Egy magángyűjtőnek köszönhetően jelentős fényképgyűjteménnyel gazdagodott a National Gallery of Art
21 • 07 • 14A Fehér Vera
Nem mindennapi hírt jelentett be idén júniusban a washingtoni National Gallery of Art (NGA). Az intézmény ugyanis abban az elismerésben részesülhetett, hogy Stephen G. Stein magángyűjtő 161 fotográfiából álló, a fotótörténet legnevesebb, 20. és 21. századi alkotóitól származó gyűjteményét a galériának ajándékozta – a hírről beszámolt a The Art Newspaper, és hivatalosan bejelentette az NGA is. A 161 műtárgy közül 66 adományozását a gyűjtő már korábban, 2015-ben bejelentette, s ígéretének most tett eleget. Stein ezúttal azt is megígérte, hogy a múzeumnak a jövőben két másik alkotást is átad: Romare Bearden-től egy színes, 1972-es, Harlem-témájú kollázst, valamint a georgiai Andrew LaMar Hopkinstól egy 2019-es önarcképet.
A múzeum fotográfiai gyűjteményének értéke jelentősen megnőtt Stein nagylelkűségének, és a művek minőségének, fontosságának, ritkaságának is köszönhetően:
„Stephen G. Stein nagylelkűsége döntő szerepet játszott galériánk fotográfiai részlegének bővítésében. Hálásak vagyunk Stein úrnak a nemzeti műgyűjtemény felé történő elkötelezettségéért. Az új műveket rengetegen fogják élvezni, látni, tanulmányozni.”
- ígérte Kaywin Feldman, az NGA igazgatója.
Stein ajándékai közül az egyik legkiemelkedőbb a francia fényképész, Gustave Le Gray ritka, 19. századi alkotása, a Troncs d'arbres, Fontainebleau című, 1855-ös felvétele. Ez a felvétel jól demonstrálja Le Gray nedves kollódiumos eljárásban való jártasságát, mely lehetővé tette számára, hogy megörökítse fény és árnyék játékát a fontainebleau-i erdő fatörzsein.
Andrew Joseph Russell Rebel Rifle Pits, Bull Run című, 1863-ban készült képe, amely a polgárháború Amerikára gyakorolt hatásáról szól, az NGA 19. századi amerikai fotográfiai állományának egyik legfontosabb kiegészítése. Az ajándék figyelemre méltó része Eugène Atget négy fényképe, melyeket 1898 és 1924 között készített, köztük a Saint-Cloud, 1924 Late-August, 6:30. című 1924-es a királyi palota kertjében rögzített felvétel.
A múzeum tulajdonába került Brassaï Streetwalker near the Place d’Italie című 1932-ben készült képe is, amely egy párizsi utcában látható prostituáltat ábrázol, valamint Bill Brandt After the Celebration című, 1934-es felvétele is, melyen egy oszlopnak támaszkodó mámoros ember (a művész sógora) portréját láthatjuk a londoni ködben.
Stein ajándékában a további tételek között megtalálhatjuk William Eggleston Sumner, Mississippi, Cassidy Bayou in the Background című 1972-es munkáját, mely a hetvenes évek faji szegregációját idézi. De az NGA megkapta Robert Frank több képét is, köztük például a Store Window - Washington D.C. című, 1957-es képét, mely az utolsó azok közül, melyeket Frank a The Americans című könyvéhez készített. Stein elajándékozott öt Edward Weston fényképet is, köztük az Abandoned Car, Crescent Beach című, 1938-as felvételt, melyen egy autó maradványai hevernek a kaliforniai tengerparton, vagy az 1927-es Nautilus Shell (Cross-Section) című, félbevágott kagylóról készült híres fotográfiáját is.
