A sötétkamrák titkai – Így néznek ki a világhírű fotóművészek előhívó tálcái
21 • 04 • 01Spéder Zsófia
Napjainkban, amikor a digitális világ fénykorát éli és az analóg korszak letűnőben van, nem meglepő, ha olyan fotográfusba botlunk bele, aki még életében nem látott sötétkamrát. John Cyr fotóművész és fotólaboráns sorozatában ennek a feledésbe merülő folyamatnak a csodálatos vonásait emeli ki. Olyan ikonikus fotográfusok előhívó tálcáját fotózta, mint Ansel Adams, Sally Mann, Elliott Erwitt vagy Sylvia Plachy.
John Cyr érdeklődését először saját tálcája keltette fel. Egy éjszaka, miközben a sötétkamrájában szorgoskodott, az előhívásra váró papír alatt felfedezte, hogy milyen sok szépséget rejt magában ez a műanyag tál. Észrevette kulcsfontosságú szerepét annak, ahol maga a csoda történik. A történet egy kisebb projektnek indult, ami végül egy többéves szenvedéllyé alakult át. Cyr a projekt során számtalan neves fotográfus előhívási folyamatába nyert betekintést, hiszen a barázdák, az erezet és a színek által pontos képet kaphatunk arról, hogy a nagyítás milyen technikával készült. A sorozatot megtekintve egy olyan eltűnő folyamatnak lehetünk szemtanúi, ami gyakran napokra is lefoglalta a művészt, hogy elkészítse a tökéletes képet.
Ezeket az előhívó tálcákat a nagyítás folyamatában használjuk. Az exponált papírt emulziós oldalával felfelé meghatározott ideig a papírelőhívóba tesszük. Miután betettük, a tál egyik sarkát felemeljük, hogy a vegyszer gyorsan ellepje a papír felületét, így a különböző kémiai anyagok szó szerint a szemünk előtt hívják elő a képet.
Cyr szeretette volna a fotósokat természetes környezetükben lefényképezni, így történt, hogy Bruce Davidson tálcáját New York-i lakásában, Sally Mann tálcáját virginiai farmjának hátsó udvarában, Abelardo Morellét pedig massachusettsi sötétkamrájának padlóján kapta lencsevégre. Minden fotózást egy bensőséges beszélgetés követett a művésszel, ekkor a művészek gyakran ajánlották más fotográfus barátaikat Cyr figyelmébe.
Cyr becslése szerint a lefotózott tálcák körülbelül 40 százaléka még most is használatban van, néhányat a fotográfusok halála után más fotográfusok használnak tovább.
Cyr már fiatalon kitanulta az előhívás mesterségét, de ennek ellenére nem csak az analóg technika híve. A sorozat képeit 4x5-ös formátumban fényképezi, otthon szkenneli be őket, hogy az utolsó simításokat a számítógépén végezze el. Végezetül inkjet papírra nyomtatja őket. Minden „modelljének” küld egy példányt köszönetképpen.
John Cyr egyik leghíresebb modellje Eddie Adams volt. Cyr a legendás fotós fiával vette fel a kapcsolatot, majd elutazott Kaliforniába, ahol több órát időzött Adams otthonában. A sötétkamrában egy hihetetlen élményben volt része, hiszen maga a fotográfus rendezte azt be, és a nagyítógépet is saját maga készítette.
John Cyrnek több fotográfus neve szerepel még a kívánságlistáján, egyik ezek közül Cindy Sherman. A sorozat jelenleg nem frissül új képekkel, de egyelőre még nincs kész, Cyr akkor tekinti majd befejezettnek a sorozatot, ha az anyag végre nyomtatásba kerül.
John Cyr előhívőtálcákról készített sorozatának képeit ezen a linken tekintheted meg.