Menü

Egy autodidakta portréfotográfus nyerte az Aperture Portfolio Prize idei fődíját

21 • 06 • 04Cserna Endre

Az 1952 óta folyamatosan működő Aperture magazin idén is kiosztotta Aperture Portfolio Prize díjat. Minden évben egy olyan fiatal fotográfus veheti át ezt az elismerést, akinek alkotói praxisa az Aperture szerkesztősége szerint meghatározza majd a következő évek fotográfiai tendenciáit és szakmai teljesítménye megérdemli a szélesebb körű ismertséget. Több, mint ezerkétszáz beérkezett pályamunka közül a zsűri a következő alkotókat találta ebben az évben a legkiválóbbnak:

0103

Fotó: William Camargo: After Stephen Shore but in Penquin City and Paisa , 2019; from the series Origins & Displacements: Making Sense of Place, Histories & Possibilities

William Camargo (1989) a kaliforniai Anaheimben él és a latino és chicano kultúrák gyökereivel, élethelyzetével, az Egyesült Államokban tapasztalható szisztematikus rasszizmussal és a dzsentrifikáció problémáival foglalkozik. Origins & Displacements: Making Sense of Place, Histories & Possibilities című projektjében ezeket a témákat járja körül lírai dokumentarista stílusában a fiatalok oktatásával is foglalkozó Camargo.

Chance DeVille (1994) a bántalmazást és a szexuális identitást övező társadalmi tabukat és a hallgatást igyekszik megtörni. Személyes, a saját maga és édesanyja történetét bemutató végtelenül intim, archív anyagokat és monokróm performatív felvételeket is beemelő sorozatát az átélt traumák feldolgozásának szentelte.

0103

Fotó: Chance DeVille: Sometimes We Scream in Chance DeVille Unison, 2020; from the series David's Mark

0103

Fotó: Jarod Lew: Gracie, 2019; from the series Please Take Off Your Shoes

Jarod Lew (1987) detroiti fotográfus egy tragikus családi titok felszínre kerülése után fordult az ázsiai-amerikai identitás és annak története felé. Képein nem csak a saját környezetének múltját, de az Amerikában élő ázsiai közösség életének elfeledett vetületeit is igyekszik tematizálni. Mit jelent ma ehhez a közösséghez tartozni és hogyan hat az egyénre az asszimiláció a többségi társadalomban? Lew ezekre a kérdésekre keresi a választ.

Anouchka Renaud-Eck (1990) indiai származású francia fotográfus szintén a kevert identitások környezetében vizsgálódik. Egy szakítás hatására kezdett bele Ardhanarishvara: In Search of Union című sorozatába, melyen keresztül a modern párkapcsolatok viszonyrendszereit próbálja feltérképezni két egészen más hozzáállású kultúra találkozásában.

0103

Fotó: Anouchka Renaud-Eck: Girls Surrounded by Anouchka Renaud-Eck Boys , 2020; from the series Ardhanarishvara

Donavon Smallwood (1994) az idei Aperture Portfolio Prize nyertese.
A New York-i autodidakta portréfotográfus az amerikai fekete kultúra történelmével és jelen helyzetével foglalkozik. A karantén közepette a Central Parkban találta meg inspirációját, miután egy dokumentumfilmben találkozott a Seneca Village elnevezésű kerület történetével. A főleg feketék lakta negyedet az 1800-as években a Central Park kialakítása érdekében semmisítették meg, és az ott élő közösséget kilakoltatták.
“Mit jelent feketének lenni, ha elveszik az otthonod a természet javára?” – intim hangvételű, a parkban elkészített arcképein ennek a kérdésnek a feltárásával találkozhatunk.

0103

Fotó: Donavon Smallwood: Untitled, 2020; from the series Languor

Jegyzetek

Az Aperture Portfolio Prize finalistáinak teljes névsora:
Bryan Anselm, Rachelle Bussières, Amarise Carreras, Ronghui Chen, Myles Golden, Jon Henry, Wing Ka Ho, Kovi Konowiecki, Michal Luczak, Spandita Malik, Steven Molina Contreras, Laura Pannack, Miraj J Patel, Ginevra Shay, C. Rose Smith,
Elliott Verdier, Marianne & Katarzyna Wasowska, Wei Zihan, Amani Willett és Zhidong Zhang