, 2.sz. kiadvány, 1991.
[49] "Éljen a Haza!" 1848-49 emlékezete. Néprajzi Múzeum, 1999.10.06.
[50] Negyvennyolcas honvédportrék 1902-ből (Plohn József). Néprajzi Múzeum, 1999.10.06.
[51] Ezernyolcszáz negyvennyolc, te csillag… Hódmezővásárhely, Tornyai János Múzeum és Közművelődési Központ, 2008.03.13.- 04.20.
[52] https://marcius15.kormany.hu/1848-veteranjai-2014
[53] Plohn József fotókiállítása. Kiskunhalas, 2014.03.15.
[54] 48-as honvédek 1902-ben. Plohn József fotográfiái. Miskolc, Rákóczi Ház, 2015.03.12.- 04.18.
[55] Plohn József 1848-as honvédportréi. Szekszárd, Babits Mihály Kulturális Központ, 2018.03.13.- 03.18.
[56] Bernátsky Ferenc: i. m.
[57] A Plohn műterem 75 éve. Hódmezővásárhely, Alföldi Galéria, 2019.05.- 07.31.; Bernátsky Ferenc: Ember a fényképek mögött. Hommage á Plohn József (1869-1944).
[58] Dömötör János. Portrévázlat egy vidéki fényképészről. Fotó, 1980/8.