Diane Arbus, Louis Faurer, Sid Grossman, Leon Levinstein, Helen Levitt és Lisette Model 20. századi fényképei mellett a gyűjteménybe került három Sally Mann kép is: Battlefields, Antietam (Trenches) (2001), Jessie No.25 (2004) és a Virginia No. 6 (2004) című alkotások. A gyűjteményt gyarapítja még Chuck Close Keith / 4 Times című különleges munkája 1975-ből, amely négy zselatinos ezüst nagyítás grafit annotációkkal, habszivacsra ragasztott szalaggal.
Henri Cartier-Bresson és André Kertész művei mellett szintén megemlítendő Lewis Baltz NGA-hoz került tanulmánya. Az 1970-es években tevékenykedő fotográfus olyan amerikai tájképeket kezdett fényképezni, amelyeken a természet pusztulását a fogyasztói társadalommal hozta összefüggésbe. 1982-ben Baltz figyelme San Quentin Point jómódú elővárosi otthonai és Kalifornia legrégebbi börtöne felé fordult. Az így létrejött, 25 zselatinos ezüst nagyításból álló portfólió, a San Quentin Point: Selections feltárja az emberi beavatkozás és a technológiai fejlődés okozta degradáció következményét: a radikális természeti átalakulást.
Az NGA korábbi cikkéből kiderül, hogy a nagylelkű adományozó egy Stephen G. Stein Employee Benefit Trust nevű szervezetet hozott létre 2015-ben, az NGA fotográfiai gyűjtési program fennállásának huszonötödik jubileumi évfordulója alkalmából. Szándéka volt az 1857 és 2005 között tevékenykedő különböző művészek alapvető képeinek ajándékozásával bővíteni az NGA-t. Már ekkor ígéretet tett a pontos műtárgyak jövőbeni ajándékozására, s erről egy listát is találhatunk az oldalon. Hogy az ígéret-listából pontosan mennyi teljesült, az NGA idei bejelentéséből nem derül ki, de a listában az alábbi nevek szerepeltek:
Ansel Adams (1902—1984) – 1 kép, Robert Adams (sz. 1937) - 8 kép, Diane Arbus (1923–1971) - 8 kép, Eugène Atget (1857–1927) - 5 kép, Richard Avedon (1923–2004) - 1 kép, Lewis Baltz (1945–2014) - 6 kép, Bill Brandt (1904–1983) - 2 kép, Brassaï (1899–1984) - 1 kép, Alexey Brodovitch (1898–1971) - 3 kép, Harry Callahan (1912–1999) - 6 kép, Henri Cartier-Bresson (1908–2004) - 2 kép, Imogen Cunningham (1883–1976) - 2 kép, William Eggleston (sz. 1939) - 3 kép, Walker Evans (1903–1975) - 2 kép, Robert Frank (sz. 1924) - 9 kép, André Kertész (1894–1985) - 2 kép, Leon Levinstein (1910–1988) - 2 kép, Helen Levitt (1913–2009) - 1 kép, Charles Marville (1813–1879) - 1 kép, Lisette Modell (1901–1983) - 1 kép, Charles Nègre (1820–1880) - 1 kép, Mark Ruwedel (sz. 1954) - 4 kép, Frederick Sommer (1905–1999) - 2 kép, Josef Sudek (1896–1976) - 1 kép, Edward Weston (1886–1958) - 9 kép.
„Alig több mint egy tucat év alatt Stephen G. Stein figyelemre méltó fényképgyűjteményt állított össze. Gondosan megkereste e médium kiemelkedő alakjainak kulcsfontosságú munkáit. Ez az ígért ajándék a Stephen G. Stein Employee Benefit Trust-tól megkétszerezi például a Diane Arbustól és Edward Westontól származó fényképeink állományát, de nagymértékben kiegészíti a Robert Adams gyűjteményünket is. Stein korábban is adott a múzeumnak ajándékokat, akkor William Henry Fox Talbot és Linnaeus Tripe fényképeinek megszerzéséhez is hozzájárult.”
– mondta Sarah Greenough főkurátor, az NGA fényképekkel foglalkozó osztályának vezetője, még 2015-ben.