Menü

A sötétkamrák titkai – Így néznek ki a világhírű fotóművészek előhívó tálcái

21 • 04 • 01Spéder Zsófia

Napjainkban, amikor a digitális világ fénykorát éli és az analóg korszak letűnőben van, nem meglepő, ha olyan fotográfusba botlunk bele, aki még életében nem látott sötétkamrát. John Cyr fotóművész és fotólaboráns sorozatában ennek a feledésbe merülő folyamatnak a csodálatos vonásait emeli ki. Olyan ikonikus fotográfusok előhívó tálcáját fotózta, mint Ansel Adams, Sally Mann, Elliott Erwitt vagy Sylvia Plachy.

0103

Fotó: John Cyr: Developer Trays, 2010-2013 © John Cyr

John Cyr érdeklődését először saját tálcája keltette fel. Egy éjszaka, miközben a sötétkamrájában szorgoskodott, az előhívásra váró papír alatt felfedezte, hogy milyen sok szépséget rejt magában ez a műanyag tál. Észrevette kulcsfontosságú szerepét annak, ahol maga a csoda történik. A történet egy kisebb projektnek indult, ami végül egy többéves szenvedéllyé alakult át. Cyr a projekt során számtalan neves fotográfus előhívási folyamatába nyert betekintést, hiszen a barázdák, az erezet és a színek által pontos képet kaphatunk arról, hogy a nagyítás milyen technikával készült. A sorozatot megtekintve egy olyan eltűnő folyamatnak lehetünk szemtanúi, ami gyakran napokra is lefoglalta a művészt, hogy elkészítse a tökéletes képet.

Ezeket az előhívó tálcákat a nagyítás folyamatában használjuk. Az exponált papírt emulziós oldalával felfelé meghatározott ideig a papírelőhívóba tesszük. Miután betettük, a tál egyik sarkát felemeljük, hogy a vegyszer gyorsan ellepje a papír felületét, így a különböző kémiai anyagok szó szerint a szemünk előtt hívják elő a képet.
Cyr szeretette volna a fotósokat természetes környezetükben lefényképezni, így történt, hogy Bruce Davidson tálcáját New York-i lakásában, Sally Mann tálcáját virginiai farmjának hátsó udvarában, Abelardo Morellét pedig massachusettsi sötétkamrájának padlóján kapta lencsevégre. Minden fotózást egy bensőséges beszélgetés követett a művésszel, ekkor a művészek gyakran ajánlották más fotográfus barátaikat Cyr figyelmébe.
Cyr becslése szerint a lefotózott tálcák körülbelül 40 százaléka még most is használatban van, néhányat a fotográfusok halála után más fotográfusok használnak tovább.
Cyr már fiatalon kitanulta az előhívás mesterségét, de ennek ellenére nem csak az analóg technika híve. A sorozat képeit 4x5-ös formátumban fényképezi, otthon szkenneli be őket, hogy az utolsó simításokat a számítógépén végezze el. Végezetül inkjet papírra nyomtatja őket. Minden „modelljének” küld egy példányt köszönetképpen.
John Cyr egyik leghíresebb modellje Eddie Adams volt. Cyr a legendás fotós fiával vette fel a kapcsolatot, majd elutazott Kaliforniába, ahol több órát időzött Adams otthonában. A sötétkamrában egy hihetetlen élményben volt része, hiszen maga a fotográfus rendezte azt be, és a nagyítógépet is saját maga készítette.

John Cyrnek több fotográfus neve szerepel még a kívánságlistáján, egyik ezek közül Cindy Sherman. A sorozat jelenleg nem frissül új képekkel, de egyelőre még nincs kész, Cyr akkor tekinti majd befejezettnek a sorozatot, ha az anyag végre nyomtatásba kerül.

John Cyr előhívőtálcákról készített sorozatának képeit ezen a linken tekintheted meg.